koeling/verwarming

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
Ik heb sinds ik de Ls heb een nauwelijks werkende verwarming.
De vorige eigenaar had de koelvloeistof en thermostaat in july vorig jaar laten vervangen.

De moter is op bedrijfstemperatuur in ongeveer 5-7 minuten en de wijzer zit net onder half en blijft daar.
De heater valve (kan ff de Ned. termen niet vinden..lol) gaat open en dicht zoals het hoort.
De return pipe van de heater matrix wordt warm, maar niet zo heet als de inlet. De heater matrix is niet vestopt want ik heb em doogespoeld met een tuinslang en het water kwam er net zo hard uit als dat het erin ging.
Wat mij wel is opgevallen is dat de dikke slang bevestigd aan de zwarte plastic bocht waar de thermostaat onder zit, haast niet warm wordt.
Een geblokte thermostaat zorgt ervoor dat de moter the heet wordt en als ie open blijft staan zou de moter niet binnen 5-7 min op temperatuur zijn dacht ik.
Ik heb ook al aan een airlock gedacht...
O ja als de moter een beetje warm begint te worden ruikt de cabine naar de keuken van een Indiaas restaurant :)

Iemand een idee??
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Het heeft te maken met luchtbellen in je systeem, als de verwarming bij het vernieuwen van de koelvloeistof niet goed is ontlucht blijft er een bel lucht bovenin het hoogste punt staan van het systeem, de pomp krijgt deze luchtbel niet weg,

Tip,

Als de auto koud is, verwarming vol aan, dop van de expansietank laten en de auto starten, als het goed is komt de bel lucht vanzelf naar de tank drijven, auto laten lopen tot deze op temperatuur is.
Dan de dop van de expansietank terugplaatsen.

Het is trouwens raar dat de LS na 5-7 min pas warm is, dit moet binnen 2 a3 minuten zijn.

En zit er nergens een drainleiding op het hoogste systeem van de verwarming? Mijn oude MR2 aw11 heeft dat zelfs al.
 

Ruud

Hoort erbij
7 nov 2009
68
0
0
ct200H zei:
Het heeft te maken met luchtbellen in je systeem, als de verwarming bij het vernieuwen van de koelvloeistof niet goed is ontlucht blijft er een bel lucht bovenin het hoogste punt staan van het systeem, de pomp krijgt deze luchtbel niet weg,

Tip,

Als de auto koud is, verwarming vol aan, dop van de expansietank laten en de auto starten, als het goed is komt de bel lucht vanzelf naar de tank drijven, auto laten lopen tot deze op temperatuur is.
Dan de dop van de expansietank terugplaatsen.

Het is trouwens raar dat de LS na 5-7 min pas warm is, dit moet binnen 2 a3 minuten zijn.

En zit er nergens een drainleiding op het hoogste systeem van de verwarming? Mijn oude MR2 aw11 heeft dat zelfs al.

Hoi,
Dank je voor je reactie.
Ik heb het ontluchten al geprobeerd maar dat maakte weinig tot geen verschil.
Ik las gisteren iets over de thermostaat, nl dat deze een zogeheten 'jiggle valve' heeft die naar 12 uur moet wijzen. Kan zomaar zijn dat deze er verkeerd is ingezet.......
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ct200H zei:
Het heeft te maken met luchtbellen in je systeem, als de verwarming bij het vernieuwen van de koelvloeistof niet goed is ontlucht blijft er een bel lucht bovenin het hoogste punt staan van het systeem, de pomp krijgt deze luchtbel niet weg,

Tip,

Als de auto koud is, verwarming vol aan, dop van de expansietank laten en de auto starten, als het goed is komt de bel lucht vanzelf naar de tank drijven, auto laten lopen tot deze op temperatuur is.
Dan de dop van de expansietank terugplaatsen.

Het is trouwens raar dat de LS na 5-7 min pas warm is, dit moet binnen 2 a3 minuten zijn.

En zit er nergens een drainleiding op het hoogste systeem van de verwarming? Mijn oude MR2 aw11 heeft dat zelfs al.


Er is geen 1 auto die na 2 a 3 minuten warm is, tenminste bij normaal gebruik. + er is een heeeel groot verschil tussen meter en werkelijkheid.

En wat betreft de drainleiding (ontluchtingsnippel) dat is volledig afhankelijk van het koel/verwarmings systeem ontwerp. Als het verwarmingssysteem hoger ligt als de rest van het koelsysteem zal dit apart ontlucht moeten worden. Een MR-2 is niet echt te vergelijken met de standaart auto aangezien hier de motor achterin ligt, de leidingen onder de auto lopen en vervolgens hoger als de leidingen het verwarmings systeem zich bevind. Dus zal deze wel apart ontlucht moeten worden.


Met vapor trap zal hij vapor lock bedoelen, dit is inderdaad lucht in het systeem.





gr. koen