Hoi Henry,
We hebben de IS nu bijna 9 jaar. Voornamelijk reed ik er in het begin in. En meteen vanaf de eerste keer in het donker rijden (OEM H11) heb ik me keer op keer afgevraagd of ik niet een lamp stuk had, met zwartgeblakerde lampjes of misschien zelfs wel met 24V lampjes rondreed. Want de lichtopbrengst kon alleen maar het predikaat "uiterst beroerd" verdienen. Drama! Vooral met buitenafweggetjes zonder straatverlichting. Conversie LED's waren er toen nog niet. Wel conversie xenon kitjes. Daar heb ik in 2013 een setje van ingebouwd en dat maakte een mega verschil. Ik had waarempel een Lexus met serieus licht. Een paar jaar later ging me een brander stuk (slecht starten) en waren de conversie LED's in opkomst. Daar heb ik , zoals omschreven in 'jouw' topic, met een aantal verschillende uitvoeringen mee zitten modderen: van weinig licht naar erg vlekkerig licht tot concentratie links of rechts in de lichtbundel. Uiteindelijk had ik dan een set gevonden die als beste (naar mijn oordeel dan) uit de verf kwamen. Intussen had ik de GS (OEM xenon) aangeschaft en reed vrouw in de IS. En van minder goed naar goed, went altijd snel. Dus toen ik na lange tijd weer eens in de IS reed, 's nachts, viel me pas op waarmee ik de vrouw op donkere wegen liet rijden... Niet best... Vandaar dat ik maar weer naar xenon ben overgestapt.
Voor jou: t.o.v. H11 ga je er met ombouw naar zowel met LED als met xenon altijd op vooruit. Zonder twijfel! Als de keuze tussen die twee ligt, zou ik toch weer voor xenon gaan, vanwege de egalere en bredere lichtbundel. Qua lichtintensiteit doen ze echter niet voor elkaar onder. Xenon is gewoon geschikter, omdat je ook meer van de berm ziet. Op een snelweg of in de stad zal je ook met LED's prima uit de voeten kunnen. Het voordeel van LED's is dat ze meteen 'wakker' zijn. Xenon's moeten 'opwarmen'. Verre van schokkend overigens, maar wel merkbaar.
Wat inbouw betreft: dan zijn LED's natuurlijk een heel stuk makkelijker dan de units ombouwen naar xenon. De H11-conversie LED draai je erin, stekker erop, afstellen en klaar. Als je voor de voor de APK weer terug wil naar H11, dan kost je dat alles bij elkaar 10min om de H11-spijkers er weer in te zetten.
Ombouw naar xenon is wat ingrijpender, maar is goed te doen. Ga op zoek naar een 35W of 55W xenon conversiekit met platte (!) ballasts (eBay, Amazon & Co). Voor pakweg 25 tot 40 euro heb je tegenwoordig zo'n set. Bouw de ballast aan onderzijde tussen koplampunit en het bevestigingsframe in (waar OEM de ballast ook is gemonteerd), boor een gat in de achterzijde van de behuizing waar de in de set aanwezige tule met bekabeling in past, klik de boel in elkaar en klaar is Handige Henry, die de klus wel in ??n dag zou moeten kunnen redden.
Verwacht niet de DS2 kwaliteit aan lampen. Na zo'n jaar of drie / 60 tot 80k beginnen ze te haperen en moet je ze vernieuwen. Soit...
Ook de 55W-uitvoering presteert beter op papier dan in het donker (ze winnen het nog steeds niet van de GS
).
Tip: ga voor lichtkleur 5000K (wit) of 6000K wit met tintje blauwe kant op). Hoger = blauwer, lager is geliger. Lexus'standaard is 4300K (wit met neiging naar geel).