Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van motor

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dag allen,

Zonet reed ik even met m'n IS200 weg en na een kort stukje rijden (1km) stond ik een tijdje stil. De motor begon wat onrustiger te lopen en het motor-lampje op het dashboard begon te branden (lampje h volgens de handleiding). Ik heb de auto even geparkeerd om te kijken wat te doen. De handleiding geeft bij dit signaal geen waarschuwing dus ik startte de auto weer en reed weer verder met een onrustige motor (trillingen waren duidelijk voelbaar). Na 100 meter begon het motor-lampje weer te branden en even later kwam daar het TRC OFF lampje bij (knipperend). Aangezien ik niet ver van m'n huis verwijderd was (en de Lexus dealer 55km verderop zit) ben ik maar naar huis gereden.

In ben erg benieuwd wat er mis kan zijn. M'n pech ervaring stopt bij een in de soep gereden Fiat, ik heb dan ook geen idee wat het kan zijnHeeft een van jullie misschien ervaring met dit euvel, of wat het kan zijn?

Alvast dank!

Groet

Rick
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

En waarschijnlijk zijn ze al aan vervanging toe met 80k.. de mijne moet ik trouwens ook al bij de volgende beurt vervangen.. 180k... gaat snel zo :)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik heb vandaag een voicemail bericht gekregen van de Toyota-dealer. Ze hebben het euvel nog niet kunnen vinden. Zelf denk ik dat het een bobine is. Ook na het lezen van dit:
http://www.lexusforum.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1142

Symptomen lijken het zelfde, op 3 plaatsen missfires waarvan 1(wat bleek uit de meeting) verreweg het meeste. Ik zit nu wel even af te vragen wat te doen. Allicht met deze informatie naar de Toyota dealer, maar dan heb ik het gevoel alsof ik hen de les wil lezen... Maargoed, aan de andere kant, ik heb er nu de last van...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Naa goed ik denk dat ze ook wel openstaan voor feedback :)
 

Mikeman

Hoort erbij
6 mrt 2011
26
0
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Zeket weten dat je 1 bobine kapot hebt.
Dit is heel simpel te testen.

Start de motor en trek 1 voor 1 de connectors van de injectors los. Er zit er 1 tussen waarbij je geen verschil in het lopen van de motor merkt. Van die cylinder is de bobine kapot. Kosten bij de dealer 215 euro.

Gewoon de dealer dit even vertellen en binnen 10 min is je auto weer in orde. Bobine en alle bougies vervangen doe ik zelf in een half uurtje, is allemaal heel simpel.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Mikeman zei:
Zeket weten dat je 1 bobine kapot hebt.
Dit is heel simpel te testen.

Start de motor en trek 1 voor 1 de connectors van de injectors los. Er zit er 1 tussen waarbij je geen verschil in het lopen van de motor merkt. Van die cylinder is de bobine kapot. Kosten bij de dealer 215 euro.

Gewoon de dealer dit even vertellen en binnen 10 min is je auto weer in orde. Bobine en alle bougies vervangen doe ik zelf in een half uurtje, is allemaal heel simpel.

Nu test je alleen bij welke cilinder er iets aan de hand is, kan net zo goed een injector, klep, of zuiger zijn. Al is het laatste wat onwaarschijnlijk maar goed...

Om zeker te weten of het een bobine is kan je hem wisselen met een andere cil. groep en dan kijken of het probleem mee verhuisd is.



gr. koen
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Toch " coil on plug "! Dan zou dat ook een oorzaak kunnen zijn. Ik zit met het woord bobine aan een ouder systeem te denken..

Maar ik zou toch ook kijken of je air flow meter nog goed is.

Voor zover ik weet is de manier om je codes uit te lezen als volgt,

Contact uit
Bij de motor de diagnose steker open doen en Te1 n E1 met elkaar verbinden
Contact aan zetten
Kijken naar het motorlampje
. . . . . . . = dan 25
Zoek de bijbehorende storing.
Contact weer uit
Resetten door zekering ecu er uit te halen voor minimaal 10 sec.

Werkt bij 7M, 1JZ en 2JZ dus waarom niet bij een 1G.. :roll:
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Afgelopen maandag gebeld naar de Toyota-dealer. Het bleek (zoals voorspeld) de bobine te zijn, en wel de bobine van de 6e cyl (de cylinder die zoveel missfires gaf). Enfin, aangezien ik de auto spoedig nodig had, ben ik akkoord gegaan met de kosten (325 euri bobine + check + montage). Gistermiddag kon ik hem ophalen. Hij rijdt weer als een zonnetje en O wat is het dan lekker om in een IS te stappen na 5 dagen te hebben rondgetuft in een Skoda Roomster 1.4 16v... Binnenkort maar eens gaan kijken of ik die bobines (of coil-on-plug) ergens anders kan kopen voor een wat vriendelijkere prijs. Montage lijkt me het probleem niet.

Dank jullie wel voor alle hulp en suggesties. Het heeft me allemaal erg goed geholpen het mankement te begrijpen!
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

mooi dat het opgelost is! :D
nu kan je weer lekker karren in je lex!! maar dat zijn flinke prijzen ja!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Met goedkopere bobines bedoel je dan imitatie? Elke Lex verdient toch het beste? (origineel of upgrade)



gr. koen
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik doelde eigenlijk op de totale som. Het vervangen van de bobines lukt me zelf nog wel, dus dat scheelt alweer wat.
Volgens de Toyota-dealer was de bobine 195 euro ex btw. Evengoed aardig aan de prijs maar op enkele uitzonderingen na, lijkt dat een beetje de normale prijs. Ik heb hier volgens mij op het forum gelezen dat iemand er 85 euro voor neer hoefde te leggen (weliswaar iemand binnen de autobranche).

Sinds m'n ECU is gereset merk ik wel dat wanneer je het contact aanzet er meer lampjes branden dan voorheen. Na 3 sec. gaan de lampjes uit die normaliter ook uit gingen en start ik hem. Dan gaan alle lampjes uit. Heeft dit met de reset te maken? Duurt het enige tijd (x aantal km's) of dien ik dit op andere wijze aan te pakken zodat de boel weer in oude staat terug keert?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Het lijkt me sterk dat er nu meer/andere lampjes branden als voorheen, kan je misschien vertellen welke?
Ik weet niet waar je woon maar ik kan Toyota/Lexus onderdelen met korting aan je leveren en dat is op zulke bedragen best interessant.



gr. koen
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Dat klinkt interessant!

Ik zal even een fototje maken van alle drie de stadia.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Signalering op het dashboard bij contact

Signalering op het dashboard bij contact

Een beetje late reactie (bijna 1/2 jaar), heb ik eens wat foto's gemaakt van de signalering op het dashboard (zie bijlage). Hoewel ik er dus al een tijd mee rond rijdt (maar niks merk qua rijeigenschappen of vreemde gedragingen van auto en motor), maar even actie ondernomen:

1. Bij het omdraaien van de sleutel naar contact, gaan alle signaleringen aan (zie foto 2_contact_direct)
2. Na ongeveer 2 seconden gaan de ABS, TRC OFF en SS <auto> signalering uit en gaan de Veiligheidsgordel en Airbag signalering aan. (zie foto 3_contact_na_2sec)
3. Na ongeveer 5 seconden gaat de Airbag signalering uit. (zie foto 4_contact_na_5sec)
4. Normaliter start ik de motor na ong. 5-8 sec na contact. Na het starten gaan alle signaleringen uit.

Komt dit bij jullie bekend voor en zo ja, hoe kan dit evt opgelost worden?
 

Bijlagen

  • 2_contact_direct.jpg
    2_contact_direct.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 45
  • 3_contact_na_2sec.jpg
    3_contact_na_2sec.jpg
    147,6 KB · Weergaven: 48
  • 4_contact_na_5sec.jpg
    4_contact_na_5sec.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 46

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Normaal gesproken behoren alle lampjes aan te gaan na omdraaien contact (test lampjes). Daarna volgt een zelf-check door de computer van belangrijke systemen en indien OK, gaan bepaalde lampjes weer uit.

Als er niets blijft branden nadat je motor start, is dat gewenst, alles werkt zoals het hoort.
 

bakker

Actief
4 mei 2011
123
0
0
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Johnlexusis200 zei:
Beetje offtopic maar welke is eigenlijk het best om te tanken voor je is200? 95 of 98?
98 heeft een hoger octaangehalte dus qua verbranding is het beter voor de motor
maar het is wel duurder in aankoop maar ik rij in mijn lex altijd 95 en heel soms is v power van shell ik merk het verschil wel in mijn lex :D

gr dieter
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

98 is meer voor sport motoren, met hogere compressie enzo. Ik heb nooit gehoord dat 95 kan zorgen voor een kapotte kat, aangezien 98 tegenwoordig moeilijk te vinden is tankt bijna heel NL 95 dus dat zal wel mee vallen.