Koelvloeistof temperatuur Lexus is 250

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Waar staat bij de IS 250 rijders de naald van de koelvloeistof temperatuur meter als de auto warm is?
Bij mij staat hij niet exact in het midden maar ongeveer 2 streepjes ervoor.
Is dat normaal? Ik heb er nooit op gelet maar het viel me ineens op.
De fan slaat wel gewoon aan maar ik dacht dat hij exact in het midden moest staan.
Mogelijk is de temperatuursensor of de thermostaat kapot in mijn beleving maar misschien maak ik mij druk om niets.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Waar staat bij de IS 250 rijders de naald van de koelvloeistof temperatuur meter als de auto warm is?
Bij mij staat hij niet exact in het midden maar ongeveer 2 streepjes ervoor.
Is dat normaal? Ik heb er nooit op gelet maar het viel me ineens op.
De fan slaat wel gewoon aan maar ik dacht dat hij exact in het midden moest staan.
Mogelijk is de temperatuursensor of de thermostaat kapot in mijn beleving maar misschien maak ik mij druk om niets.
staat bij mij ook iéts links van het midden. (IS 250)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Zo tegen het midden aan is ok. Even in de gaten houden. schommelt de meter en blijft onder de helft dan werkt thermostaat niet meer goed, geen ramp maar zo werkt het koelsysteem niet 100% en staat dan waarschijnlijk altijd wat open waardoor het ook langer zal duren voordat motor op temperatuur is.
Heb zelf nog 1 liggen en komt van IS250 bj 2011. Mocht deze juist zijn en je er belang bij hebt dan hoor ik het wel
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Hij schommelt niet in elk geval. Blijft strak op dezelfde plek staan, ook wanneer de fan aanslaat.
Ik zal strak eens een foto maken van de meter als de motor warm is.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bij mij ook nooit anders geweest, maar ik kan hem natuurlijk met een kapotte thermostaat gekocht hebben, wie weet. Ik vond wel dat de koeling 's zomers snel aan en uit sloeg, maar dat had volgens kenners met de airco te maken.

( Ik blijf dat monitoren ) laat m niet zo vaak zomaar draaien.

Maar als @zjelko zegt dat met een nieuwe thermostaat niks veranderd aan de stand van de naald, is die "net-geen-middenstand" voor mij in ieder geval geen reden tot zorgen.

Wat overigens wel een goede opmerking van @Lexpeter is , over de opwarmtijd van de motor..

Dat is natuurlijk altijd situatie afhankelijk.
Buiten temperatuur. Gereden snelheid , belast of onbelast etc. Maar wat is een gemiddelde opwarmtijd?

Als ik in m'n uppie met een lege auto wegrijd, direct van huis een 50 km weg op, en na een paar km een 80 km weg, rustig in lage toeren accelereer, duurt het gerust 10 tot 15 minuten voordat de auto goed warm is.

Anders gezegd, als ik 3 km 50 rijd, en dan 10 km 80, ben ik al bijna thuis (als ik zeer zelden met de auto naar werk ga) en kan ik de laatste straat pas goed gas geven, omdat ie dan pas warm is..

Kan iemand van jullie daar iets zinnigs over zeggen?
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Wat overigens wel een goede opmerking van @Lexpeter is , over de opwarmtijd van de motor..

Dat is natuurlijk altijd situatie afhankelijk.
Buiten temperatuur. Gereden snelheid , belast of onbelast etc. Maar wat is een gemiddelde opwarmtijd?

Als ik in m'n uppie met een lege auto wegrijd, direct van huis een 50 km weg op, en na een paar km een 80 km weg, rustig in lage toeren accelereer, duurt het gerust 10 tot 15 minuten voordat de auto goed warm is.

Anders gezegd, als ik 3 km 50 rijd, en dan 10 km 80, ben ik al bijna thuis (als ik zeer zelden met de auto naar werk ga) en kan ik de laatste straat pas goed gas geven, omdat ie dan pas warm is..

Kan iemand van jullie daar iets zinnigs over zeggen?
Auto's zijn zodanig in elkaar gestoken dat na een betrekkelijk korte rit de watertemperatuur behoorlijk snel oploopt tot ongeveer de waarde die tijdens een langere rit gehandhaafd blijft. Dat wil echter niet zeggen dat daarmee de motor ook al volledig op bedrijfstemperatuur is - het snel opwarmen is het gevolg van het tijdens de eerste km blokkeren van de doorstroming van het koelwater naar de radiateur door de thermostaat. Slechts een aantal liters koelvloeistof is al warm, de rest doet nog even helemaal niet mee.

Ik had in mijn vorige auto naast een koelvloeistof- ook een olietemperatuurmeter. De koelvloeistof was inderdaad snel warm, de motorolie had daar, afhankelijk van de buitentemperatuur, aanzienlijk langer voor nodig, ergens tussen 20 en 30 minuten. De reden daarvoor is dat vanaf het begin de volledige olievoorraard circuleert waardoor het opwarmen daarvan langer duurt omdat er nog onvoldoende motorwarmte vrij komt. Uiteindelijk stabiliseert ook de olietemperatuur zich - op een temperatuur die meestal duidelijk hoger ligt dan de koelvloeistoftemperatuur.

De gebruikelijke maximaal toegestane koelvloeistoftemperatuur ligt bij de meeste auto's enkele graden hoger dan 100 C, het maximum wordt bepaald door de in het koelsysteem door de drukdop bepaalde overdruk. De olietemperatuur in het carter zal ergens tussen 110 en 130 graden C uitkomen - op diverse plaatsen in de motor zal de olietemperatuur plaatselijk veel hoger liggen (denk aan de uittreedtemperatuur van de lagers: 140 C, zuigerveerzone 170 C of hoger, zuigerbodem tot 160 C, tussen nokkenas en klepbediening 150 C. Bij een auto met turbo ligt bij de turbolagers de olietemperatuur doorgaans minder hoog omdat de turbolagers aan beide zijden worden omspoeld door veel olie en daarnaast de turbobehuizing soms ook nog watergekoeld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon, D43m0n en Higgie

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik heb zojuist een foto gemaakt van de stand van de meter.
Staat deze bij jullie op een vergelijkbare waarde?
Ik heb zo'n vermoeden dat ik mij druk maak om niets...
IMG_20210522_231005.jpg
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Volgens mij staan KVS-temperatuur-meters bij álle Toyota én Lexus net onder het midden als deze op bedrijfstermperatuur is.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Hier hetzelfde, als ik me goed herinner blijft de temperatuur schommelen rond de 82 graden, no matter what. Is uit te lezen via een goedkope Bluetooth OBD2 plug en Torque op je smartphone bijvoorbeeld.