Koppakking en EGR cooler lek...

Ripper

Nieuw hier
29 mrt 2023
3
0
1
Hoi, even kort voorstellen.

Ik heb een Lexus CT200H LL uit 2012 en ik heb deze nu bijna 1,5 jaar.
Ik heb de Lexus gekocht met 228.000 op de teller en er staat nu 258.000 op, nooit problemen gehad en altijd netjes de onderhoudsbeurten gevolgd bij Lexus/Toyota dealer.

Totdat ik de Lexus vorige week startte en hij begon te ratelen maar dat ging vrij snel over. De dag erop niks aan de hand startte als normaal, evenals de dag erop.
Ik dacht mooi zou wel iets tijdelijks zijn geweest (heb wel na de ratel even olie en koelvloeistof gechecked maar niks aan de hand)
De vierde dag begon het weer dus heb ik mijn lokale garage even gecontacteerd of ik even langs kon komen, gelukkig hadden ze even tijd.
De auto is daar twee dagen gebleven maar ze hebben niks kunnen vinden en de auto startte normaal en geen foutcodes.
Ik heb de auto weer opgehaald en ze zeiden maak maar een video als het weer gebeurd.

En ja hoor in de twee dagen nadat ik bij de garage was geweest niks, liep als een zonnetje!
Helaas de derde dag weer hetzelfde euvel maar gelukkig gefilmed, dat filmpje laten zien en ze zeiden kom maar langs dat is niet goed.
De garage heeft onderzoek gedaan het bleek dat de EGR cooler een klein beetje lekt, ze hebben gelijk alles vernieuwd nieuwe EGR cooler,EGR klep en buis.
Dat alles bij elkaar plus grote onderhoudsbeurt €1900.

Gelukkig liep de Lexus weer als een zonnetje maar helaas maar voor vier dagen toen kwam het euvel weer terug.
Weer naar de garage en wat blijkt koppakking is lek....

Ze hebben advies gevraagd aan Lexus/Toyota monteur en die zegt ik vervang eigenlijk nooit de koppakking bij die KM stand, ik doe er een andere motor in
Ik zelf persoonlijk heb daar moeite mee omdat die altijd goed onderhouden is en gelukkig de monteur van de garage ook dus die is aan het rondvragen.

Zo even in het kort de problematiek rond mijn Lexus.

Nu even hier advies vragen

Wat zijn ongeveer de kosten om de koppakking te vervangen? of raden jullie ook aan een andere motor erin te doen (en is het het dan nog wel rendabel omdat te doen)

Groetjes,

Ripper
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Toevallig is ondanks bij een vriendin ook de koppakking vervangen, gewoon bij de dealer, en die CT had ook al een km-stand van boven de 200k. Loopt erna weer als een zonnetje. Het is ook net wat jij het waard vindt. Bij een ruilmotor is het ook maar weer de vraag wat ermee gebeurd is.
 

Ripper

Nieuw hier
29 mrt 2023
3
0
1
Toevallig is ondanks bij een vriendin ook de koppakking vervangen, gewoon bij de dealer, en die CT had ook al een km-stand van boven de 200k. Loopt erna weer als een zonnetje. Het is ook net wat jij het waard vindt. Bij een ruilmotor is het ook maar weer de vraag wat ermee gebeurd is.
Weet je ook wat de kosten waren?
 

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Misschien een idee om aan de betreffende monteur te vragen of ie zelf niet bij klust en het in zijn vrije tijd wil doen? Weet dat bij toyota het merendeel van de monteurs erbij klust. Zou je een hoop geld kunnen schelen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Misschien een idee om aan de betreffende monteur te vragen of ie zelf niet bij klust en het in zijn vrije tijd wil doen? Weet dat bij toyota het merendeel van de monteurs erbij klust. Zou je een hoop geld kunnen schelen.
Ik mag eerlijk gezegd hopen dat als je dat vraagt terwijl je bij zijn werkgever bent, dat een monteur daar nee op zegt. Dat lijkt me toch hopelijk niet een normale gang van zaken in Nederland. Als werkgever zou ik dat een gegronde reden voor ontslag vinden namelijk. Dat ze dat in hun eigen vrienden/kennissenkring doen los van de klantrelatie bij de werkgever, prima, maar ik zou het wel heel raar vinden als hij op zo'n manier zijn baan op het spel zou zetten.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Mocht je voor een ruilmotor gaan, neem er eentje van na 2015. Maar zoals mijn voorgangers al zeggen: Ook Lexus/Toyota monteurs bij de dealer vervangen koppakkingen, dus wel erg rigoureus van deze betreffende monteur, om te stellen dat het blok verder compleet op zou zijn..
 

Ripper

Nieuw hier
29 mrt 2023
3
0
1
Mocht je voor een ruilmotor gaan, neem er eentje van na 2015. Maar zoals mijn voorgangers al zeggen: Ook Lexus/Toyota monteurs bij de dealer vervangen koppakkingen, dus wel erg rigoureus van deze betreffende monteur, om te stellen dat het blok verder compleet op zou zijn..
Lexus zelf vraagt er 3800 voor en de lokale toyota dealer wilt het niet doen(reden het is een Lexus geen Toyota.....). Ik heb een paar monteurs gevraagd maar ze weten niet wat ze gaan tegen komen als ze de koppakking gaan vervangen, zoals drijfstangen en is het blok nog recht is etc. ze vragen rond de 2200 voor alleen de koppakking zonder garantie.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Vind het nog steeds rigoureus.. Ze doen namelijk de aanname dat het meteen goed mis is met jouw blok.. De meeste Priussen, Aurissen en CT's komen weg met enkel een nieuwe koppakking en de kop 'vlakken'.
Ze hebben de kop nog niet eens gelicht en Lexus verkoopt je als het ware al een nieuw blok. Stap 1 (als je door wilt met de auto uiteraard) is de kop lichten. Wat de monteurs daar aantreffen zal bepalen of er meer nodig is. Bijvoorbeeld ziet een monteur dan in één oogopslag of de drijfstangen wel of niet krom staan (zuiger die scheef ligt tov andere zuigers). Maar dat is wel echt een zeldzaamheid.

Weet je wat ze exact voor die €3800 gaan doen bij Lexus? Is dat een koppakking mét een nieuwe kop en drijfstangen? Een jong blok met lage stand plaatsen, zit je vaak rond de 4500-5000, niet bij de dealer.