Koplamp projector defect?

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb mijn auto voor de apk naar een garage gebracht die hebben aangegeven dat het lichtbeeld van 1 koplamp niet goed is en dat dit aan de projector zou liggen.

Ze hebben voorgesteld om de hele koplamp te vervangen voor een tweedehands exemplaar.

Ik heb hier toch een beetje een slecht gevoel over.
Ik vind vrij weinig over dat projectoren ineens defect zouden zijn.
Op het BMW forum had iemand iets soortgelijks en lag het aan de lamp.

Een projector lijkt me een stuk glas of kunststof waar niet echt veel aan stuk kan.
Heeft iemand hier enig idee of dit mogelijk is?

En hebben alle IS250 koplampen AFS?
Want het zou dan wel weer zo zijn dat ze dat niet checken en ik dan weer een half werkend systeem heb.

Alvast bedankt!
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Toevallig heb ik er bij BMW ook van gehoord, die sturen dan netjes een offerte van € 1.800 om het op te lossen.
Je moet inderdaad opletten met AFS, want dat hebben ze niet allemaal.

Op mijn GS heb ik de koplampen jaren geleden vervangen voor aftermarket exemplaren die er precies hetzelfde uitzien als OEM en met AFS. Die kosten vervolgens ook maar een kwart van war ze OEM kosten.
Zitten er nu zo'n 3 a 4 jaar op en ik ben er nog zeer tevreden over. Als je wilt kan ik weleens opzoeken wat die leverancier was
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Oja. Ik las inderdaad ook wat dingen over BMWs waar het niet alleen het lampje was.
De projector was dan wel echt “verbrand”.

Maar ik ben wel benieuwd naar welke lampen jij hebt.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Ik heb het even opgezocht. Ik heb lampen van VipmotoZ, maar heb even snel gekeken en zie dat ze niet meer de OEM model lampen hebben. En vond zo snel ook geen lampen meer met AFS 😢
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Heb je Xenon? Na zo’n 110.000km / 7 jaar heb ik beide xenon lampen vervangen door een aftermarket setje. Er zat Philips in, dat zullen de originele vanaf fabriek zijn geweest. Zo’n 70.000km / 6 jaar later begonnen die aftermarket xenon lampen te verkleuren. Ik heb beide toen weer vervangen door Philips vervangingssetjes. Geen kleurverschil tussen verschillende Philips xenon lampen. En deze lampen geven echt meer licht dan die merkloze die ik ervoor in had zitten. Maar dat scheelde ook wel in prijs. Qua levensduur gingen die goedkopere merkloze lampen wat korter mee dan Philips lampen, maar het lichtbeeld van die Philips lampen is een stuk beter.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.110
4
810
113
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de projector defect is, als de (xenon)lamp niet op de juiste plaats zit veranderd het lichtbeeld. Logisch, het brandpunt ligt dan op een andere plaats. Denk aan een zaklamp waarvan je de kop in en uit kunt schuiven om het lichtbeeld te veranderen.

Ik zou de auto voor een muur zetten en een foto maken van het lichtbeeld op de muur en dan de lampen links en rechts verwisselen, ander lichtbeeld? dan is de lamp waarschijnlijk niet goed en is de goedkoopste oplossing beide lampen verwisselen. Blijft het lichtbeeld hetzelfde? Dan is idd waarschijnlijk de reflector/projector defect. (misschien iets inwendig verbogen dat je terug kunt buigen?)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
De garage zei dat het niet de intensiteit was maar het lichtbeeld. De lens was niet goed waardoor het licht meer een doffe vlek was dan een scherp beeld.
Weet niet of het helemaal klopt (kan het toch niet checken), maar het verhaal klonk plausibel genoeg.

Ik heb nu (net vader geworden) wat andere dingen aan mijn hoofd dan dit tot op de bodem uitzoeken, dus heb maar gewoon geslikt en betaald.

De Xenon pit heb ik denk ik een jaar of 4 geleden (denk 50.000km) zelf vervangen voor de originele types van Osram (als ik het me goed herinner).
Als die op zijn merk je dat tijdens het rijden ook wel, dan gaan ze flikkeren en zo.
Dat heb ik niet gemerkt.