Koelvloeistof systeem RX400H

Schelling J.J.A

Nieuw hier
22 dec 2025
19
19
3
Hallo allemaal !

Ik heb mijn RX nog niet zo lang en had gehoopt dat ik een tijdje zonder problemen kon gaan rijden . Maar...
Nu snap ik dat een auto uit 2007 niet nieuw is . Ik ben overgestapt van de Duitse merken naar de betrouwbare Japaner.
Ik dacht laatst laat ik eens de vloeistoffen gaab controleren en indien bijvullen. Ruitenvloeistof check, moteroliepijl check, mooi goud bruin .
Expansievat koelvloeistof....leeg.
Bij gevuld. 2 dagen later...leeg.. Slang aan radiator kon ik inknijpen.
Dus ik naar mijn manager , die rijd een 2008 rx400h, expansievat ook leeg..
De vraag is ... is dit normaal of hebben wij het zelfde probleem ??

Je kan het reservoir vullen, de dop eraf laten en dan de motor+verwarming aanzetten. Als de vloeistof na enige tijd gaat borrelen dan komt er ergens lucht bij en heb je dus een lek.
Kan de radiator zijn, een koelslang of idd de waterpomp.
Hoop niet dat het de kachelradiator is. Weet niet hoe dat bij ons merk zit maar ik weet uit ervaring met andere merken dat die vaak ver weg zit (achter het dash vaak).

Bij een garage kunnen ze ook een druktest doen.

OkƩ, maar de " grap " is dat bij mijn manager het reservoir ook leeg is .
Maar waarom loopt de temperatuur niet op of een melding dat er te weinig koelvloeistof in zit.

Misschien weer eens een overactieve marter die zijn tanden heeft gezet in de koelvloeistofslangen bij de radiateurs. (bij beide auto's).
Zelf jaren geleden meegemaakt en dit 2x in een maand tijd.
Het zijn minimale gaatjes en pas bij warme draaiende motor en voldoende vloeistof zie je waar het lekt.

Dan moet dat zeker een overactieve marter geweest zijn . De auto's staan maar 1x per week naast elkaar. Dus als het een marter is geweest, dan moet dat op een vrijdag tussen 1445 uur 1700 uur gebeurd zijn.
Die kans lijkt mij zeer klein.. maar het zou mij ook niet verbazen ! šŸ¤”

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Kan natuurlijk ook thuis of elders gebeurd zijn, die marters zitten tegenwoordig overal, en kunnen behoorlijke schades aanrichten.
Koelvloeistof op pijl brengen en motor warm laten draaien, dan onder de kap en in slangen knijpen en speuren waar het eventueel lekt of gaat lekken.
Succes.

• Leuk
Waarderingen: Schelling J.J.A
Kan natuurlijk ook thuis of elders gebeurd zijn, die marters zitten tegenwoordig overal, en kunnen behoorlijke schades aanrichten.
Koelvloeistof op pijl brengen en motor warm laten draaien, dan onder de kap en in slangen knijpen en speuren waar het eventueel lekt of gaat lekken.
Succes.
Mbt steenmarters, in Assen was de auto van mijn buren total loss. Olie koelvloeistof en elektra, waren getroffen. Lekkerij als gevolg van aangeknaagde slangen en de kabelboom was beschadigd.

Ook mijn autos hadden schade en dat viel eerst ook niet op. Sinds een jaar of 10 zet ik anti marter apparaten in de auto. Die geven een schok en zenden een hoge piep uit. Sindsdien heb ik geen schade meer. Op mijn beveiligings cameras zie ik ze rond de autos lopen, en eenmalig was er eenthe onder gekropen. Die zag ik ook eruit rennen en ik vermoed dat deze geschokt was.

Voor mensen in het Noorden wees gewaarschuwd, zeker als je in de buurt van een bos woont.