Klass 1 security

pepito

Nieuw hier
14 nov 2025
2
0
1
Hallo!
Heeft iemand een klasse 1-systeem van Lexus ingebouwd? Ik denk dat het een startonderbreker is, maar er staat nergens welk merk of model. Heeft iemand er ervaring mee? Bedankt!

Sorry voor het (mogelijk) slechte Nederlands, ik gebruik vertaling.

Klasse 1 is inderdaad (alleen) een startonderbreker, dus geen echt alarm.
Vaak zit dit al ingebouwd in de auto, dan heb je verder ook geen info nodig hierover volgens mij. Communicatie loopt via je sleutel.

Je kunt een klasse 1 alarm ook extra in laten bouwen naast je huidige alarm als extra diefstalbeveiliging want de standaard ingebouwde startonderbreking is (helaas) via canbus manipulatie te omzeilen.
Enkele bekende klasse 1 startonderbrekers zijn de Cobra 4627PS en de MiBlock. Kosten incl inbouw tussen 400-500 euro.

Bedankt! Mijn NX 450h heeft inderdaad al een klasse 3-alarm, en omdat ik diefstal moeilijker wil maken, was ik geïnteresseerd in een startonderbreker om de kwetsbaarheid van de CANbus te voorkomen. Zijn deze genoemde punten een goede aanvulling?

Ik ben precies met hetzelfde bezig en ik heb ook een NX450h+ (zoek maar eens naar mijn pas geplaatste postings hier).
Ik ben er nog niet uit of ik een Cobra of een Miblock wil laten installeren.

MiBlock had mijn voorkeur omdat deze in slaap valt als hij een paar minuten stil ligt (zuiniger voor de batterij én niet te tracken), maar een nadeel is dat de backup wat minder is, bv wanneer je de driver tag verloren bent of de batterij leeg is. Dit werkt namelijk met een noodsleutel, en als je die niet bij je hebt dan kom je volgen s mij niet verder. Volgens Moving Intelligence (leverancier MiBlock) zou het mogelijk moeten zijn om dan via de app (via bluetooth) de onderbreker alsnog te (de)activeren, maar een andere leverancier vertelde mij dat dat alleen werkt als je ook een volgsysteem hebt. Dus daar ben ik nog niet zeker over. Als de backup alleen via de noodsleutel zou lopen dan is dat voor mij een dealbreaker. Want dan moet je die eigenlijk altijd bij je hebben maar je kunt hem niet in de auto laten natuurlijk.

De andere optie, de Cobra 4627PS is min of meer hetzelfde, deze zou ook een sleep functie hebben (staat nergens vermeld maar oat vertelde de leverancier mij toen ik er om vroeg) en hier werkt de backup met een pincode die je ingeeft op het knopje van het systeem in de auto. Moet je de pincode natuurlijk wel onthouden maar daar zijn weer andere manieren voor. Of die sleep functie er echt op zit weet ik niet 100% zeker want in de gebruiksaanwijzing staat dat je de tag uit moet zetten als je thuis bent of de auto niet gebruikt. Maar dit zou ondertussen aangepast kunnen zijn, geen idee hoe oud/up to date die gebruiksaanwijzing is.

Ik heb het idee dat de Cobra iets vaker gebruikt wordt, over de MiBlock kan ik weinig/geen ervaringen vinden.
De prijs van beide system verschilt niet veel. Lexus (Rotterdam) kan de Cobra inbouwen voor €490. Hetzelfde apparaat kan door de leverancier (Clifford) voor €409. De MiBlock gaat van €449 (Autotec) naar iets boven de €500 (Moving Intelligence)

Links: