Koppakking

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rik
  • Startdatum Startdatum

rik

Nieuw hier
20 apr 2011
23
0
0
Hallo, ik ben nieuw hier en heb me zojuist voorgesteld.

Eind februari kocht ik een 220d (sep 2006 117.000 km). Bij aflevering werkte de airco niet en heeft men de waterpomp vervangen. Twee weken later werkte de airco weer niet en bleek de koppakking het probleem. Vandaag hoorde ik dat dit allemaal valt onder de Lexus garantie. Het complete onderblok wordt vervangen. Inmiddels heb ik op het net gelezen dat dit een "gekend probleem" is. Heeft iemand van jullie ervaring? Waar moet ik dadelijk op letten als ik 'm terug krijg ? Ik kocht deze auto met name vanwege de betrouwbaarheid van het merk. (Toyota/Lexus) :roll:

groet,
Rik
 
Ik heb het bij andere garages en dealers toyota / lexus ook opgevraagd en de kosten worden geschat tussen 2500 en 3500 euro's als de kop nog goed is. Ik begrijp niet waarom zuigers vervangen moeten worden? Dealer in Rotterdam zei niets over zuigers.
 
Volgens Toyota/Lexus mag de kop niet gevlakt worden (kan wel)
Dus dan hebben we het over een kop van bijna 3000 euro, 1600 euro arbeid, wat vloeistoffen en kleinmateriaal. Dan zitten we er al overheen.

De prijs klopt wel, maar het is onzinnig dat je dit niet vergoed krijgt, ik denk dat je inderdaad bij een ander dealer moet gaan praten en uiteraard direct aangeven dat als zij dit wel voor elkaar krijgen jij daar voortaan je onderhoud doet en je volgende auto koopt. Dan gaan ze op de knieen voor je!


Zuigers dienen vervangen te worden ivm olieverbruik



gr. koen
 
pfff wat een prijzen! najah als je het niet niet vergoedt krijg... misschien dat je de prijs al omlaag kan halen door de onderdelen zelf aan te schaffen en wat voorbereidend werk te doen.


Alan zei:
Dat heeft ook deels te maken met gereedschap en een brug of niet jeroen :P

bij mij was het zonder brug met .... in redelijke staat gereedschap ;)

en een hele hoop schelden :P
 
Sanin zei:
Vandaag vernomen dat bij mijn Lexus IS 220D uit 2006 met 160 dkm, in het koelsysteem te veel druk wordt opgebouwd en dus waarschijnlijk koppakking kapot. Volgens garage een bekend probleem maar ze waren niet zeker of het garantie was. Volgende week gaat dealer in Rotterdam beoordelen of het garantie is.

Ik rij ca. 70 dkm per jaar en eigenlijk altijd VW groep en echt nooit problemen gehad. Nu Lexus gekocht en na 5000 km al koppakking kapot. Dat bij zo een auto koppakking al bij 160 dkm kapot gaat vind ik echt ongeloofelijk.
Het lijk mij dat ik heb hetzelfde probleem :(
Mijn auto Lexus IS 220d van 2006 met 174000km. Ik heb ondertussen een nieuwe waterpomp+termostaat gestoken, maar bij hogere toeren, snelheden mijn koel vloeistof loopt weg via koelvloeistof reservoir.
Maar ik vind dat raar is, als ik bij normaal rijden tot 90-120km/u rij rond 1600-2200tr/min max dan gebeurt er niks verkeerd, koelmiddel blijft stabiel staan. Juist bij hogere toeren bij 3000tr/min.
Ik heb die auto gekocht als occasie wagen met 140d km. Onderhoudsboekje van de vorige eigenaar was perfect iedere 15d km binnen voor onderhoud. Ik vervang zelf motor olie van mijn auto iedere 10d km, met olie filter, lucht filter (om de 20d km). Dus aan onderhoud ligt niks verkeerd.
 
Nog een vragje. Als mijn koelvloistof niveau staat op "Min" of zelfs onder de "Min" is dat heel erg, of is dat geen probleem?
Want ik zie nu als het niveau onder de min staat (1-2cm ofzo) dan heb ik minder problemen met overlop van koelvloeistof. Ook bij hogere toeren. Het stijgt wel, en zakt, maar loopt niet over.
Ik kan moelijk geloven, dat koppaking van Lexus is zo gevoelig.
 
Ook bij mijn IS220D is het blok vervangen. 99.000 en na 34 maanden(volledig onder garantie) de problemen beginnen bij hoog olieverbruik en dat de airco onregelmatig warmte afgeeft. Remedie blok vervangen.

Bij Lexus Den Haag gaven ze aan dat complete blok vervangen moest worden. Het blijkt dat het blok is ontworpen voor in de breedte en niet als lengte montage. Hierdoor schint de laatste cilinder minder koeling te krijgen en dit schijnen ze opgelost te hebben met een 5e verstuiver (extra koeling). Ik ben maar een leek dus hoop dat ik het goed vertaal :-)

De dealer heeft dit klasse opgelost door het werk uit te besteden aan Lexus Amsterdam zodat ik snel geholpen zou worden. Daarna geen last gehad van olieverbruik.
 
Ik twijfel enigszins aan het verhaal over het blok en warmte (lengte vs breedte).. ;)

Maar goed, ik dacht dat de 5e injector in het inlaattraject zit en bij koude start tijdelijk zorg draagt voor een rijk mengsel (wellicht ook meedoet wanneer het gaspedaal vol wordt ingetrapt). Eigenlijk het tegenovergestelde van 'koeling'. Bij een onjuiste werking kan dit tevens extra vervuiling in de hand spelen.

Het D4D blok staat enigszins bekend om (zie ook de avensis) problematiek met hoog verbruik, vervuiling, olielekkage, lekke koppakking. Sowieso zijn dit soort motoren (hoge compressie en aluminium blok), meer gevoelig voor hitte. Overigens niet een onbekend gegeven voor andere fabrikanten.

Wanneer b.v. de injectoren en/of 5e injector verkeerd werken of nevelen, loopt de motor te lang rijk, met hitte en/of vervuilingsproblematiek. Dat kan zich met name wreken wanneer veel korte stukken gereden worden, of te hard bij koude motor.

De meeste bekende problematiek van de is220d bestaat uit EGR-, olieverbruik, koppakking- en (5e) injector perikelen. Maar goed, het 1 werkt het ander vaak in de hand. Revisie motor en/of vervanging van de bekende onderdelen door gereviseerde en ECU remap, lijkt e.e.a. adequaat op te lossen.

Het lijkt erop dat vooral de eerste series zijn getroffen, bij latere versies lijkt e.e.a. minder of niet voor te komen.

Het is verder keurig opgelost en daar gaat het uiteindelijk om! :rulez:
 
Beste mensen Ik ben marcel en ik heb een autorijschool 4 jaar geleden begon de nachmerrie toen ik mijn tweede lexus kocht en mijn eerste diesel al na een paar maanden begon het robleem de 5 de injector een keer of 5 kapot
toen weer 2 keer de koppakking en nadehand nog een nieuw blok dat was voor de 260 000 km ,en toen tot 350.000 km gelukkig geen problemen ik heb bij VAN DORST in breda gevraagd voor een is220d die geen ploblemn zou hebben omdat ik een lexus erg mooi vind ,Had ik dat maar noooit gedaan hij zei dat alle problemen voorbij waren met dat blok maar dat klopte mooi niet weer na een paar duizend km en met controle bij een andere garage weer het zelfde probleem weer het blok kapot ,ik heb een autorijschool en als ik geld wil verdienen moet hij wel rijden maar weer kapot dit heeft mij zeker 80.000 ? gekost aan gemis aan inkomen plus 2 keer een lexus samen 75000?
Ik zit nog in de schulden en heb de auto maar ingeruid het laagste bod was 5000 ? en ik kreeg uiteindelijk 12000? niemand wil een lexus diesel inruilen ze kunnen de problemn en VAN DORST en lexus doet niets ik kan het uitzoeken
nou Lexus bedankt straks ben ik alles kwijt door jullie
gr marcel
 
Marcel in snap je frustraties, dit is een probleem waar een dealer of zelfs importeur weinig wat aan kan doen. De diesel heeft helaas een hogere kans op problemen. Bij de 1 meer dan de ander. Voor mij liever een hybride dan diesel, dus laten we hopen dat de nieuwe is dan snel uitkomt
 
Hoi Marcel, ook ik snap je frustratie, het is zuur dat je weer een auto met problemen hebt gekocht... was het forum dan al beschikbaar... maarjah.. wat Alan zegt, verhalen zijn verschillend, sommigen hebben geen problemen, anderen wel weer (waar jij er helaas 1 van bent...).

EDIT: In de forumregels staat:
? Het bashen en of zwart maken van Lexus dealers, de Lexusimporteur en/of de modellen van Lexus is niet toegestaan. Mocht je iets niet mooi of goed vinden dan is het plaatsen van jouw mening absoluut geen probleem, maar laat het dan ook bij een mening.

Hou je daar ook rekening mee? Natuurlijk kan je bij ons wel je ei kwijt!

Verder kun je je natuurlijk altijd voorstellen in de betreffende topic als je hier zin in hebt... of laat je het bij deze post? ;)
 
Helaas heb ik sinds kort hetzelfde probleem. Kachel werd niet meer warm, wat veroorzaakt werd door een laag koelvloeistofpijl. Bijgevuld, maar na een wee weer hetzelfde euvel.... Na wat zoeken en informeren bij mijn garage en Lexus lijkt het er inderdaad op dat het de koppakking is. Mijn IS 220D is van 2006 en heeft 200K gelopen, dus geen garantie meer. Gezien de verhalen hier kan het alle kanten op, alleen koppakking, ook koprevisie en zelfs een nieuw blok. Vraag me af of ik daar nog wel aan moet beginnen.... Nadeel is dat we pas weten of het alleen de pakking is, als aan de reparatie wordt begonnen....
 
Heb de gok toch gewaagd, en geluk gehad denk ik. Alleen de koppakking. Dus misschien is het niet altijd alleen maar ellende. Pak(king) van mijn hart. Kan ik voorlopig weer even vooruit!
 
Ook ik had een soortgelijk probleem meegemaakt met mijn 220D.

De km stand is net boven de 3 ton (waarvan ik circa de helft heb gereden) en ik had al langere tijd het probleem dat als ik mijn koelvloeistofniveau boven de MIN had bijgevuld, dat dit er automatisch weer uitgegooid werd, totdat deze weer netjes op MIN blijft staan. Op deze manier heb ik ruim een jaar gereden zonder er echt zorgen om te maken.

Paar maanden geleden viel op dat de kachel af en toe steenkoud werd. De koelvloeistof temperatuur werd ook steeds lager: in plaats van precies op de helft, stond hij dat even voor de helft. Er waren bij mij ook bubbels is het reservoir zichtbaar. Ik draaide de dop een beetje los, omdat ik bang was dat de hoge druk weer voor problemen ging zorgen. Ik gebruik de Lexus alleen voor woon/werk: a 15 km over een 80km weggetje. Als ik op de snelweg kwam werd het wel ernstig, want dan ging te koelwater temperatuur ver voorbij de helft indien harder dan 120 km.

Bij de Lexus dealer waar de onderhoudshistorie van de vorige eigenaars bekend was nagevraagd of er al eerder een pakking vervangen was. Ik heb in de afgelopen 4 jaar (en 1,5 ton) nooit iets ernstig meegemaakt, maar de vorige eigenaars hadden ontzettende trammelant met stuurinrichting servo's, EGR kleppen, verstuivers en roetfilters. Maar eerdere problemen met de koppakking waren er niet.

Deze dealer (en ook nog een geraadpleegde lokale Toyota dealer) vertelde me allebei dat de klachten vrijwel zeker het gevolg waren van een kapotte koppakking. Zit zou te maken hebben door trillen van de motor, die ergens bij de 3e cylinder ter hoogte van de EGR klep een slijtageplek in kop of onderblok gemaakt zouden hebben. Remedie was de gehele motor vervangen, vlakken schijnt volgens hen niet mogelijk te zijn.

Uiteindelijk bij mijn vaste onderhoudsbedrijf de boel open laten maken. Zij hebben inderdaad vastgesteld dat er was slijtage te zien was. Het scheen mee te vallen: zehebben handmatig wat rirbeltjes/randjes afgeschuurd en ze durfden het aan om met een nieuwe koppakking de boel weer dicht te maken. Ik heb er inmiddels een kleine 2000 km opzitten. Ik hou de boel scherp in de gaten, maar vooralsnog blijkt alles nog in orde. Gelukkig maar.

Ik vraag me af waarom het vlakken van de motor niet mogelijk is? Mij is door Lexus verteld dat dan de kleppen tegen de zuigers aan zouden komen, maar er bestaan pakkingen met diverse dikten. Ik heb 0.9 tot 1.5 mm gezien...
 
Ik kom dezelfde koppakkingen tegen voor de IS220D.

Normaal gesproken worden de delen gemeten en gevlakt (handmatig schuren klinkt eigenlijk niet zo best) en kan e.e.a. genivelleerd worden met een verhoogde pakking (en goed meten), binnen redelijkheid. Het lijk mij in die zin goed mogelijk en geen idee waarom de dealer zegt dat het niet kan.

Misschien preventief een gespecialiseerd bedrijf hierin contacten.
 
Lijkt mij ook een niet al te beste oplossing... bij de IS220D is de pakking ook nog eens van MLS wat veel mensen wel prefereren... maarrrr. bij een MLS pakking is het nog veel belangrijker dat alles goed gevlakt is. Een grafiet pakking vangt nog wel wat oneffenheden op ipv de zachtheid van het materiaal. Dit doet MLS dus veel minder.
wat GPS-10 zegt zou ik ook doen.
 
Hallo mede-Lexus rijders,

Ik rijd een IS220d uit 2007 met net geen 400.000 op de teller. Afgelopen week weer problemen met de koelvloeistof nadat ik 100Km flink had doorgereden. Alles wijst op een lekkende koppakking (in lijn met de reputatie van het blok), maar vandaag doet de dealer onderzoek om de oorzaak daadwerkelijk vast te stellen. Bij 196.000 is het blok al vervangen om dezelfde reden. Dat blok is destijds onder coulance vervangen, maar de Lexus dealer wist niet of dit nu nog het geval gaat zijn. Zelf vind ik de kosten van ?6000,- voor het vervangen van het blok te hoog, dus ik zoek naar goedkopere alternatieven. Iemand suggesties - of beter - positieve ervaringen met goedkoper alternatieven ?
Na de vorige vervanging van het blok moest geen 3 maanden later ook het roetfilter vervangen worden - die ?3000 moest ik wel zelf betalen. Dat kan er nu ook weer aan zitten te komen - heeft iemand daar ook nog goedkopere alternatieven voor ?