Koplampen IS200

Status
Niet open voor verdere reacties.

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Nou, zoals jullie weten ben ik op zoek naar twee koplampen van een IS200 ivm invoeren bij de RDW.
Hierin heb ik twee opties, tw:
1. lenen voor de keuring
2. een eigen setje kopen
Voor beide opties hou ik mij aanbevolen.
 

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
hey waarom een setje kopen! ik heb hier een how2 voor je van mijn maatje die had koplampen voor een rechts gestuurde wagen en heeft deze zelf omgebouwd voor een links gestuurde wagen:

Zoals sommigen hier al weten heb ik nieuwe koplampen voor mijn auto gekocht. Deze lampen zijn origineel toyota, maar alleen geleverd in Japan tussen 1996 en 1999 op de celica GT4.

Omdat de auto's in Japan rechtsgestuurd zijn (RHD, Right Hand Drive), is het lichtbeeld van deze lampen niet toegestaan voor de Nederlandse weg. Allebei de projector koplampen moeten dus omgebouwd worden, zodat het bermlicht naar rechts gaat schijnen (ipv naar links)

Hier zie je links mijn oude, en rechts mijn nieuwe koplamp.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Mijn nieuwe projector koplampen
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Alle rubbers eraf gehaald, lampen er uit.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Om de koplamp open te maken moet hij in de oven. Dat komt best nauw, de kit moet zacht genoeg worden om hem open te maken.
Als hij te lang in de oven zit zal de behuizing smelten :|

10 minuten in de oven op 120 graden :cool:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Na lang wrikken met een kunststof spatel kwam het glas er eindelijk af.
Ook meteen de reflector en overig binnenwerk gedemonteerd
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Hier zie je het gedeelte dat aangepast moet worden, bij beide koplampen
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Om het bermlicht dat naar links schijnt weg te halen, een aluminium plaatje op maat geslepen met een dremel, en gemonteerd met 2 schroefjes en 4 moertjes.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De andere kant schuin afgeslepen met een dremel. Dit hoeft niet perse voor de APK, maar je krijgt hierdoor wel een beter lichtbeeld en grotere lichtopbrengst.
(bermlicht dat naar rechts schijnt)
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De reflector weer teruggeschroefd, en het geheel weer terug in de oven gelegd. Zo wordt de kit weer zacht en kun je het glas beter opnieuw monteren
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De gebruikte kit om het glas er terug op te kitten
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Het eindresultaat :D
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Hier nog een foto van het lichtbeeld, vanuit mijn auto gemaakt. Je ziet nu links een horizontale lijn en rechts het bermlicht van beide koplampen, dat dus naar rechts schijnt.
Dus kom gewoon door de APK, en verblind geen tegenliggers meer :mrgreen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Vervolgens nog 4 xenon lampen ingebouwd (8000K). Grootlicht is HB3, Dimlicht H1

Op deze foto zijn de koplampen gemonteerd
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@Dzjino: Ik denk dat ombouwen vd koplampen anders zijn dan die van je vriend...die hebben al een lens.

Onze koplampen hebben een reflector die het lichtbeeld maakt. In de reflector zijn nog een paar andere gaten voor lampen, dus je kan de reflector niet draaien in de behuizing. Als ik de lamp zou ombouwen naar eentje met lens, dan heb ik in de motorruimte niet genoeg diepte om deze kwijt te kunnen.

Daarnaast is de RDW ook heel kieskeurig mbt lampen. Het moet er dus niet omgebouwd uitzien. Ik heb nog een bedrijf benaderd die lampen ombouwd. Zij zeggen dat ze moeten bekijken of ze dat kunnen doen voor mij.

EDIT: Wel goed dat je met me meedenkt :D
Mooie Celica, trouwens.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja, eigenlijk weet ik al wat ik ga aanschaffen, behalve de koplampen...grrrrrrrr
Wil eigenlijk de "gewone lampen" met een zwarte behuizing. Die kan je vinden voor plm 250euro (dacht per twee)...alleen weet ik niet of het lichtbeeld goed is voor de RDW.
:X
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ja inderdaad dat is altijd een goede vraag... :roll:

het zit zo ik gaat volgende maand waarschijnlijk nieuwe koplampen aanschaffen dan heb ik deze set reserve en die kan je wat mij betreft lenen maar dat duurt nog wel ef een paar weekjes..
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Tof van je :) Ik hoop echter eerder een oplossing te hebben...kan niet wachten! hahaha
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Koplampen besteld bij Lexus Amsterdam @ ?207 ex.btw.p.stk.
Topic mag op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.