koppeling gaat stroef, dip in de motor is200

danielis200

Hoort erbij
26 mei 2011
84
2
0
ik heb een vraag
als de auto koud is en je de koppeling intrap en gelijk weer los laat lijkt hij zachtjes te blijven hangen.
als ik mijn voet dus van de koppeling afhaal komt de koppeling later op als dat ik mijn voet eraf heb gehaald.
is dit een kwestie van smeren of moet ik het veder zoeken?

Ook heb ik heel af een toe als ik rijd het gevoel heb dat de motor even uit valt, je voelt een dip en dan rijd hij weer gewoon door.
er gaan ook geen lampjes branden of iets.
het is net alsof je de motor even uit en aan zet heeft iemand een idee?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vwb de koppeling; wellicht de drukgroep of de koppelingscilinder om deze aan te sturen. Naar mijn weten zorgen de veren voor de koppeling er voor dat deze tegen elkaar gedrukt worden, het intrappen van de koppeling gaat dus tegen de krachtrichting (vector) van de koppeling in. Een stroeflopende hulpcilinder lijkt mij daar zo het eerste debet aan. Geen bijgeluiden merkbaar wanneer je de koppeling intrapt zonder dat de motor aanstaat?

Vwb het stil vallen is wat meer informatie nodig; rond welk toerental gebeurd dit? En onder welke omstandigheden. Het blok van de IS200 kent zijn levendigheid boven de 3400 toeren wanneer de variabele kleptiming aan het werk gaat. Zelf merk ik dat tussen de 1500 en 2000 toeren de motor het niet helemaal naar z'n zin heeft, is beschouw het als karakteristiek van de motor.
Overigens reden voor het onderbreken van loop van de motor zijn mogelijk vervuilde injectors, misfires door bougies/bobines, maar dit zal zeer kortstondig, dan wel permanent zijn en levert vaak een reactie in het dashboard op.
 

danielis200

Hoort erbij
26 mei 2011
84
2
0
Als je de koppeling helemaal omhoog hebt piept deze zachtjes als je vervolgens het pendaal iets indrukt is dat geluid weg. Ik weet dat dit de drukgroep betreft.
Maar ik weet niet of dat de koppeling stroef gaat hiermee te maken heeft.

En kwa de toeren betreft is het denk ik zo rond 3000 toeren.
Het is in de stad 1 keer gebeurd en toen wist ik het pas zeker dat hij even inhield.
Op de snelweg is het haast niet merkbaar.
Maar het gebeurd heeeel zelden.
Ik denk dat het onderbreken zo kort is dat het signaal niet eens bij het dashboard komt of wel en dan zou ik het moeten missen want we praten niet eens over een seconde.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dat is wel een raar toerental. Wellicht even een OBD2 scanner aansluiten en de auto uitlezen, wellicht heeft ie toch wat geregistreerd. Een enkele misfire zal niet direct lijden tot het opbranden van een waarschuwingslampje. Maar misschien is het een bougie die aan het overlijden is.
 

danielis200

Hoort erbij
26 mei 2011
84
2
0
OBD heb ik aangesloten gehad staat niets in.
Hij heeft het nu sinds donderdag niet meer gedaan.
Geen dip meer gevoeld.
Ik laat het even voor wat het is.

Auto net even naar de garage gebracht zach er onder ook netjes uit geen rare plekken.
Er gaan nieuwe koppelings platen in en nieuwe ditributie.
Monteur dacht dat hij toch niet heel erg lang geleden onderhoud heeft gehad ivm nieuwe remklauw links achter en olie filter er nog redelijk nieuw uitzach.