Kilowatt display, klopt dat?

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
De meeste hybrid's hebben een KW display, gaaf, kun je zien hoeveel power je maakt. Deze heb ik altijd aanstaan.
Kloppen die cijfers een beetje? En hoe wordt dat berekend? Mijn auto zou zo'n 330 KW maximaal moeten kunnen maken maar vandaag zag ik 342 KW in het display. Is m'n auto spontaan krachtiger geworden? Ik tank de laatste tijd wel premium, voorheen was dat E10. Voor mijn gevoel is de auto nog even sloom als voorheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De meeste hybrid's hebben een KW display, gaaf, kun je zien hoeveel power je maakt. Deze heb ik altijd aanstaan.
Kloppen die cijfers een beetje? En hoe wordt dat berekend? Mijn auto zou zo'n 330 KW maximaal moeten kunnen maken maar vandaag zag ik 342 KW in het display.

Die 330 kW is waarschijnlijk het "systeemvermogen", dwz het vermogen dat de verbrandingsmotor en de electromotor gezamenlijk kunnen afgeven. Die waarde is anders dan simpel het vermogen van beide krachtbronnen optellen - en lager. Iedere fabrikant maakt dat sommetje op een andere manier en ook niet voor ieder model op dezelfde manier. De uitkomst wordt namelijk mede beinvloedt door hoe de verschillende krachtbronnen worden gecombineerd - en bij auto's waarbij op de een of andere manier via een te varieren overbrenging het vermogen wordt gecombineerd is de berekening ook verschillend. De electromotor kan in principe bij ieder toerental het maximale vermogen leveren, tot een maximum toerental. De verbrandingsmotor levert het maximale vermogen alleen bij een bepaald toerental. Er zitten dus veel variabelen in, en de autofabrikant kiest waarschijnlijk voor een realistische waarde die over een breed toerenbereik beschikbaar is.

342 is niet zo veel meer (zeg 4%). Het vermogen continu meten met de meetapparatuur aanwezig in de auto met een hoge mate van nauwkeurigheid zal niet eenvoudig zijn - en dus zal de uitkomst mogelijk niet kloppen met wat in de folder staat. Waarschijnlijk komt de meting tot stand door gasklepstand en toerental te meten en die waarde op de een of andere manier te combineren met wat de electromotor bijdraagt - anders gezegt veel electronische input en een algorithme dat werkt met een "consumentennauwkeurigheid". En net als een snelheidsmeter die enkele km te veel aangeeft streelt een dergelijke uitkomst het ego van de bestuurder :)