kapotte kachel

Niels Siemons

Nieuw hier
26 nov 2011
8
0
0
Hallo

ik heb het volgende probleem. mijn kachel van mijn lexus IS200 uit 2003(automaat) blaast geen warme lucht meer.
de aanjager weet wel dat hij harder moet gaan blazen alleen dan blaast hij dus koude lucht.(niet zo fijn in de winter:p)

nu heb ik mijn auto naar de garage gebracht maar daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat er een klep in mijn kachel niet goed opengaat. maar om dat te laten maken ging het me 1500 euro excl. materiaal kosten omdat dan heel het dashboard eruit moet.

om een lang verhaal kort te maken.

heeft iemand van jullie misschien ervaring met het eruit halen van het dashboard?

mvg Niels
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Veel fotos maken en opschrijven en labels aanplakken.

Het is niet moeilijk werk maar klote werk..... Veel geduld hebben en rustig blijven
 

Niels Siemons

Nieuw hier
26 nov 2011
8
0
0
dank je wel voor jullie reacties!!!

ik ben er vandaag aan begonnen en het dashbord is er al bijna uit!
maar weten jullie bij het in elkaar zetten waar ik precies kan vinden in welke volgorde het moet?
 

Niels Siemons

Nieuw hier
26 nov 2011
8
0
0
dag jongens

ik heb vandaag nog even gekeken, maar de metalen "slangen" die binnen komen in de auto worden gewoon gloeiend heet en de kleppen gaan allemaal naar behoren open.
Het enige wat het nog kan zijn is dat de verwarmings radiateur verstopt zit.
heeft iemand hier mischien ervaring mee? of dit uberhaupt zou kunnen?

Bvd
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Niels,

Gewoon een idee: duidelijk komt er warmte naar binnen, en de kleppen werken fysisch wel,... maar toch komt er geen warme lucht uit... Zou het kunnen dat de aansturing van je verwarming kapot is, i.e. je zetten de knoppen wel op "warm" maar er gaat geen signaal naar het systeem om de boel open te zetten?

Het zou me echt verwonderen dat er daar iets zou verstopt zitten. Uiteindelijk gaat er enkel lucht door het systeem en kan je geen ophoping van vuiligheid krijgen .
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
misschien heb je ook een "air-lock" in je systeem... heb je de koelvloeistof recentelijk ververst? Ik weet niet meer zeker hoe dit op te lossen is, maar volgens mij wat het iets van radiateurdop eraf, auto starten en laten lopen, zie je vanzelf bubbels omhoogkomen... naarmate ze omhoog komen, dan koelvloeistof bijvullen...

Anders kun je ook het hele systeem flushen, waar de drainplug zit, weet ik niet, maar dan moet je de drainplug van je radiateu openen en met de tuinslang erop en spoelen (kan wel even duren voordat alles eruit is...) en dan weer drain plug dichtdraaien en vullen...
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
mlcoolj zei:
misschien heb je ook een "air-lock" in je systeem... heb je de koelvloeistof recentelijk ververst? Ik weet niet meer zeker hoe dit op te lossen is, maar volgens mij wat het iets van radiateurdop eraf, auto starten en laten lopen, zie je vanzelf bubbels omhoogkomen... naarmate ze omhoog komen, dan koelvloeistof bijvullen...

Anders kun je ook het hele systeem flushen, waar de drainplug zit, weet ik niet, maar dan moet je de drainplug van je radiateu openen en met de tuinslang erop en spoelen (kan wel even duren voordat alles eruit is...) en dan weer drain plug dichtdraaien en vullen...

D'r zijn langsheen het systeem kleine kraantjes die je kan opendoen om beetje bij beetje de lucht eruit te halen. Als je het systeem vult, dan doe je die ??n voor ??n dicht naarmate er water begint uit te komen. Eens vol is de radiatordop de laatste die erop moet.

In dit geval is dat wel ERG onwaarschijnlijk. Want als er lucht in het systeem zit, gaat dat na en tijd toch naar de oppervlakte geduwd worden door de waterpomp en ga je dus gewoon te weinig water in de radiator / het expansievat hebben. De motor gaat dan ook warmer lopen.

Is er wat aan de auto veranderd toen het gebeurde (onderhoudsbeurt of zo) ? Of was het plots een ochtend van "H?, de verwarming doet het niet" ?

Stomme vraag: ooit de zekeringen nagekeken? Lijkt me een electrisch probleem.
 

Niels Siemons

Nieuw hier
26 nov 2011
8
0
0
hallo jongens

nee het elektronische gebeuren werkt allemaal goed want ik heb heel het dashboard eraf en dan zie je duidelijk dat alle kleppen gewoon open en dicht gaan als ik aan de knoppen draai!
Heb de verwarmings radiateur doorgespoeld vanuit de retour en toen kwamen er een paar kleine brokjes uit dus hoop dat dit de oorzaak was ik ga hem vanavond maar weer opbouwen! OP HOOP VAN ZEGE :p
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Test gewoon eerst even of die echt goed warm wordt! maar het lijkt me echt een K klus om dashboards te doen.
 

Niels Siemons

Nieuw hier
26 nov 2011
8
0
0
hallo jongens!

Ja hoor!! Ik heb het dashboard weer in elkaar zitten en hij blaast lekkere warme lucht :) de operatie is dus geslaagd haha :p

bedankt voor jullie tips en als er nog iemand vragen heeft kun je ze gerust stellen!!