Koelvloeistofpeil bij kouder weer

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Gister even het ruitenwisserreservoir gevuld met anti-vries sop, waarna ik een korte check deed op alle vloeistoffen. Al 5 jaar heb ik de stand van mijn koelvloeistof niet zien veranderen (altijd afgetopt geweest), tot gister. De lamellen aan de binnenkant stonden "droog". Nog wel nat van koelvloeistof maar niet "onder water" zoals voorheen. Aan het pijl op het reservoir kon ik de stand niet aflezen, dus helemaal vol, of onder het niveau wat het pijl kan aangeven. Al lijkt helemaal vol mij stug, gezien de stand in de radiator zelf. Rondom de aan en afvoer buizen naar de motor is het droog en enkel bij het reservoir zie ik wat half opgedroogde sporen, maar wekt niet de indruk dat dit voor de grote afname heeft gezorgd. Motor loopt overigens goed en wordt normaal warm. Condens rook uit de uitlaat heb ik enkel de eerste 5 minuten, daarna houdt het op (wanneer de motor praktisch warm is).
De laatste keer dat ik het koelvloeistofpeil heb gecheckt was overigens in de zomer.

Nu vermoed ik dat de kou mogelijk een rol kan spelen, en dat er altijd wat lucht in de kachelradiator bleef hangen. Met de kachel soms vol aan, de afgelopen weken, is deze wellicht "ontlucht" waardoor het niveau is gedaald. Ik ben sowieso van plan binnenkort de distributieriem en waterpomp te vervangen, waardoor er toch ook nieuw koelvloeistof in gaat. Maar gezien het een gesloten systeem is ben ik toch wel benieuwd waar deze daling door kan komen...

Ik heb ooit een slecht werkende PVC-klep vervangen die zorgde dat bij het klepdeksel het nodige olie is gemorst. Wellicht dat dit vervolgens weer de pakkingen op eet? Of gaan de koelvloeistof kanalen niet zover?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hmm, ook daar rond gekeken maar kon geen sporen van lekkage vinden. Gezien deze binnenkort toch nog vervangen moet worden, laat ik het even zo. Nog geen signaal dat de motor het te heet krijgt danwel de smering wordt aangelengd.