Kleine beurt was de bedoeling maar...

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen? :O
Vanmorgen met de CT 200H LL naar de garage voor een kleine eerste beurt. Had al redelijk wat km's meer dan de geplande 15.000, afgelopen dagen zakelijk rondje Frankrijk-Zwitserland gemaakt. De 12V aansluiting werkte niet meer, ik wilde graag even weten hoe ik het alarm moest checken en de ramen kunnen nu met de AB open en dicht gemaakt worden. Een en ander was geregeld toen een zwaar bezwete monteur naar de balie kwam om te melden dat mijn auto er bij een proefrit mee gestopt was. Samen met een andere monteur werd de auto de garage ingeduwt. De auto gaf een melding: "check hybride systeem" en doet niets meer. Dus een leenauto meegekregen en afwachten wanneer de auto gerepareerd is.
Op zich ben ik wel blij dat het niet gisteravond op de terugweg ergens in Duitsland gebeurde. Maar wel een aparte ervaring.
Verder is het goed vertoeven in de Lexus showroom, krantje, WIFI en een kopje koffie.
Verder verslag volgt.
Filerijder.
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Werd net gebeld door Lexus dealer. Er moet een nieuwe verbrandingsmotor in! Er zit een fout in de motor. Dit hebben ze en ik nog niet meegemaakt.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Da's flink balen een fout in de verbrandingsmotor konden ze dat niet wat specifieker uitleggen waar de fout zit ben benieuwd ?
:O
Dat er een fout in de elektronica zou zitten ok? maar de motor ??
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Had al redelijk wat km's meer dan de geplande 15.000

Als ik het goed begrijp ben je flink over de de interval heengegaan. Dan heb je ontzettend veel mazzel gehad dat je Lexus rijdt. Flik je zoiets bij Volvo / Peugeot dan is het "helaas geen garantie" en zul je de reparatie volledig zelf moeten betalen (zoek bijv. maar eens op 1.6 D).
Beurten zijn er niet voor niets en de aangegeven kilometerstand is een maximum en niet een indicatie om maar eens een afspraakje met de dealer in te plannen..... (om welke reden dan ook)
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Dat idee had ik dus ook, maar de afspraak is in overleg met de dealer geregeld, kon geen kwaad om wat meer KM's te maken, situatie duidelijk besproken. Volgens mij hebben ze hier ook gelijk in, mijn vorige auto een Renault laguna kreeg zijn eerste beurt pas na 30.000KM, dus een Lexus moet hier geen problemen mee hebben.
De olie werd niet gewisseld bij de eerste beurt, de olie werd aangevuld, waar ik bij stond, was trouwens minimaal.
Ik hoop vandaag meer inzicht te krijgen in de "fout in de motor" Ik houdt jullie op de hoogte.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
Mijn vorige auto (VW Polo) had ook een onderhoudsinterval van 30.000km, best ideaal. Maar een maximum? Zo nauw komt het ook weer niet, denk je echt niet dat er een veiligheidsmarge in het aantal km's zit? Het is echt niet zo dat die bij 16.000km ineens uit elkaar valt. Op basis van wat zou dat dan moeten gebeuren?
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Olie kan bij sommige merken wel degelijk een probleem vormen (of beter gezegd het residu in het carter) maar dit hoeft niet (zeker sinds auto's niet meer met inloop olie worden geleverd).
De km interval moet wel degelij aan worden gehouden zodat foutlog kan worden uitgelezen en er indien nodig maatregelen kunnen worden genomen (maar als de dealer zegt dat het wel best is......).
Beruchte voorbeelden zijn BMW/Peugeot met de 1.6 THP, VAG met de 1.2 en 1.4 TSI en PSA/Volvo/Ford met de 1.6 diesel waar stuk voor stuk geen recalls op zijn geweest maar waar bij de eerste beurt wel aardig wat updates bij dienden te gebeuren.
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Update:
Werd gisteren om 16.00u gebeld dat de auto klaar was. Opgehaald en navraag gedaan naar de storing en/of oorzaak. Volgens de mevrouw die de klanten ontvangt was de reden dat er geen olie meer in de motor zat.
Omdat ik dit niet begreep, ik had nog aan de monteur gevraagd of er een oliepeil sensor aanwezig was naast de oliedruk sensor, wat hij bevestigend beantwoorde. ( weet iemand dit zeker?) Hij heeft ook nog gepeild en olie bijgevuld waar ik bij stond, heb ik de after sales manager gevraagd wat het nou was. Hij vertelde dat er groeven
in een cilinder zaten die de oorzaak van de problemen waren. Er was overleg geweest met Toyota en dit probleem had zich nog niet voorgedaan. Echt duidelijk is het nog niet.
Ik op weg en zag toen dat het lampje van het motor management systeem brandde, weer de after sales manager gebeld en op zijn advies teruggereden en de auto weer ingeleverd en de leen auto weer opgehaald. Ik houd jullie op de hoogte.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Pagina 543 van de handleiding beschrijft een waarschuwingslampje bij lage oliedruk (niet dat dat altijd zaligmakend is, maar toch).
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Dat lampje voor lage oliedruk gaat pas branden als er nog zo weinig druk/olie in de motor zit dat de schade als bezig is te ontstaan (dus acuut stoppen en garage bellen, net zoals in het boekje staat). Je moets de mensen de kost geven de aangeven pas eens te gaan kijken als dat lampje gaat branden.... de lease is er blij mee.

Elke (zeker nieuwe motor) verbruikt olie dus regelmatig peilen (bijv. bij elke tweede beurt) is gewoon een must/wijs.
Er zijn nog wel wat auto's met nivometers (Mercedes) maar dit zijn zeker niet altijd betrouwbaar met alle gevolgen vandien (er zijn merken waar je niet eens meer kan peilen). En inderdaad, geen olie kan leiden tot uitgelopen lagers en zuigerschade...
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
filerijder zei:
Update:
Werd gisteren om 16.00u gebeld dat de auto klaar was. Opgehaald en navraag gedaan naar de storing en/of oorzaak. Volgens de mevrouw die de klanten ontvangt was de reden dat er geen olie meer in de motor zat.
Omdat ik dit niet begreep, ik had nog aan de monteur gevraagd of er een oliepeil sensor aanwezig was naast de oliedruk sensor, wat hij bevestigend beantwoorde. ( weet iemand dit zeker?) Hij heeft ook nog gepeild en olie bijgevuld waar ik bij stond, heb ik de after sales manager gevraagd wat het nou was. Hij vertelde dat er groeven
in een cilinder zaten die de oorzaak van de problemen waren. Er was overleg geweest met Toyota en dit probleem had zich nog niet voorgedaan. Echt duidelijk is het nog niet.
Ik op weg en zag toen dat het lampje van het motor management systeem brandde, weer de after sales manager gebeld en op zijn advies teruggereden en de auto weer ingeleverd en de leen auto weer opgehaald. Ik houd jullie op de hoogte.
Reden, dat er geen olie meer in de motor zat waar is de lekkage dan ?
Zoals je schrijft is er alleen olie bijgevuld dus oliefilter niet vervangen vreemd.
Bij mij, Pakket onderhouddsbeurt 1e jaar Motorolie Shell Helix HX7 10W-40 + Oliefilter, pakkingring olie aftapplug.
Ruitensproeiervloeistof 500 ml. en meer.....
Als de monteur ook de olie+filter vervangen had dan had hij de aftapplug of filter misschien niet goed vastgezet, blijft voor mij een raadsel waar al die olie is gebleven.
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Ik heb mijn CT'je weer terug en ben hier weer blij mee. Ik miste mijn navigatie en mijn telefoon aansluiting best wel.
Oorzaak blijft onduidelijk. Was nu een probleem met de krukas. Ik geef het op. Hij rijdt weer.
Bedankt voor jullie feed back.
 

Stefaan

Nieuw hier
7 aug 2012
3
0
0
Dat er geen lekage is en de olie toch weg is lijkt mij een normale zaak als er sprake is van beschadigde cilinderwanden

De olie komt in de verbrandingskamers en wordt mee verbrandt en afgevoerd via de uitlaat