Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van motor

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dag allen,

Zonet reed ik even met m'n IS200 weg en na een kort stukje rijden (1km) stond ik een tijdje stil. De motor begon wat onrustiger te lopen en het motor-lampje op het dashboard begon te branden (lampje h volgens de handleiding). Ik heb de auto even geparkeerd om te kijken wat te doen. De handleiding geeft bij dit signaal geen waarschuwing dus ik startte de auto weer en reed weer verder met een onrustige motor (trillingen waren duidelijk voelbaar). Na 100 meter begon het motor-lampje weer te branden en even later kwam daar het TRC OFF lampje bij (knipperend). Aangezien ik niet ver van m'n huis verwijderd was (en de Lexus dealer 55km verderop zit) ben ik maar naar huis gereden.

In ben erg benieuwd wat er mis kan zijn. M'n pech ervaring stopt bij een in de soep gereden Fiat, ik heb dan ook geen idee wat het kan zijnHeeft een van jullie misschien ervaring met dit euvel, of wat het kan zijn?

Alvast dank!

Groet

Rick
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik heb een tijd lang 98 gereden. Ik merkte dat ik wat zuiniger reed, zonder aanpassing van m'n rijstijl. Ook had ik het idee dat de motor stationair wat mooier/soepeler liep... Uiteindelijk staat het meest in het oog springende verschil op de bon bij de pomp...

Ontopic:

Qua performance merk ik geen verschil, het is alleen raar dat voor de ingreep bij de toyota-dealer het blijven branden van de signaleringen zich niet voor deed. Misschien eens weer de ECU resetten, kijken of dat helpt.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar als je het al niet hebt gedaan, kun je misschien langs de dealer om de codes uit te lezen, voordat je een ECU reset doet...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik ga binnenkort maar eens langs de Lexus-dealer om de IS te laten uitlezen. Over de locale Toyota dealer was ik niet zo te spreken aangaande hun analytische competenties (zie eerder in dit topic).
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

En toen was ik aan de beurt...gisteren voor het eerst in de sneeuw gereden, deels met snow-modus. Ging heel goed, totdat Ik bijna thuis was. Laatste verkeerslicht: check engine lampje + knipperen TRC-lampje. Bij het optrekken kon ik slechts stapvoets rijden, ongeacht de combi v kopjes TRC, snow, Airco. Thuis de auto uitgezet, even gewacht en gestart. Start was goed, maar motor draaide 2k rpm om daarna te stotteren en weer de lampjes. Het was -17 op de temp, maar dat mag het niet zijn, lijkt mij.

Lexus Amsterdam gebeld, maar die konden niet en de beste man werd al zenuwachtig toen ik vertelde dat het om een Altezza ging....maandag kan ik wel terecht.

Verder nog helemaal niets gecheckt. Morgen even de ecu resetten, aansluitingen onder de kap en kijken wat er dan gebeurt.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Gisteren maar even langs Lexus Amsterdam gegaan om de ecu uit te laten lezen. Wilde toch weten wat het nou was. Henk heeft de diagnosecomp op de OBD2-poort aangesloten en handmatig het type ingesteld en de foutjes gelezen.
- P1120. accellerator position sensor circuit
- P1121. accellerator position sensor range/performance problem

1e gen IS schijnen half throttle by wire te zijn. Misschien moet het apparaat gesmeerd / schoongemaakt worden of zo. In ieder geval is het niet meer voorgekomen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Houden zo! Er was nog iemand op het forum die dit ook had, heeft ook het spul gereinigd en heeft nog geen probleem meer gehad.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Net terug uit Brussel en geen problemen gehad. Wel reageert het gas soms wat traag op mijn pedaal of het lijkt zo. Misschien moet ik wat meer schoonmaken onder de motorkap, zoals de MAF-sensor bij de luchtinlaat.
 

Louwe

Hoort erbij
31 dec 2011
58
0
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Yez! Dit had ik ook! Daarom keek ik net ook even met interesse in dit topic aangezien het bij mij geen misfires waren maar ook de gasklep-positiesensor.

Op je gasklephuis zitten 2 sensoren, je gasklep-positiesensor en je gaspedaal positiesensor. Het zit als volgt: Je geeft gas, een kabel trekt een asje aan op het gasklephuis. Aan dit asje zit je gaspedaalpositiesensor, die leest hoeveel gas je geeft. Een servo-motor wordt aangestuurd om de gasklep te bedienen. Aan de centrale as van deze klep zit vervolgens nog zo`n sensor die checked of je gasklep daadwerkelijk op de gewenste positie staat.

Beide sensoren zijn hetzelfde en dus uitwisselbaar. Bij de dealer heb ik `m voor het eerst uit laten lezen en gaf`ie gasklep-positiesensor aan. Ik heb vervolgens de gasklep- en gaspedaal-positiesensor omgewisseld om te kijken of de storing veranderde. Dit was het geval, zodoende overgaan tot vervanging van de sensor afgelopen zaterdag. Tot nu toe (4 dagen later en verscheidene ritjes) geen last meer gehad. Geen garantie voor succes, omdat de storing bij mij de ene dag wel en de andere dag niet voorkwam, maar de kans op succes wordt steeds groter.

Symptomen na omwisseling (dus kapotte gaspedaal-positiesensor):
- matig gasgeven gaat goed, bij volgas valt`ie uit
- Bij aanhouden vol gas geven gaat het gaspedaal voelbaar "klapperen" waarna de motor in noodloop valt. tevens gaan dan de lampjes branden
- na starten kan je weer normaal rijden, lampjes blijven branden
- storing doet zich niet altijd voor

De sensor zit aan de "achterkant" van het gasklephuis, tussen het gasklephuis en het brandschot zegmaar. Zelf vervangen is mogelijk, in jou geval waarschijnlijk makkelijker als bij mij (TTE compressor) maar het gasklephuis moet er geheel vanaf. Op zich een kwestie van boutjes en stekkertjes los en schroeven maar. Je gasklephuis moet deels uit elkaar maar dit stelt weinig voor, aangezien de sensor een beetje is "ingebouwd". Indien je`m zelf gaat vervangen: lees even uit wat de weerstand is in de neutrale (begin/gasloze) stand. Stel vervolgens de nieuwe sensor in op dezelfde waarde, dit door het sensortje enigzins te verdraaien.

Kosten: 170 euro voor de sensor. Ik weet niet wat`t uurloon van de dealer is, maar reken op een vervangingstijd van 1,5 tot 2 uur. Met wat technisch inzicht is zelf vervangen goed mogelijk dus die 150 euro werkplaatsloon steek je snel in je zak.

Heb trouwens de sensor opengebroken om te kijken of ik er wat aan kon ontdekken, en zowaar: eigenlijk is het een soort sleepcontactje dat over een soort printplaat gaat. Halverwege was een soort "coating" weggesleten waardoor 1 helft niet meer glom.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Zo, die van jou had het dus goed te pakken! Hmm, dan moet ik eens gaan kijken wanneer ik dat kan gaan doen.
Het kan zijn dat ik een kleine stroomstoring had die koude nacht. Had TRC on, SNOW on, achteruitverwarming aan, dimlicht, kachel op AUTO...dus wie weet is het ook een fout in het circuit van SNOW.

Had je het niet over 2 sensoren? Heb je toevallig ook foto's daarvan?
Als ik lees hoe het in elkaar zit, valt er niets schoon te maken aan die sensoren.
 

Louwe

Hoort erbij
31 dec 2011
58
0
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Toen ik toch aan`t typen was meteen het hele verhaal er maar neergezet, mochten er in de toekomst nog anderen zijn ...

Het zijn inderdaad 2 sensoren, de gasKLEP-positiesensor en de gasPEDAAL-positiesensor. Beide zijn gewoon potmetertjes waar een stekker in gaat. Schoonmaken kan je vergeten zonder`m compleet open te breken.

Als ik`t goed begrijp heb je er nu geen last mee van?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

correct me if I'm wrong, maar de Altezza is volgens mij helemaal "fly by wire" dus geen kabels die getrokken worden ofzo...

j2jedi, heb je ook je throttlebody schoongemaakt? en je MAF schoonmaken zal ook goed zijn... En verder wat Louwe zegt.. dat kan het ook verhelpen denk ik...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

@ Louwe: Nee, alleen dat hij soms wat lichte vertraging lijkt te hebben in reactie.
@ MlCoolJ: een kleine correctie is op de plaats: 1e lichting vd 1e gen IS. Wanneer ik weer onder de kap ben zal ik even kijken of ik het kan zien.