Koelvloeistofsysteem vullen

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
116
0
Je kan het beste het systeem vullen met koelvloeistof via de radiateur dop, de motor laten draaien en af en toe gas geven om de motor te laten kantelen en zo lucht van z?n plek te brengen. Blijf bijvullen als het peil in de radiateur daalt. Als de koelventilator een aantal keer aan is geweest (met de airco uit) kan je de dop erop draaien. Even een blokje rijden waarbij je scherp instuurd, ook dit om lucht van z'n plek te krijgen. Als je gestopt ben, heel voorzichtig met een doek de radiateurdop openen. Let op, doe dit heel voorzichtig en laat de druk langzaam ontsnappen! Als je dit niet doet kan je ernstig verbrand raken!
De kachel bedienen is niet nodig ivm climate control, bij deze systemen en bij veel moderne auto's is er geen kachel kraan meer. De kachel radiateur is constant verwarmd, de warmte wordt doormiddel van kleppen wel of niet aan de inkomende lucht toegevoegd.

Deze auto is bij mijn weten niet voorzien van een expansievat maar van een reservoir, de druk wordt hierin niet opgebouwd. Maar goed het is uiteraard wel van belang het reservoir te vullen. Het is trouwens van belang dat de koelventilator aan gaat om er zo zeker van te zijn dat de thermostaat open is (als deze juist werkt natuurlijk)

Brontopic: viewtopic.php?f=93&t=3406&p=56565#p56565

Met dank aan KWP.