Koelvloeistof hoe werkt het

Draak

Nieuw hier
5 mrt 2016
3
0
0
Beste allemaal,

Ik ben de eigenaar van een GS 430 op LPG G3 een heel erg mooie auto en hij rijdt zalig. Ik heb een vraag. Als de auto koud is, is mijn koelvloeistof gewoon normaal tussen min. en max. in het expansievat, als ik de auto aanzet dan verdwijnt de vloeistof. Als ik de auto uitzet dan komt de vloeistof net zo hard weer terug. De auto rijdt verder gewoon normaal, de olie ziet er normaal uit en de koelvloeistof ook. Ik wil jullie vragen of dit normaal gedrag is van het koelsysteem? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ad
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Hallo Ad
wat ik opmaak uit jouw verhaal lijkt met mij lucht in het systeem , ik zou het expansievat afvullen als de motor draait en tijdens het stationair draaien ontluchten , nu weet ik die prima te vinden op mijn eigen Lexus maar weet niet precies waar die op een 430 zit , zoek wel even uit welk koelmiddel erin moet om niet verschillende soorten te mengen , het zou roze G12 moeten zijn
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Koelvloeistof daalt onder luchtdruk (overdruk). Dop los van expansievat en het komt terug. (PAS OP HEET !, langzaam openen). Afvullen tot normaal niveau als motor warm is met de kachel op warm (kachel werkt ook op koelsysteem, ((anders heb je weer lucht)), en thermostaat moet open zijn). Thermostaat open betekent: bedrijfstemp. Bedrijfstemp. bereikt= niveau controleren, evt op niveau vullen en klaar. Als je niet zeker weet wanneer je de bedrijfstemp. behaald heb, kan je ook een stukkie gaan rijden.(ventilator slaat aan). Veel warmer word je motor niet als het goed is. En effe zo nu en dan het niveau controleren. Suc6!
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Controleer gelijk het motorolie niveau even af en toe, Je bent toch onder die motorkap bezig, Zo vaak gaat die niet open bij een Lexus:D
 

Draak

Nieuw hier
5 mrt 2016
3
0
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie berichten. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en nu wacht ik even af. Ik heb lichte sporen van koelvloeistof op de radiator gezien, dat kan ik hebben gemorst maar hij kan natuurlijk ook lekken. Weet iemand waar ik een nieuwe kan halen of bestellen? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ad
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kun je dan niet beter eerst het koelsysteem laten afpersen op eventuele lekkage?
 

Draak

Nieuw hier
5 mrt 2016
3
0
0
Ik heb een afspraak gemaakt bij een garage in Maarssen, ik ben benieuwd wat ze gaan vinden. Ik denk dat het een nieuwe radiator wordt, wellicht niet per direct omdat die nu goed op niveau blijft.