Kicksensor, pbd, powerbackdoor

riejo

Hoort erbij
21 mrt 2015
33
42
18
Overpeinzing, zou het kunnen als je de wasstraat in gaat dat je elec pbd,Kofferbak open gaat door opspattend water of bij het monteren van de afneembare trekhaak.
Ben zelf nog niet met de auto in de wasstraat geweest en ik lees er ook niet over dat dat bij iemand is gebeurd!

Sorry moderators, heb 'm even in Colilot gegooid omdat ik denk dat het antwoord wel klopt:

Kort antwoord: nee — je power back door (PBD) gaat niet spontaan open in de wasstraat of bij opspattend water.
En nee — ook niet bij het monteren van de afneembare trekhaak.

Dat is niet alleen logisch, maar sluit ook aan bij wat je op het forum leest: niemand meldt dit probleem.

Waarom het in de praktijk niet kan gebeuren​

1.​

De sensor onder de bumper is een capacitieve sensor.
Die reageert op:

• een menselijke voet (vorm + beweging)
  • op korte afstand
  • met een specifiek in/uit‑beweging patroon

Opspattend water voldoet aan geen van die voorwaarden.

2.​

De PBD opent alleen als:

• de sleutel binnen bereik is
  • de auto niet op slot zit (of: wel op slot maar met sleutel direct achter de auto)
  • de kicksensor een geldig patroon detecteert
  • er geen blokkering is

Water, schuim of een borstel in de wasstraat kan dat patroon niet nabootsen.

3.​

De trekhaak zit achter de sensor, maar:

• je staat stil
  • je beweegt niet op de manier die de sensor verwacht
  • de auto staat meestal op slot of in P
  • de sensor is ontworpen om niet te reageren op vaste objecten

Dus ook daar: geen risico.

Waarom je er online niets over leest​

Omdat het simpelweg niet voorkomt.
Op het forum zie je dat de vraag wordt gesteld, maar niemand meldt een incident of probleem

Wanneer kan het wél misgaan?​

Alleen in deze uitzonderlijke situaties:

• Je staat achter de auto met de sleutel op zak,
  • De auto is ontgrendeld,
  • Je maakt per ongeluk een voetbeweging onder de bumper.

Maar dat heeft niets met water of een wasstraat te maken.

Conclusie​

Je kunt zonder zorgen de wasstraat in.
De PBD gaat niet open door water, schuim, borstels of het plaatsen van de trekhaak.

Ik denk dat het bovenstaande redelijkerwijs de waarheid is. Echter het is AI dus..... kan fouten bevatten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan v S
De vergrendel-instellingen bij mijn voertuig zijn zo ingesteld dat de deuren vergrendelen zodra ik uit P-stand ben. Op dat ogenblik is het ook niet mogelijk om de koffer te openen, noch met de knop op het dashbord , noch met de knop aan de buitenzijde van het kofferdeksel zelf. Zal dus zeker ook niet werken met een voetveeg. Aangezien je in de wasstraat in N staat blijft alles dus ook vergrendeld.

De vergrendel-instellingen bij mijn voertuig zijn zo ingesteld dat de deuren vergrendelen zodra ik uit P-stand ben. Op dat ogenblik is het ook niet mogelijk om de koffer te openen, noch met de knop op het dashbord , noch met de knop aan de buitenzijde van het kofferdeksel zelf. Zal dus zeker ook niet werken met een voetveeg. Aangezien je in de wasstraat in N staat blijft alles dus ook vergrendeld.
De korte versie :LOL:

Het is wel een mooi schouwspel om alle sensoren even hun ding te laten doen.
Maar de achterklep blijft dicht.