klaarmaken voor de vakantie

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
nou het gaat toch weer komen de vakantie! :)
nu wil ik zelf de onderhoudsbeurt geven aan me is200 voordat ik ermee naar ga touren!
maar dan zit ik nog met een paar vraagjes
1. ik wil me olie verversen maar wat is de goede/beste olie om erin te mikken?
2. zijn er nog belangrijke onderdelen rondom een is200 waar je een extra blik op moet werpen?
3. wat voor bougies gaan in de motor?
ik hoor graag wat van jullie! alvast bedankt!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
In je owners manual staat het type olie. Verder zou ik persoonlijk voor origineel olie filter gaan. Only the best for the best... Dan kan je gelijk de goeie bougies meenemen. (De Toyota dealer heeft deze onderdelen ook op voorraad)

Ik zou je remblokken even goed checken aangezien de voorremmen weleens vast willen gaan zitten en de vloeistoffen even nazien
(waterpomp wil weleens gaan lekken, je kan dan sporen zien maar zolang je peil niet erg gezakt is zou ik me er niet te druk om maken)
Verder zijn het uitstekende auto's waar je weinig omkijken naar heb.



gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ah oke check! moet ik ook nog diff en versnellingsbak olie vervangen? ik heb me km-teller op 180000 staan en het onderhoudsverleden is nogal vaag met de laatste 50000 km...
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
In principe is de bakolie niet nodig volgens mij, het diff wel maar daar weet ik de interval niet van. misschien dat je dit in het instructie boekje kan vinden. Maar goed, vervangen voor een top kwaliteit olie kan nooit kwaad natuurlijk. Ik weet niet of je hand of automaat bak hebt, maar bij een automaat zit er ook een filter in, mocht je die eventueel mee willen vervangen.


Maar voor een vakantie reis zou ik het niet perse doen, die olie zit er al een tijd in maar verouderd niet in de mate waarin motorolie verouderd. Dit doordat de bak en diff olie minder hitte en krachten te verduren krijgen en geen kool resten in zich op hoeven nemen.




gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ik rijd in een schakelbak! maar ik gaat wel verder neuzen in het boekje. thanx voor de info koen!

nou nog een ander probleempje...
een paar lichtjes bij de snelheidsmeter zijn uitgevallen (het zal wel opgebrand zijn) maar ik kan nou niet zo 1..2..3 vinden wat voor lampjes hierin moeten?
en als ik bij de verlichting wil komen van me snelheidsmeter moet ik dan heel me dash eruit trekken of hoeft dat ook weer niet?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Wil je als je dit gaat fixe foto's maken van de demontage?
Als je die dan naar mij wil mailen met wat tekst en uitleg maak ik er een nette how to van (uiteraard met jouw copyright ;) )





gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ja is goed maar als ik alles binnen heb maak ik er wel een project topic van! ik had het al gezien om lexusclub forum maar ik probeer der wel even een nederlandse versie van te maken ;)