koplampen afstellen

13 jun 2019
177
53
28
Beste Lexoten,

Ik heb weer een technische vraag. Hopelijk kunnen jullie weer helpen.
Ik ben al lang niet helemaal tevreden over de lichtopbrengst van mij LED's. Middenvoor een donkere vlek. Natuurlijk al een paar keer voor langs geweest. Hoger zetten kan/mag niet. De rechter iets naar links zetten en de linker iets naar rechts heeft iets maar niet genoeg geholpen. Heb het idee dat telkens naar de garage gaan niet opschiet. Kan ik dat bijstellen zelf doen? Op de foto's zie je iets wat op een aanduiding lijkt om de lampen naar links of rechts te zetten. Maar hoe verder Moeten er daarvoor allerlei zaken gedemonteerd worden? (ben ik geen held in, vooral niet in het heelhuids terugzetten). Ik hoor graag
 

Bijlagen

  • koplamp steller 1.jpg
    koplamp steller 1.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 87
  • koplamp steller 2.jpg
    koplamp steller 2.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 73
  • koplamp steller 3.jpg
    koplamp steller 3.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 70
  • koplamp steller 4.jpg
    koplamp steller 4.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 145

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De plastic onderdelen die de stelmechanismen aan het oog onttrekken zijn simpel af te nemen door op de"plastic drukknoppen" waarmee ze vast zitten in te drukken - waarbij ze los komen. Of ze daarna nog bruikbaar zijn voor herbevestiging is de vraag - vaak breken de plastic haakjes aan die knoppen af en zul je daarna nieuw bevestigingsmateriaal nodig hebben. Die knoppen zijn overigens voor een gering bedrag te koop in de automaterialenhandel voor enkele euro's per zakje van 20 of zo.

Als je de plastic "beautifying panels" hebt verwijderd heb je zicht op de stelechanismes - die waarschijnlijk eenvoudig met een schroevendraaier zijn te verstellen.

Met ouderwetse koplampen was dat niet al te ingewikkeld. Bij moderne auto's met LED of Xenon licht vraagt het om wat meer precisie en meetnauwkeurigheid. In theorie is dat ook zonder meetapparatuur te doen, maar een afstelapparaat werkt een stuk handiger. Een beschrijving vind je bijvoorbeeld hier: https://www.hella-bulbs.com/nl/article/koplampen-goed-afstellen

Let op: bij sommige auto's dient de nieuwe afstelling te worden opgeslagen in de boordelectronica. Dat betekent dat de daarvoor nodige apparatuur ter beschikking moet hebben.

Al met al is het niet meer zo simpel meer als vroeger - en ik betwijfel of de monteur al die noodzakelijke stappen neemt. Wellicht is het handiger om in plaats van naar de gebruikelijke garage naar een of andere Bosch dienst in de buurt te gaan en het daar te laten doen.

Zie: https://www.boschcarservice.com/nl/nl/diensten/autolampcontrole/
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Beste Lexoten,

Ik heb weer een technische vraag. Hopelijk kunnen jullie weer helpen.
Ik ben al lang niet helemaal tevreden over de lichtopbrengst van mij LED's. Middenvoor een donkere vlek. Natuurlijk al een paar keer voor langs geweest. Hoger zetten kan/mag niet. De rechter iets naar links zetten en de linker iets naar rechts heeft iets maar niet genoeg geholpen. Heb het idee dat telkens naar de garage gaan niet opschiet. Kan ik dat bijstellen zelf doen? Op de foto's zie je iets wat op een aanduiding lijkt om de lampen naar links of rechts te zetten. Maar hoe verder Moeten er daarvoor allerlei zaken gedemonteerd worden? (ben ik geen held in, vooral niet in het heelhuids terugzetten). Ik hoor graag
ik heb ooit eens koplampen afgesteld.
ik hing 2 A4-tjes aan de garagedeur (dichtbij de koplampen) daarop tekende ik een verticale en horizontale as, je kunt dan zien wat er met je licht gebeurt als je gaat verstellen. hoe dit op de weg uitpakt moet je natuurlijk testen. ik zou niet teveel tegelijk verstellen, (bijvoorbeeld 360 graden per keer aan het knopje) en kijken wat het doet, en dan weer verder. (zolang je je auto niet verzet, of precies hetzelfde terugzet, kun je altijd terug naar waar je begon.
als 2 assen niet duidelijk is kun je ook een rondje/ovaaltje tekenen waar je het meeste licht hebt.

Maar als je tijd en ruimte hebt kun je ook op een polderweg gaan staan met een zaklamp en een schroevendraaier, en meteen afstellen op de openbare weg.


wat betreft die knoppen waarmee je kappen vast zitten: midden indrukken, dan wip je ze er zo uit. (eenmaal er uit kun je met 2 handen de pin helemaal naar boven drukken, en kun je ze weer hergebruiken.)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Beste Lexoten,

Ik heb weer een technische vraag. Hopelijk kunnen jullie weer helpen.
Ik ben al lang niet helemaal tevreden over de lichtopbrengst van mij LED's. Middenvoor een donkere vlek. Natuurlijk al een paar keer voor langs geweest. Hoger zetten kan/mag niet. De rechter iets naar links zetten en de linker iets naar rechts heeft iets maar niet genoeg geholpen. Heb het idee dat telkens naar de garage gaan niet opschiet. Kan ik dat bijstellen zelf doen? Op de foto's zie je iets wat op een aanduiding lijkt om de lampen naar links of rechts te zetten. Maar hoe verder Moeten er daarvoor allerlei zaken gedemonteerd worden? (ben ik geen held in, vooral niet in het heelhuids terugzetten). Ik hoor graag
Ik heb geen inhoudelijke kennis van APK keuringen maar vond wel de volgende informatie.

Dus wellicht heeft het anders afstellen gevolgen voor je APK.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Anders afstellen heeft niet alleen gevolgen voor APK, maar ook voor je mede weg gebruikers. Andersom ook voor jou, zeker met de led verlichting van tegenwoordig.

Het lichtbeeld MOET een duidelijke licht/donker scheiding hebben en mag niet te hoog staan. Het lichtbeeld MAG "bermverlichting" hebben (het lichtbeeld loopt schuin omhoog) en mag niet links van de middenlijn zitten.

De APK eisen zijn niet lang geleden gewijzigd waarin het onderscheid gemaakt word tussen de afstand van de lamp tot wegdek.

De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas minder of gelijk aan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31a) met:
1°. Minimaal 0,5 cm/m of 0,5% op 10 m, en
2°. Maximaal 2,5 cm/m of 2,5% op 10 m.
1648151914640.gif
1648151916927.gif
artikel-113-tekening-dimlicht-tot-80cm.jpg

De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas meer dan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31b) met:
1°. Minimaal 1 cm/m of 1% op 10 m;
2°. Maximaal 3,5 cm/m of 3,5% op 10 m.
artikel-113-tekening-dimlicht-boven-80cm.jpg



Lijkt me best lastig zonder koplamp afstel apparaat, maar het is te proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie en RoelVB

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik heb ooit eens koplampen afgesteld.
ik hing 2 A4-tjes aan de garagedeur (dichtbij de koplampen) daarop tekende ik een verticale en horizontale as, je kunt dan zien wat er met je licht gebeurt als je gaat verstellen. hoe dit op de weg uitpakt moet je natuurlijk testen. ik zou niet teveel tegelijk verstellen, (bijvoorbeeld 360 graden per keer aan het knopje) en kijken wat het doet, en dan weer verder. (zolang je je auto niet verzet, of precies hetzelfde terugzet, kun je altijd terug naar waar je begon.
als 2 assen niet duidelijk is kun je ook een rondje/ovaaltje tekenen waar je het meeste licht hebt.

Maar als je tijd en ruimte hebt kun je ook op een polderweg gaan staan met een zaklamp en een schroevendraaier, en meteen afstellen op de openbare weg.


wat betreft die knoppen waarmee je kappen vast zitten: midden indrukken, dan wip je ze er zo uit. (eenmaal er uit kun je met 2 handen de pin helemaal naar boven drukken, en kun je ze weer hergebruiken.)
Ik wil hier nog even aan toevoegen, dat het in mijn geval vooral was omdat de garage hem veel te laag had afgesteld. Had alleen vlak voor de auto nog licht.
toen heb ik dat op die manier gedaan. ik heb het toen naar boven gedraaid met een verschil tussen 0 en 5 van het verstelknopje.
veel meer profijt van de verlichting, en nooit iemand die knipperde, dus gewoon prima.

Als je perfecte afstelling volgens geldende richtlijnen wilt, kun je idd beter naar een garage gaan.

maar er rijden tegenwoordig zoveel auto's rond met die vervelende verblindende Led verlichting, dat je om wat te kunnen blijven zien zelf ook maar beter kan zorgen dat je genoeg licht hebt.

of zouden dat allemaal mensen zijn die zelf in hun garage de lampen met een A4tje hebben afgesteld :p
 
13 jun 2019
177
53
28
Ik heb het toch maar aan de Toyota werkplaats gevraagd voordat ik de boel ga slopen. Even gevraagd om de rechterpit een echte zwiep naar links te geven en de linker naar rechts om het zwarte gat te dichten. Ook erbij gestaan. Linker kon niet verder. De rechter wel en die kon ook nog iets omhoog (wat eerder nog niet kon werd gezegd, ook bij Lexus Groningen). En het gat is gedicht!! Gisteren goed kunnen zien. Heerlijk. Eindelijk (na 3 jaar) de LED zoals het moet.

Overigens hoefde er niets uit gesloopt te worden. De monteur kon er bij met een ca 40cm lange schroevendraaier op 2 uit elkaar liggende punten (ik kan niet meer reproduceren waar hij ze precies inprikte). Is ook niet belangrijk. Nu weet ik dat het een fluitje van een cent is. Als je er maar bij blijft
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra