Kortere interval olie verversen verlengt levensduur?

Bobusa

Stamgast
12 okt 2008
1.007
880
113
Daar gaan we weer. Interessante discussie over onderhoud van je Lexus en als je van plan bent om hem minimaal 10 jaar te houden.

Ikzelf vond de 15k service interval voor motorolie van Lexus in Europa voldoende voor een Hybride auto. Nu begin ik de laatste tijd meer te twijfelen. Een Hybride heeft een heel andere vervuilingsgraad dan een niet-hybride turbomotor. Simplificeert de CCN het in deze video het niet te veel? Hij adviseert 8000km interval (7,5k voor het gemak) en dus halveren als je de leverduur van de motor je lief is. Ben er nog niet uit. Mijn LS 600h loopt meest van tijd een laag toerental en wat ik weet wordt de motor minder belast dan in een LS 460. Maar vaker olie en filter wisselen is ongetwijfeld beter, maar of de motor langer meegaat blijft voor mij onduidelijk. Wat vinden/doen jullie (voor je Hybride auto)?

Laatst bewerkt:
Ik hou in principe de geadviseerde intervallen aan. Maar vaak combineer ik onderhoud met de apk. Omdat ik meerdere autos voor de deur heb staan, pakt dat in de praktijk uit als kortere intervallen. Of ik trek de apk naar voren al naar gelang wat eerder komt. Simpelweg omdat ik het onzin vind om een paar maanden na elkaar een garage afspraak te gaan maken.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Mijn auto krijgt gewoon elke 15000 km nieuwe olie. Goede olie en de oude olie is bijna niet van nieuwe te onderscheiden. Ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met het feit dat een LS600h bijna nooit hoog in de toeren komt.

• Leuk
Eigenlijk zou je de olie Zuurgraad en vervuiling moeten meten en daarna pas bepalen of vervanging nodig is. Ik gebruik mijn auto voornamelijk voor lange afstanden waarbij de benzine motor consistent wordt belast. Op kortere afstanden rij ik eigenlijk alleen electrisch en wordt de motor niet belast. Ik denk dat met mijn soort gebruik ik niet elke 15k olie hoef te wisselen.

De intervallen zijn naar mijn mening gebaseerd op een soort van gemiddeld gebruik met een veiligheids factor.

• Leuk
Hij adviseert 8000km interval (7,5k voor het gemak) en dus halveren als je de leverduur van de motor je lief is
Dit adviseert hij waarschijnlijk voor de US-markt waar men voor elke smoes de auto pakt. Hoe kort het ritje ook is. Dan vervuild het boeltje natuurlijk meer dan bij langere ritten. Maar aan de andere kant is het ook het land van road trips. Een ijsje halen en daarvoor een uur in de auto tuffen is daar schijnbaar ook gebruikelijk. Dus zeg het maar.

Ik hou me aan het onderhoudsschema en peil tussen beurten door de olie. En die is vlak voor de beurt nog vrijwel net zo helder van kleur en ruikt hetzelfde als net na de beurt. En dan heb ik het over zo’n 11.000 tot 12.000km

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Mijn auto krijgt gewoon elke 15000 km nieuwe olie. Goede olie en de oude olie is bijna niet van nieuwe te onderscheiden. Ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met het feit dat een LS600h bijna nooit hoog in de toeren komt.
Het feit dat nieuwe en oude olie nauwelijks ( op het oog) verschil maken was jaren geleden voor mij de reden om van MB naar Lexus om te gaan. Ik kocht toen een RX400h met over de 300dkm en alweer bijna toe aan de onderhoudsbeurt, maar de olie zag er nog uit als nieuw. Ik was verkocht en de auto was verkocht zonder lang nadenken.

• Leuk
USA en NL zijn niet vergelijkbaar. Men heeft daar veelal andere gebruiksomstandigheden waarbij de motoren veel meer stationair draaien of in slechtere omstandigheden rijden dan onze 'A-weg-biljartlakens', klimaat wisselt per staat en is geen Nederland, brandstof is van een andere kwaliteit dan in Europa.. Vergeet daarbij niet dat men daar van oudsher ingepraat heeft gekregen dat iedere 3000 miles weer een oliewissel nodig is. Dit soort adviezen blijft daar maar verkocht worden door ketens, dus zo vroeg wisselen is vooral de marketing daar. Daarbij is het land met de meeste motorproblemen bij een Lexus: USA. Deels omdat ze daar bepaalde onderdelen produceren.. Een ES in Europa heeft Japanse zuigers. In de USA komen de zuigers uit de USA.. Welke zuigers bleken te falen? Jep, die op de USA markt. Meneer TCCN is een vast een vakbekwame en aardige kerel, maar je moet niet alles letterlijk overnemen.

15dkm is al zeer terughoudend, de olie die in de praktijk in een Toyota en Lexus gaat, is van vele malen betere kwaliteit, dan wat de motor 'nodig heeft'. Vooral de wat oudere blokken.
Ondertussen heb ik al meerdere rijders getroffen, die aangeven dat ze gerust 20-25dkm tussen de beurten doen.. Die rijden net zo vrolijk rond als iemand die keurig de interval volgt of zelf vóór de interval blijft.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
USA en NL zijn niet vergelijkbaar. Men heeft daar veelal andere gebruiksomstandigheden waarbij de motoren veel meer stationair draaien of in slechtere omstandigheden rijden dan onze 'A-weg-biljartlakens', klimaat wisselt per staat en is geen Nederland, brandstof is van een andere kwaliteit dan in Europa.. Vergeet daarbij niet dat men daar van oudsher ingepraat heeft gekregen dat iedere 3000 miles weer een oliewissel nodig is. Dit soort adviezen blijft daar maar verkocht worden door ketens, dus zo vroeg wisselen is vooral de marketing daar. Daarbij is het land met de meeste motorproblemen bij een Lexus: USA. Deels omdat ze daar bepaalde onderdelen produceren.. Een ES in Europa heeft Japanse zuigers. In de USA komen de zuigers uit de USA.. Welke zuigers bleken te falen? Jep, die op de USA markt. Meneer TCCN is een vast een vakbekwame en aardige kerel, maar je moet niet alles letterlijk overnemen.

15dkm is al zeer terughoudend, de olie die in de praktijk in een Toyota en Lexus gaat, is van vele malen betere kwaliteit, dan wat de motor 'nodig heeft'. Vooral de wat oudere blokken.
Ondertussen heb ik al meerdere rijders getroffen, die aangeven dat ze gerust 20-25dkm tussen de beurten doen.. Die rijden net zo vrolijk rond als iemand die keurig de interval volgt of zelf vóór de interval blijft.
Mooie Hollandse en nuchtere kijk op zaken! En ja, het gebruikers profiel in NL is veel "zachter" voor de olie dan in de USA, eens. Ook ik merk, zoals @D43m0n en @350c-mo opmerkte, dat de olie nog mooi helder is vlak voor de beurt. Ik denk dat de nuchtere kijk van @Sam_IS300h een richting is waar ik wat mee kan en zal dan ook wel bij de 15k wissel blijven. Dank voor jullie reacties (y)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h