Het verlies van koelvloeistof kan allerlei oorzaken hebben:
- lekkage door niet voldoende aangedraaide of niet meer goed fumctionerende slangklemmen
- lekkage langs de waterpomp pakking of de -asafdichting
- lekkage langs de niet meer "drukvaste" drukdop
- lekkage langs de cilinderkoppakking (naar binnen of naar buiten)
- lekkage in de radiateur (beschadiging door bijvoorbeeld steenslag) of in de warmtewisselaar voor de verwarming
- lekkage via de thermostaatpakking
Als er geen uitwendige sporen van lekkage zijn te zien, kun je bij een garage de dichtheid van het systeem met een drukpompje laten testen. Eventueel kan ook een compressiemeting helpen. Een test met een drukpompje neemt weinig tijd in beslag, een compressiemeting vergt meer tijd omdat daarvoor de bougies moeten worden verwijderd enn na de meting weer moeten worden gemonteerd. Wanneer de koelvloeistof niet meer de oorspronkelijke kleur heeft, is er zeker iets aan de hand.
Bij een lekke koppakking kan de motorolie er melkaachtig uit zien, kan op de binnenkant van de olievuldop een sludgeachtige aanslag zitten en kan de koelvloeistof in het tankje lichtjes borrelen.