Klapperend geluid bij deur dicht'gooien'

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Ik merk bij mijn IS250 een klapperend geluid op wanneer ik een deur en/of de achterklep dicht doe. Ik ben er achter gekomen dat dit de 2 overdruk/ontluchtingsklepjes achter de achterbumper zijn.
Ik heb hier en daar al gelezen dat deze wel eens kunnen uitdrogen bij de IS250. Dit lijkt bij mij echter niet het geval te zijn. Daardoor vraag ik me af of vervangen nuttig is. Herkennen jullie dit probleem en is dit passend bij een IS250, of zal vervanging het toch oplossen? Het doet een beetje afbreuk aan het kluisdeur-geluid van de auto als het iedere keer afgesloten wordt met een licht plastic geluid. Alvast dank!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Wel, de kwaliteit van een auto wordt dikwijls (subjectief) gemeten door het geluid en gevoel bij het dicht slaan van een deur. M'n GS is van dezelfde generatie als jouw IS en dat is inderdaad wel een aardig kluisdeur gevoel (bij de portieren in ieder geval). De achterklep is een ander verhaal, daar resoneert de kentekenplaat en houder mee bij het dicht gooien ervan. Daarnaast zijn de rubbers niet zo heel stevig tov de portieren.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Wel, de kwaliteit van een auto wordt dikwijls (subjectief) gemeten door het geluid en gevoel bij het dicht slaan van een deur. M'n GS is van dezelfde generatie als jouw IS en dat is inderdaad wel een aardig kluisdeur gevoel (bij de portieren in ieder geval). De achterklep is een ander verhaal, daar resoneert de kentekenplaat en houder mee bij het dicht gooien ervan. Daarnaast zijn de rubbers niet zo heel stevig tov de portieren.

Je moet hem ook niet dichtgooien, je hebt
toch soft close :p
 

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Wel, de kwaliteit van een auto wordt dikwijls (subjectief) gemeten door het geluid en gevoel bij het dicht slaan van een deur. M'n GS is van dezelfde generatie als jouw IS en dat is inderdaad wel een aardig kluisdeur gevoel (bij de portieren in ieder geval). De achterklep is een ander verhaal, daar resoneert de kentekenplaat en houder mee bij het dicht gooien ervan. Daarnaast zijn de rubbers niet zo heel stevig tov de portieren.

De achterklep is een geval apart ja. Ik probeer 'm nu meestal maar dicht te 'leggen' en dan het laatste stukje dicht te drukken. Dat geeft een iets fijner effect. Het issue is bij mij echter de 2 ontluchtingskleppen. Welke vreemd genoeg geen geluid maken wanneer ik de achterklep wel dicht gooi. Maar helaas wel bij het dicht gooien van alle deuren. Ik heb er onderhand maar gewoon 2 besteld met een vernieuwd design. Het schijnen nu rubberen 'flapjes' te zijn i.p.v. hard plastic klepjes. Ze zijn al binnen ook, dus vandeweek maar even een poging doen om ze te vervangen en kijken of het verschil maakt.
 
13 jun 2019
179
54
28
Wel eens de achterklep van een IS300h dichtgegooid? Het is alsof je een plastic klepje van een speelgoedauto vastdrukt, zo licht. Niets van een kluisdeurgevoel. Heel raar eigenlijk. Maar goed, het zit dicht.
 

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Ik heb de 2 kleppen even vervangen. De oude waren overduidelijk uitgedroogd en na vervanging is het bijgeluid nagenoeg weg. Een simpele en goedkope oplossing mocht iemand hetzelfde probleem ervaren. De oude kleppen zijn via de achterbak naar buiten te drukken (ze zitten onder de paneeltjes links en rechts. Direct zichtbaar). Om ze te vervangen dient de eerste schroef onderaan de achterbumper losgehaald te worden. (op het uiteinde waar de achterbumper aansluit op de wielkast). Daarna is de bumper een beetje naar buiten te trekken waardoor de oude klep er zo tussen uit kan vallen en de nieuwe terug geplaatst kan worden. De nieuwe klep op de juiste plek door het gat heen leggen en aanduwen. 4 klemmetjes maken een overduidelijk klik geluid zodat je weet dat hij weer netjes gemonteerd zit. Al met al 15 minuten werk.
 

Bijlagen

  • photo8123.jpg
    photo8123.jpg
    369,3 KB · Weergaven: 44