Klokje Rond IS SportCross

“Schakelt beter dan een nieuwe Peugeot” :ROFLMAO:

Die Joep moet een scheurkalender uit brengen met z’n oneliners

• Leuk
Waarderingen: Johno
Niet vooruit te fakkelen 😁. Mooi filmpje natuurlijk. Leuk om te zien..

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Zo'n ding is wel krokant zeg!
Is dat bij allemaal zo?
Vooral bij de dorpels achter is het door een nieuw hele goed doordachte constructie wachten tot hij krokant wordt. Ik vond het bij dit exemplaar wel erg opvallen (ook rondom de wielkasten zover ik zag). De mijne hijgt ook naar deze kilometerstand en is van 2000, maar bij mij is het nog niet zo erg.

Latere generatie gaat het al wat beter, maar ook een recente IS300h in Klokje rond, schrok men van de roest aan het onderkantje en deze was 10 jaar jonger dan deze IS200 Sportcross.

• Leuk
Waarderingen: Bassj
Zo'n ding is wel krokant zeg!
Is dat bij allemaal zo?
Geen idee. Ten dele hangt dat samen met de constructie, somige auto's zijn gevoeliger voor roest dan andere. Of je er last van hebt, zal vooral worden beinvloed door de rijomstandigheden. Nederland is waarschijnlijk het land waar het meeste zout wordt gestrooid in de winter en de combinatie van zout en water is een perfect mengsel om alles uiteindelijk kapot te krijgen.

De toestand van de geteste auto is natuurlijk niet best, maar het is heel goed mogelijk dat de auto al bij aankoop behoorlijk was aangetast. De beste manier om dat tegen te gaan is de onderkant na een rit op "pekelwegen" grondig te reinigen en daarbij het vocht/zout mengsel weg te spoelen. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Mocht de auto het geluk hebben om na een pekelrit in een vorstvrije garage te staan, dan kan daardoor het probleem nog toenemen omdat door het drogen van de auto de zoutconcentratie toeneemt en de aantasting daardoor sneller zal gaan.

Eigenlijk is de toestand, gezien het nederlandse klimaat en de leeftijd, niet abnormaal - veel auto's zullen al veel eerder last van enstige corrosie hebben.

De in de zeventiger en tachtiger jaren vaak toegepaste aanvullende antiroest behandelingen hadden hier mogelijk hulp kunnen bieden. Die behandelingen hielpen, maar eigenlijk zou je die na een zekere tijd moeten herhalen - voordat de aantasting al duidelijk zichtbaar wordt.