Koppakking? ....5000 euro 🥹

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Hoi allemaal,

Na 350000 trouwe kilometers is onze ct200h vandaag gediagnosticeerd met een mgelijke kapotte koppakking. Hij trilt, rammelt en ratelt, zoals hier al zovaak omschreven, bij starten en lichte last. Bij hoge toeren en pittig door rijden lijkt er gek genoeg niets aan de hand. De dealer rekende even uit de losse pols :s op een reparatie tussen de 4000 en 5500 euro. Daar schrok ik meer dan een beetje van helemaal aangezien er dan nog niets eens iets gedaan zou worden aan egr traject en/of inlaatspruitstuk wat mogelijk de echte boosdoener is. Hoe dan ook ik vroeg me af of iemand een goede plek weet waar ze wel raad weten met deze problemen en hopelijk voor een prijs die ook nog een beetje te betalen is ;)

Alvast bedankt weer!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Bij een vriendin van me is dit onlangs ook gedaan bij de Lexus dealer in Sittard, daar kostte het overigens "maar" 2200 euro en dat vond ik al geld zat. Dus die prijs van tussen de 4000 en 5500 euro vind ik ook wel erg overdreven.
 

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Mmm ja dat is wel echt een enorm verschil. Erg vreemd. nemen ze dan ook het hele egr/inlaatspruitstuk stukje mee? Als ik de info mag geloven ben je anders zo weer aan de buurt?
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
bij ons kost het ongeveer 2300 euro met allemaal nieuwe vloeistoffen bougies en olie, indien de drijfstang niet krom is want dan komt er een motor van de sloop in en ga je richting de 3500 a 4000 euro. dus rij er niet te lang mee.
is je koelwater vaatje leeg dan is het de koppakking die doorgeslagen is.
ik zelf heb er al meer dan 15 vervangen, gebeurt meestal vanaf km stand vanaf 250.000.
 

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Hoi Menjo,

Dank voor je bericht. Dit is dus wel het wonderlijke ik heb niets van de klassieke kenmerken die mij doen denken aan een koppakking. Koelvloeistof is in orde, olie is niet grijs, geen witte rook. Er werd even genoemd dat er mogelijk uitlaatgassen in het koelwater zouden zitten maar of dit ook echt zo was bleef een beetje vaag. Hij sottered en ratelt heftig maar dat is het ook wel.
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
Witte rook krijg je ook niet echt omdat het verbrand. Als je de auto een tijdje laat draaien en daarna als je voor de auto staat het linker koelwater tankje de dop los draait en geeft heel veel druk eruit en koelwater pijl is gezakt is het de koppaking blijft dat allemaal
Netjes kan het ook nog vastzitten egr klep zijn of de gatjes zijn dicht gekoekt in het inlaatspruitstuk.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Hoi Menjo,

Dank voor je bericht. Dit is dus wel het wonderlijke ik heb niets van de klassieke kenmerken die mij doen denken aan een koppakking. Koelvloeistof is in orde, olie is niet grijs, geen witte rook. Er werd even genoemd dat er mogelijk uitlaatgassen in het koelwater zouden zitten maar of dit ook echt zo was bleef een beetje vaag. Hij sottered en ratelt heftig maar dat is het ook wel.
Klinkt als wat die vriendin van me ook had. Ze merkte ook geen witte rook uit de uitlaat en koelvloeistof had nog een prima niveau, maar ook dat ratelen en inhouden.

Ik weet niet of ze ook iets met de EGR of het inlaatspruitstuk hebben gedaan, maar wat zou daar dan aan moeten gebeuren?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
...gediagnosticeerd met een MOGELIJK kapotte koppakking...

Als dat een diagnose van een professional moet zijn...en dan zo'n prijs...?? Ik geloof dat ik 'm recht in z'n gezicht zou gaan uitlachen.

Meten is weten! Nog geen half uurtje stoeien met een compressiemeter en je weet ZEKER of je koppakking wijlen is, of niet. Maar natuurlijk: als ze 'm de schedel eenmaal gelicht hebben, is ie zeker kapot. Onbegrijpelijk dit!

Overigens kan een koppakking op meerdere manieren lekken met allemaal hun eigen symptomen:
- drukverlies naar buiten
- drukverlies naar koelwater
- drukverlies naar oliekanaal
- en combinaties daarvan.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik kan me vaag herinneren dat de koppakking wel een dingetje is bij die 1.8L benzinemotoren. De Prius en Auris hebben dezelfde motor.
Je zou eens bij de Toyotastealer kunnen informeren wat zij rekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyCT200H en Xenon

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Ik heb ook niet echt het idee dat men bij deze dealer serieus bezig is. Een 'mogelijk defecte koppakking' ; 'prijs uit de losse pols'.

Persoonlijk zou ik een daadwerkelijke offerte opvragen mét specificatie van wat er allemaal gaat gebeuren. De losse pols bedragen geven mij meer de indruk, dat er ook aan het onderblok gewerkt gaat worden of dat men simpelweg een ander blok plaatst. Vooral gezien de bedragen van de andere leden in dit topic.

Als ik zo brutaal mag zijn:

-Heeft iemand ooit overwogen (of zelfs besloten) om de koppakking van zijn/haar CT/Prius/Auris preventief te vervangen?
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
Ik heb het ooit bij mijn prius gedaan uit 2010 uit voorzorg omdat ik vaak naar buitenland ging met de auto en niet voor verrassingen wilde komen staan, bij km stand van 200.000km koste me alleen koppakking setje. En een dag werk wel van 8 tot 18:00 zonder pauze. Schoonmaken van de onderdelen met oude kit is het meeste werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en robtp09

Vuursteen

Nieuw hier
3 mrt 2020
21
21
3
@ vuursteen. Was dat niet in goes?
Dat klopt idd, het was volgens mij zelfs nog minder dan €1500,- uiteindelijk.
Ik kwam voor de diagnose en toen zeiden ze na ongeveet een half uur dat ze slevcht nieiws hadden... koppakking dus en dat dat rond de €1500 zou kosten.

Kan de factuur zo even niet vinden maar in een andere threat heb ik toendertijd de kosten geplaatst van de reparatie.

Edit:

Werkzaamheden - 1018,-
pakking - 71,-
Olie - 45
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyCT200H

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Op tik tok had ik ook een Lexus gezien met een lekke koppakking.
En inderdaad dan hoor je een ratelend geluid.
Bij andere merken nooit opgevallen.
Met een camera lieten ze water druppels in de cilinder zien.
Maar zoals Xenon zegt met een compressiemeter is de juiste manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyCT200H