Koplamp starter stuk

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Beste Lexus IS250 experts weten jullie een oplossing voor het onderstaande?
Omdat af en toe mijn rechterkoplamp (buitenste lamp rechts) van mijn Lexus is250 executive uit 2006 het niet doet, ben ik vandaag even bij een Lexus dealer langsgereden. Diagnose: starter stuk en de hele koplamp unit moet worden vervangen. Kosten: E1250.-. Ik heb daar niet direct voor getekend. Kan dat niet anders en voordeliger? Is zo'n starter niet "los" te vervangen. Als dat niet kan, waarom dan niet? Zijn er minder prijzige koplampen? Zijn er nog andere oplossingen/alternatieven?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik had hetzelfde probleem. Lexus Zwolle heeft de starter vervangen. Ongeveer 700 euries meen ik, was alweer twee jaar geleden.
Xenonlampje zelf moest ook vervangen worden - ook weer een honderdtje of zo iets.
Dan nog arbeidsloon: unit uit- en weer inbouwen en je zit maar zo op dat bedrag......

Het is wel een beetje een Lexus eenheidsbedrag. Dempers voor vervangen, duizend euro
Dempers achter vervangen, duizend euro.
Remmen rondom vervangen, duizend euro.
Nieuwe TPMS-sensoren rondom, duizend euro.
Nieuwe banden, duizend euro.
Luchtfilter vervangen - ach, je kent het bedrag inmiddels.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb de starters vervangen voor een 2e hands starter. Je kan even contact opnemen met Deijne. Je kan ook zoeken op eBay voor de xenon lamp en de starter.
De hoofdprijs betalen kan altijd nog.
Ik haal mijn andere onderdelen altijd bij car Toyota te Nijkerkerveen.
succes.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Mijn tip? Ik zou beginnen met beide (!) xenonbranders te vernieuwen. Voor een goeie set van Osram ben je ongeveer ?100 kwijt op eBay & co.
Waarom? Omdat de arc (gasboog) de electroden langzaam opbrandt, waardoor de afstand tussen de electroden steeds iets verruimt en de benodigde startspanning steeds iets hoger moet worden. Bij nieuwe lampen ga je weer terug naar korte afstanden tussen de electroden. Werkt dit niet, kan je altijd nog op zoek gaan naar een (liefst originele) ballast / starter zoals Stefan O. hierboven al aangaf. Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Stefan O

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties!

Het lijkt de moeite van het proberen waard eerst de Xenon branders zelf te vervangen. Dat verhaal van opgebrandde electroden en daardoor hogere spanningsbehoefte klinkt vrij plausibel. Als dat niet voldoende helpt komen de starters in de picture. Uit jullie reacties begrijp ik dat het mogelijk is starters te vervangen zonder de hele koplampunit te vervangen zoals Lexus dealer dat wilde doen a E1250.-
Die starters zijn dus los van de hele unit te vervangen?! Zijn er dan geen voordeligere starters dan die van Lexus zelf.
En nog een alternatief waar ik zojuist aan dacht is beide koplamp units geheel te vervangen door Led koplampen: bij Amazon voor E549.-. Daar komt dan uiteraard nog montage bij, maar is heel wat voordeliger dan het Lexus voorstel.
Heeft iemand van jullie ervaring met die VLAND Full Led Koplampen?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Over de VLAND's: schitterend design. Ik heb ze overwogen ter vervanging van onze orignele gloeiende-H11-spijker-units van onze Business Luxury IS250. En uiteindelijk toch maar niet gedaan...:cry:

Voor zover ik heb kunnen ontdekken ontbreekt vaak de electrische koplamphoogteverstelling en in alle gevallen de meesturende lichtbundel (AFS). Dat laatste vind ik persoonlijk niet zo'n ramp (heb ik in de OEM H11-units ook niet).

Wat de ballasts betreft: dat zijn platte doosjes die aan de onderzijde van de koplampunits zijn gemonteerd. Die zijn demontabel. Dus je kunt een defecte ballast vervangen zonder ook de koplampunit te moeten vervangen. Maar de koplampunit moet daarvoor wel uitgebouwd worden en om dat mogelijk te maken moet weer eerst de voorbumper worden afgebouwd.
Als je dat nog nooit hebt gedaan en je 's middags nog met de auto weg zou moeten, zou ik er die morgen niet aan beginnen...;)

Mocht je met lampen en/of ballast aan de slag gaan, werk dan wel zorgvuldig. Een ballast produceert zo'n 24kV om de lamp te kunnen opstarten. Daarna zakt de spanning terug tot ca 80V als de lamp eenmaal is ontstoken. Als je alles weer zo monteert als dat het zat, dan kan er weinig fout gaan.

Er is trouwens nog wel een andere manier om indicatief erachter te komen of de lamp zijn beste tijd heeft gehad, of de ballast: verwissel beide lampen eens. Verhuist de klacht mee naar de andere kant, dan is de lamp de oorzaak. Zoniet, dan eerder de ballast.

Een zwakkere accu icm lagere temperaturen en verlichting op de auto-stand is soms ook een uitdaging voor xenons: tegelijk met het ontsteken van de lampen wordt dan ook de motor gestart. Dan is het halen van voldoende ontsteekspanning soms (net) niet haalbaar. Als de lampen echter probleemloos starten bij een draaiende motor, dan mag je je misschien eens achter de oren gaan krabben en langzaam naar een nieuwe accu gaan uitkijken (of voorlopig starten met verlichting in OFF ipv AUTO).
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en zjelko

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Ok, Duidelijk verhaal over de starters. De demontage/montage is dus wel een paar uurtjes werk, net als vervanging door VLAND. Maar beide alternatieven zijn een stuk voordeliger dan het dealer verhaal. . Ik ben echter op het spoor gekomen van nog een ander alternatief, eigenlijk dankzij die VLAND. VLAND is een LED unit. Het lijkt me ook mogelijk om alleen de branders te vervangen door LED lampen. Voor zover ik kan nagaan moeten dat dan H11 lampen worden. In de UK worden door het merk NARVA voor de is250 LED setjes aangeboden. Moet toch ook ergens in ons land te vinden zijn. Ik heb iemand gesproken die dit (Xenon naar LED) gedaan heeft bij zijn Toyota Camry en die was daar content mee.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Forget it, Zheng... Je hebt geen H11 koplampunits, omdat je standaard xenon hebt. Die zien er uitwendig vrijwel hetzelfde uit, maar zijn inwendig anders dan de H11-uitvoering (die ik bijvoorbeeld heb) en hebben een andere lampvoet (DS2, dacht ik uit m'n hoofd). Een H11 past daar dus niet in. Dus ook geen LED op een H11-voet.
En daarnaast mis je de 12V aansluiting voor de LED in de lampunit. Daar zit bij jou een metaal omvlochten hoogspanning aansluitkabel voor op de DS2-lampvoet (komt vanaf de ballast onder de unit) en daar komt vanalles aan spanningen uit, behalve de benodigde 12V voor de LED ;). Neem me dus niet kwalijk dat ik het verhaal, wat de Camry rijder jou wil laten geloven, in beginsel sterk in twijfel trek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en D43m0n

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Beste Xenon,
Zo te lezen heb je aardig verstand van maar ik geef het nog niet zo snel op. Vergeef me mijn na?viteit.
De starter/ballast heeft dus een voedingskabel naar de Xenon brander. Daarop staat dus hoogspanning waar dat LED lampje niet zo goed tegen kan. Maar de ballast wordt toch gevoed met 12V en transformeert dat naar hoogspanning. Die 12V aansluiting moet toch door te trekken zijn naar de lamp. Uiteraard is daar het fitting probleem niet mee opgelost, los van de vraag of er plug en play connectoren bestaan.
Maak me maar af
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
:) Dat is wel het laatste wat ik voor ogen heb :p en zal de laatste zijn die je van iets gaat weerhouden. En alles wat er niet is, is alsnog te maken. De vraag blijft wat je ermee gaat opschieten.

Het lichtbeeld (en dan bedoel ik niet alleen de licht/donker-lijn, maar de egaliteit waarmee het licht voor de auto op de weg en berm wordt uitgestrooid) van een OEM xenon unit, zal de vernieling ingaan als je er een LED in vrot. Dat is overigens ook het geval als je een H11 door een LED vervangt, alleen maskeert de veel hogere lichtopbrengst van de LED die vernieling van het oorspronkelijk beoogde lichtbeeld grotendeels. Het komt neer op een verbetering.
De lichtopbrengst van xenon en LED komt echter aardig bij elkaar in de buurt, waardoor het verschil in lichtbeeld veel meer zal opvallen (smallere lichtbundel en 'vlekkerig' uitgestrooid licht voor je auto, omdat een LED niet ontworpen is om in alle richtingen (360?) gelijkmatig evenveel licht uit te stralen). Een LED concentreert zijn lichtopbrengst in 2, 3 of 4 richtingen. Zelfs LED's met een ronde kop missen nog altijd de lichtuitstraling in de richting de steel, waar de LED kop op zit. Kortom: je gaat er per definitie altijd op achteruit.

Dus als je "Camry man" beweert die move te hebben gemaakt (zijn er eigenlijk Camry's met OEM HID? Geen idee eigenlijk :eyes:), dan houdt ie zichzelf voor de gek als hij beweert dat ie er geen spijt van heeft. Enne... dan kan hij je ook vast verklappen waar hij de spullen voor de conversie vandaan heeft gehaald.

Mocht je het lichtbeeld-verhaal in twijfel trekken: ik had tot voor drie weken terug LED's in de IS250 (H11-units) zitten. Ze gaven een beste puist licht v??r de auto...maar niet meer in de berm... Ook was het licht niet mooi homogeen verdeeld (de vlekken waar ik het over had, maar nog altijd een verbetering t.o.v. H11, dus daar konden we goed mee leven).
Vanwege het gemis aan breedte van de lichtbundel, heb ik er weer een xenon conversiekitje in gemonteerd. Vrouwtje happy (want zij rijdt in de IS) en ik ook happy ;).
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:) ik had tot voor drie weken terug LED's in de IS250 (H11-units) zitten. Ze gaven een beste puist licht v??r de auto...maar niet meer in de berm... Ook was het licht niet mooi homogeen verdeeld (de vlekken waar ik het over had, maar nog altijd een verbetering t.o.v. H11, dus daar konden we goed mee leven).
Vanwege het gemis aan breedte van de lichtbundel, heb ik er weer een xenon conversiekitje in gemonteerd. Vrouwtje happy (want zij rijdt in de IS) en ik ook happy ;).

hier hadden we het eerder al over gehad, een tijdje geleden toen ik bezig was met led, maar dat uiteindelijk nog steeds niet gedaan heb.
LED was dus blijkbaar beter v??r de auto, maar minder goed n??st de auto (in de berm)? of was halogeen in de berm ook bagger?

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je precies nodig hebt om het geheel om te bouwen naar Xenon, (zoals jij het nu gedaan hebt bijvoorbeeld) heb je daar een linkje van? wat je dan nodig hebt?

Want ook ?k ben nog altijd op zoek naar meer licht aan de voorkant, maar ga dr pas aan beginnen zodra ik zeker weet dat het wat oplevert.
(ik ben redelijk handig, maar heb hier nog nooit iets mee gedaan:sneaky:)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hoi Henry,

We hebben de IS nu bijna 9 jaar. Voornamelijk reed ik er in het begin in. En meteen vanaf de eerste keer in het donker rijden (OEM H11) heb ik me keer op keer afgevraagd of ik niet een lamp stuk had, met zwartgeblakerde lampjes of misschien zelfs wel met 24V lampjes rondreed. Want de lichtopbrengst kon alleen maar het predikaat "uiterst beroerd" verdienen. Drama! Vooral met buitenafweggetjes zonder straatverlichting. Conversie LED's waren er toen nog niet. Wel conversie xenon kitjes. Daar heb ik in 2013 een setje van ingebouwd en dat maakte een mega verschil. Ik had waarempel een Lexus met serieus licht. Een paar jaar later ging me een brander stuk (slecht starten) en waren de conversie LED's in opkomst. Daar heb ik , zoals omschreven in 'jouw' topic, met een aantal verschillende uitvoeringen mee zitten modderen: van weinig licht naar erg vlekkerig licht tot concentratie links of rechts in de lichtbundel. Uiteindelijk had ik dan een set gevonden die als beste (naar mijn oordeel dan) uit de verf kwamen. Intussen had ik de GS (OEM xenon) aangeschaft en reed vrouw in de IS. En van minder goed naar goed, went altijd snel. Dus toen ik na lange tijd weer eens in de IS reed, 's nachts, viel me pas op waarmee ik de vrouw op donkere wegen liet rijden... Niet best... Vandaar dat ik maar weer naar xenon ben overgestapt.

Voor jou: t.o.v. H11 ga je er met ombouw naar zowel met LED als met xenon altijd op vooruit. Zonder twijfel! Als de keuze tussen die twee ligt, zou ik toch weer voor xenon gaan, vanwege de egalere en bredere lichtbundel. Qua lichtintensiteit doen ze echter niet voor elkaar onder. Xenon is gewoon geschikter, omdat je ook meer van de berm ziet. Op een snelweg of in de stad zal je ook met LED's prima uit de voeten kunnen. Het voordeel van LED's is dat ze meteen 'wakker' zijn. Xenon's moeten 'opwarmen'. Verre van schokkend overigens, maar wel merkbaar.

Wat inbouw betreft: dan zijn LED's natuurlijk een heel stuk makkelijker dan de units ombouwen naar xenon. De H11-conversie LED draai je erin, stekker erop, afstellen en klaar. Als je voor de voor de APK weer terug wil naar H11, dan kost je dat alles bij elkaar 10min om de H11-spijkers er weer in te zetten.

Ombouw naar xenon is wat ingrijpender, maar is goed te doen. Ga op zoek naar een 35W of 55W xenon conversiekit met platte (!) ballasts (eBay, Amazon & Co). Voor pakweg 25 tot 40 euro heb je tegenwoordig zo'n set. Bouw de ballast aan onderzijde tussen koplampunit en het bevestigingsframe in (waar OEM de ballast ook is gemonteerd), boor een gat in de achterzijde van de behuizing waar de in de set aanwezige tule met bekabeling in past, klik de boel in elkaar en klaar is Handige Henry, die de klus wel in ??n dag zou moeten kunnen redden.
Verwacht niet de DS2 kwaliteit aan lampen. Na zo'n jaar of drie / 60 tot 80k beginnen ze te haperen en moet je ze vernieuwen. Soit...
Ook de 55W-uitvoering presteert beter op papier dan in het donker (ze winnen het nog steeds niet van de GS:sneaky:).

Tip: ga voor lichtkleur 5000K (wit) of 6000K wit met tintje blauwe kant op). Hoger = blauwer, lager is geliger. Lexus'standaard is 4300K (wit met neiging naar geel).
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Mijn eerste zoekopdracht naar "D2S LED" gaf me dit resultaat:
https://autoledplaza.nl/D2S-D2R-LED-72W-8000LM-dimlicht-set
Het bestaat dus w?l. Op Ali waarschijnlijk voor een habbekrats.
Dit zijn LED's die in de D2S voet passen. je moet uiteraard wel de 12 volt aansluiting gebruiken die naar de originele xenon voeding lopen.
Staat allemaal in de link hierboven.

Waarempel, Hans, al is 't verre van plug n play wat de voeding betreft.
Nou, Zheng, ik heb je mijn ervaringen uiteen gezet. Ik ben serieus benieuwd naar jouw ervaringen. :D
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoi Henry,

We hebben de IS nu bijna 9 jaar. Voornamelijk reed ik er in het begin in. En meteen vanaf de eerste keer in het donker rijden (OEM H11) heb ik me keer op keer afgevraagd of ik niet een lamp stuk had, met zwartgeblakerde lampjes of misschien zelfs wel met 24V lampjes rondreed. Want de lichtopbrengst kon alleen maar het predikaat "uiterst beroerd" verdienen. Drama! Vooral met buitenafweggetjes zonder straatverlichting. Conversie LED's waren er toen nog niet. Wel conversie xenon kitjes. Daar heb ik in 2013 een setje van ingebouwd en dat maakte een mega verschil. Ik had waarempel een Lexus met serieus licht. Een paar jaar later ging me een brander stuk (slecht starten) en waren de conversie LED's in opkomst. Daar heb ik , zoals omschreven in 'jouw' topic, met een aantal verschillende uitvoeringen mee zitten modderen: van weinig licht naar erg vlekkerig licht tot concentratie links of rechts in de lichtbundel. Uiteindelijk had ik dan een set gevonden die als beste (naar mijn oordeel dan) uit de verf kwamen. Intussen had ik de GS (OEM xenon) aangeschaft en reed vrouw in de IS. En van minder goed naar goed, went altijd snel. Dus toen ik na lange tijd weer eens in de IS reed, 's nachts, viel me pas op waarmee ik de vrouw op donkere wegen liet rijden... Niet best... Vandaar dat ik maar weer naar xenon ben overgestapt.

Voor jou: t.o.v. H11 ga je er met ombouw naar zowel met LED als met xenon altijd op vooruit. Zonder twijfel! Als de keuze tussen die twee ligt, zou ik toch weer voor xenon gaan, vanwege de egalere en bredere lichtbundel. Qua lichtintensiteit doen ze echter niet voor elkaar onder. Xenon is gewoon geschikter, omdat je ook meer van de berm ziet. Op een snelweg of in de stad zal je ook met LED's prima uit de voeten kunnen. Het voordeel van LED's is dat ze meteen 'wakker' zijn. Xenon's moeten 'opwarmen'. Verre van schokkend overigens, maar wel merkbaar.

Wat inbouw betreft: dan zijn LED's natuurlijk een heel stuk makkelijker dan de units ombouwen naar xenon. De H11-conversie LED draai je erin, stekker erop, afstellen en klaar. Als je voor de voor de APK weer terug wil naar H11, dan kost je dat alles bij elkaar 10min om de H11-spijkers er weer in te zetten.

Ombouw naar xenon is wat ingrijpender, maar is goed te doen. Ga op zoek naar een 35W of 55W xenon conversiekit met platte (!) ballasts (eBay, Amazon & Co). Voor pakweg 25 tot 40 euro heb je tegenwoordig zo'n set. Bouw de ballast aan onderzijde tussen koplampunit en het bevestigingsframe in (waar OEM de ballast ook is gemonteerd), boor een gat in de achterzijde van de behuizing waar de in de set aanwezige tule met bekabeling in past, klik de boel in elkaar en klaar is Handige Henry, die de klus wel in ??n dag zou moeten kunnen redden.
Verwacht niet de DS2 kwaliteit aan lampen. Na zo'n jaar of drie / 60 tot 80k beginnen ze te haperen en moet je ze vernieuwen. Soit...
Ook de 55W-uitvoering presteert beter op papier dan in het donker (ze winnen het nog steeds niet van de GS:sneaky:).

Tip: ga voor lichtkleur 5000K (wit) of 6000K wit met tintje blauwe kant op). Hoger = blauwer, lager is geliger. Lexus'standaard is 4300K (wit met neiging naar geel).

hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!
ik heb geen haast, maar ben me hier zeker in aan het verdiepen, dus ook dit advies/verhelderende verhaal is daarbij van harte welkom.

nogmaals dank, ik blijf dit soort onderwerpen ook volgen, en laat wel weten als ik een keuze gemaakt heb.
(ik heb nogal last van keuzestress zo blijkt;))
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Zo dat is heel wat informatie! Interessant is het allemaal wel voor een leek zoals ik. Inmiddels ben ik er achter, ook via de commentaren,. dat de leds er echt wel in kunnen . Het moeten overigens D4S zijn voor mijn IS250.Dergelijke leds zijn in de markt leverbaar. De aansluiting moet dan via een 12 volt voeding van de ballast. Technisch en praktisch kan het dus allemaal. Maar.... de verlichtingskwaliteit is natuurlijk uiteindelijk waar het om gaat. En ik mag geloven dat daarin de Xenon nog superieur is. Het vervangen van de ballasts en de branders lijkt dus eerste keuze. Ik denk dat ik daarvoor kies. .
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Tik het partnummer gewoon in Google en je krijgt adressen te zien waar je ze kunt bestellen, eventueel niet OEM. Ik vermoed dat die dingen in zeer veel auto's verschillende gebruikt worden.
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Het is gebeurd en toch nog niet helemaal , maar daarover later.
Ik ben dus toch voor een set nieuwe Xenon gegaan Bij well done xenon in Breda (zoals aanbevolen) heb ik 2 nieuwe Xenonlampen en starters besteld. De starters/ballast bleken van Toyota te zijn en dat terwijl de Toyota dealer hier beweerde dat hij die starters niet kon leveren. Deze zitten er nu in en het werkt prima: goed licht met een breed beeld..
De oorzaak van de ellende bleek een ontbrekend afdekplaatje voor het stadslicht en grootlicht. Daardoor stond de lamp vol met water. Naar zo'n kapje zoek ik nog. Het kapje is nu vervangen door ducktape en dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. De monteur heeft er heel wat uurtjes werk in gestoken. Hij bleek niet zo makkelijk bij de aansluiting van de hoogspanningskabel op de lamp te kunnen komen, Het lijkt erop dat het lamphuis niet ontworpen is om de starters te kunnen vervangen. De monteur heeft een luikje in het lamphuis gemaakt om er alsnog bij te kunnen. Daarna heeft hij dit weer dichtgelijmd.
Het grapje heeft mij in totaal zo'n E800.- gekost voor de vernieuwde Xenon verlichting. In ieder geval nog een stuk voordeliger dan het dealer aanbod. Vervanging door VLand was iets goedkoper geweest, maar met waarschijnlijk een slechter lichtbeeld.
Nu zoek ik dus nog een afdekkapje van de koplamp voor het stads- en grootlicht. Iemand een idee waar dat te koop is?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n