Kosten gebruik IS250

Lexus420

Nieuw hier
11 jun 2024
6
5
3
Hallo allemaal!

Ik ben onlangs 24 jaar geworden en heb een mooie baan gekregen. Nu rij ik momenteel in een toyota aygo, echter wil ik nu wel eens graag met wat meer luxe en comfort rijden. Nu vind ik Lexus echt een gaaf merk, je ziet ze minder vaak dan een bmw of audi en ze zijn naar mijn weten enorm betrouwbaar. De maandelijkse kosten zullen echter wel een stuk forser neem ik aan, gezien het verbruik, wegenbelasting en verzekering (heb 0 svj)

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de kosten van zo’n auto? Ik heb gelezen dat ze ongeveer 1 op 10-13 rijden en daarnaast moet je euro 98 tanken neem ik aan?

Wegenbelasting is wel een stuk meer dan ik gewend ben met mijn aygo😂 maar hoe zit het met de kosten van onderdelen etc? En hebben deze auto’s ook last van roest en carbon buildup ivm directe injectie?

Hoop dat iemand die zo’n auto heeft of deze goed kent mij nog wat leuks kan vertellen over deze auto!

Groetjes
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
224
133
43
Ik heb een IS250 van 2009.
Nooit problemen mee gehad en auto heeft 285.000km gereden.
Wegenbelasting is €75,- per maand. Verzekering durf ik niet te zeggen maar ik ben een stukje ouder dan jij en heb max.schadevrije jaren.
Qua verbruik valt het allemaal ook best mee. Gemiddeld rij ik 8,1l/100km.
Op de snelweg lange stukken zakt mijn verbruik naar 6,7/100km.
Het is ook afhankelijk van welke brandstof ik tank. E10 is ie minder zuinig. E10 is trouwens minder geschikt voor een IS250 t/m 2008. Daarom ben ik bewust op zoek gegaan naar een 2009. Ik tank ook altijd 98, dat is wat duurder maar op de lange termijn haal ik dit verschil er wel uit omdat ik verder kom op een tank. Carbon build-up heb ik van gehoord maar dat is ook lang niet overal gemeengoed blijkbaar. Weet ook niet of dat afhankelijk is van bepaalde bouwjaren.
Voor wat betreft aanschaf; de auto heeft nauwelijks afgeschreven en de prijzen blijven hoog of zijn zelfs iets gestegen. Heb de auto 5 of 6 jaar nu.
Veel onderhoud doe ik zelf en ik kom alleen in de garage voor een oliewissel i.c.m. APK en af en toe de airco.
Ik vind het allemaal reuze meevallen voor een v6 en het rijdt geweldig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus420

Lexus420

Nieuw hier
11 jun 2024
6
5
3
Ik heb een IS250 van 2009.
Nooit problemen mee gehad en auto heeft 285.000km gereden.
Wegenbelasting is €75,- per maand. Verzekering durf ik niet te zeggen maar ik ben een stukje ouder dan jij en heb max.schadevrije jaren.
Qua verbruik valt het allemaal ook best mee. Gemiddeld rij ik 8,1l/100km.
Op de snelweg lange stukken zakt mijn verbruik naar 6,7/100km.
Het is ook afhankelijk van welke brandstof ik tank. E10 is ie minder zuinig. E10 is trouwens minder geschikt voor een IS250 t/m 2008. Daarom ben ik bewust op zoek gegaan naar een 2009. Ik tank ook altijd 98, dat is wat duurder maar op de lange termijn haal ik dit verschil er wel uit omdat ik verder kom op een tank. Carbon build-up heb ik van gehoord maar dat is ook lang niet overal gemeengoed blijkbaar. Weet ook niet of dat afhankelijk is van bepaalde bouwjaren.
Voor wat betreft aanschaf; de auto heeft nauwelijks afgeschreven en de prijzen blijven hoog of zijn zelfs iets gestegen. Heb de auto 5 of 6 jaar nu.
Veel onderhoud doe ik zelf en ik kom alleen in de garage voor een oliewissel i.c.m. APK en af en toe de airco.
Ik vind het allemaal reuze meevallen voor een v6 en het rijdt geweldig.
Wauw ik vind dat verbruik nog best wel redelijk inderdaad. Hoeveel KM rij je ongeveer met een volle tank euro 98? De prijzen lijken inderdaad redelijk vast. Ik probeer een exemplaar te vinden van +- 10.000 euro. Vaak hebben ze dan ongeveer 170-210.000 gelopen. Nu hoeft dat niet een probleem te zijn mits ze goed zijn onderhouden. Of juist bij deze km standen moeten alle grote reparaties nog komen?

Hebben de auto’s ook te maken met roest? En het scheelt dat jij veel onderhoud zelf doet, ik ben zelf niet heel handig dus dat is wat dat betreft een stuk duurder qua onderhoud!
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
44
32
18
Welkom Lexus420,

wellicht afdeling open deuren, maar toch
check out
voor wat ervaringen
en
+
voor het verbruik.
en
voor de 'known issues' aan de andere kant van de grote plas

Succes op je zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus420

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Het rijden met een Lexus is in vergelijking met min of meer vergelijkbare auto's van andere merken niet duur. Veel onderhoud is niet nodig en storingen die aanleiding zijn tot dure reparaties komen zeer weinig voor. Zodanig weinig dat Lexus internationaal wordt gerekend tot een van de meest betrouwbare merken.

Dat wil niet zeggen dat het geen geld kost. Verzekeren heeft een relatie met de nieuwprijs, naarmate een auto meer vermogen kan leveren en de mate waarin je er gebruik van maakt zullen de brandstofkosten en de slijtage aan banden hoger zijn.

Ik heb ooit als leenauto een Aygo ter beschikking gehad. Best een leuk ding, maar zodra je een keer hebt ervaren hoe het klinkt als je bij een Lexus een deur dicht doet, dan weet je meteen dat het om een heel ander vervoermiddel gaat dan een driecilinder rammelbak, waarbij een zo laag mogelijke aanschafprijs het belangrijkste ontwerpcriterium was. De vergelijking is duidelijk misplaatst, je krijgt waarvoor je betaalt.

Het aanschaffen van een auto is duur. Het is geen investering, maar een kostenpost die veel geld kost en ook nog eens een hoge mate van afschrijving kent. Alleen je vrouw is duurder, daar loop je de kans bij inruil nog geld te moeten toegeven....

Maar, zoals gemeld, het rijden van een Lexus is niet uitzonderlijk duur in vergelijking van de merken die je noemt, maar waarschijnlijk zelfs minder kostbaar vanwege de uitzonderlijke betrouwbaarheid.

Ik denk dat je er goed aan doet om eens goed na te denken welk bedrag je aan een auto kunt besteden gedurende langere tijd zonder dat dat je je beperkt in uitgaven voor andere zaken die je nodig hebt. Een Lexus als vervoermiddel is een "hobby" die uiteraard iets mag kosten, maar er zo veel aan uitgeven dat andere noodzakelijke uitgaven er onder lijden, is niet verstandig. Begin alvast met rondkijken wat er zoal te koop is, maak er proefritten in om gevoel te krijgen voor de diverse uitvoeringen en als alle seinen uiteindelijk op groen staan, koop er dan een.

Je eindigt dan, mogelijk een wat langere periode, met een auto waar je geen spijt van krijgt en waar je nog best lang plezier van kunt hebben. De prijs zal mogelijk hoger liggen dan je nu inschat, voor een vergelijkbaar model van de merken die je noemt. Ze blijven hun waarde echter relatief goed vasthouden, het aanbod is betrekkelijk gering omdat ze veel minder als ex-leasebak worden aangeboden. Zeker als het ding niet grijs of zwart of wit mag zijn en geen zwarte bekleding mag hebben, kan het vinden van een geschikt exemplaar erg lang duren.

Als je er eenmaal een hebt, ben je waarschijnlijk volledig verkocht en zul je niet snel van merk veranderen. Luxe gecombineerd met betrouwbare Toyota genen is een zeer bijzondere combinatie.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
224
133
43
Wauw ik vind dat verbruik nog best wel redelijk inderdaad. Hoeveel KM rij je ongeveer met een volle tank euro 98? De prijzen lijken inderdaad redelijk vast. Ik probeer een exemplaar te vinden van +- 10.000 euro. Vaak hebben ze dan ongeveer 170-210.000 gelopen. Nu hoeft dat niet een probleem te zijn mits ze goed zijn onderhouden. Of juist bij deze km standen moeten alle grote reparaties nog komen?

Hebben de auto’s ook te maken met roest? En het scheelt dat jij veel onderhoud zelf doet, ik ben zelf niet heel handig dus dat is wat dat betreft een stuk duurder qua onderhoud!
Ik heb bij 235.000 een kapotte dynamo gehad. Dat is wel redelijk gangbaar voor die km.stand.
Ik heb verder niets aan de auto gehad. Remschijven en blokken zijn prima zelf te vervangen, bougies eigenlijk ook wel maar het is wel handig als je een beetje technisch inzicht hebt. Ik ga daarentegen ook nooit naar een dealer maar naar de dorpsgarage met passie voor Lexus en Toyota.
Meestal zit ik tegen de 680km op een tank. Ligt een beetje aan welk soort wegen ik heb gereden. Ik ben daarnaast een erg rustige rijder.
Bij mij is er geen spoor van roest te bekennen en alles onder de auto is ook nog gangbaar. Geen verrotte bouten etc. Ook bij uitlijnen kan men gewoon met normaal gereedschap de boel afstellen.
Mijn vermoeden is dat je met een budget van 10k een hele mooie, goed onderhouden Lexus kunt kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus420

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
732
173
43
Ik heb bij 235.000 een kapotte dynamo gehad. Dat is wel redelijk gangbaar voor die km.stand.
Ik heb die dus al op een veel lagere km-stand gehad (rond de 175k). Afgelopen jaar is qua kosten voor mij juist een duur jaar geweest (nu rijd ik dan wel een IS350, maar in de basis is die hetzelfde) met de 180k beurt, maar wel zelf bougies vervangen, accu vervangen omdat die slecht begon te worden, achterremmen (schijven + blokken) vervangen, middendemper vervangen en nu moeten de achterbanden deze zomer ook nog... Tja, zoals een collega altijd al zegt: "auto begint niet voor niets met au"...
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
Ik probeer een exemplaar te vinden van +- 10.000 euro. Vaak hebben ze dan ongeveer 170-210.000 gelopen. Nu hoeft dat niet een probleem te zijn mits ze goed zijn onderhouden.
Mijn oude staat nog te koop bij de handelaar in Velddriel, die zit rond die prijs met km-stand. Hoef je niet veel aan te doen en ’t is een Executive met alles d’rop en d’ran. Zitten vier goede banden op van een A-merk, vorig jaar nieuwe remschijven voor en een gereviseerde remklauw op gekomen. In januari is het touchscreen gerepareerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bassj

Lexus420

Nieuw hier
11 jun 2024
6
5
3
Mijn oude staat nog te koop bij de handelaar in Velddriel, die zit rond die prijs met km-stand. Hoef je niet veel aan te doen en ’t is een Executive met alles d’rop en d’ran. Zitten vier goede banden op van een A-merk, vorig jaar nieuwe remschijven voor en een gereviseerde remklauw op gekomen. In januari is het touchscreen gerepareerd.
Ah die had ik inderdaad al bij de favorieten gezet! Die staat nu bij van enckevort dacht ik!
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
224
133
43
Ik heb die dus al op een veel lagere km-stand gehad (rond de 175k). Afgelopen jaar is qua kosten voor mij juist een duur jaar geweest (nu rijd ik dan wel een IS350, maar in de basis is die hetzelfde) met de 180k beurt, maar wel zelf bougies vervangen, accu vervangen omdat die slecht begon te worden, achterremmen (schijven + blokken) vervangen, middendemper vervangen en nu moeten de achterbanden deze zomer ook nog... Tja, zoals een collega altijd al zegt: "auto begint niet voor niets met au"...
Het zijn wel gewoon slijtage dingetjes denk ik dan maar. Het is dan wel duur.
Het is gelukkig geen Renault waarmee je elke electronische storing naar de garage moet. Of een Alfa waar 3x per jaar de draagarmen van vervanging moeten worden (bij wijze van spreken dan hè). Dat is ook duur maar vooral zuur. Ik ervaar dat bij Lexus niet. Alles werkt nog zoals het moet werken en elke apk met vlag en wimpel er doorheen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
377
247
43
Bij Van Enckevort kun je goed een auto kopen. Hele nette kerel.

Km stand van 200dkm is geen probleem. Er is laatst bij Autoweek Klokje Rond een IS300h geweest, met 3 ton, vrijwel niks op aan te merken. Onderdelen en uurloon zijn bij Lexus wel hoger. Keerzijde is dat er weinig kapot gaat. Dus onderdelen zul je zelden nodig hebben. Iedere 90dkm heb je een dure beurt (als je handig bent doe je de bougies zelf), maar verder.. Echt weinig onverwachte kosten. Verbruik bij dit type auto's zal altijd zo rond de 1:12-1:13 hangen, daar ontkom je niet aan. Verzekering is even slikken, maar na een paar jaar sturen, krijg je vanzelf de beloning voor schadevrij rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Lexus420

Lexus420

Nieuw hier
11 jun 2024
6
5
3
Bij Van Enckevort kun je goed een auto kopen. Hele nette kerel.

Km stand van 200dkm is geen probleem. Er is laatst bij Autoweek Klokje Rond een IS300h geweest, met 3 ton, vrijwel niks op aan te merken. Onderdelen en uurloon zijn bij Lexus wel hoger. Keerzijde is dat er weinig kapot gaat. Dus onderdelen zul je zelden nodig hebben. Iedere 90dkm heb je een dure beurt (als je handig bent doe je de bougies zelf), maar verder.. Echt weinig onverwachte kosten. Verbruik bij dit type auto's zal altijd zo rond de 1:12-1:13 hangen, daar ontkom je niet aan. Verzekering is even slikken, maar na een paar jaar sturen, krijg je vanzelf de beloning voor schadevrij rijden.
Bedankt voor je bericht. Kosten zullen inderdaad wel een stuk hoger zijn, maar dat is ook te verwachten. Zo’n lexus is ook een heel ander caliber dan mijn 2017 toyota aygo😂 lijkt me gaaf om binnenkort een keer een proefrit te gaan doen, helaas zijn alle IS250’s op MP relatief ver weg (ik woon In friesland).
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
732
173
43
Het zijn wel gewoon slijtage dingetjes denk ik dan maar. Het is dan wel duur.
Het is gelukkig geen Renault waarmee je elke electronische storing naar de garage moet. Of een Alfa waar 3x per jaar de draagarmen van vervanging moeten worden (bij wijze van spreken dan hè). Dat is ook duur maar vooral zuur. Ik ervaar dat bij Lexus niet. Alles werkt nog zoals het moet werken en elke apk met vlag en wimpel er doorheen.
Ja klopt, maar het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde moment, dat maakt het soms wat pijnlijk voor je portemonnee... ;)

Ow ja, mijn TPMS sensoren waren ook aan vervanging toe omdat de batterijen leeg waren.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
Een IS250 zul je bij een dealer niet snel meer aantreffen voor je budget. Maar drie bekende specialisten zitten toevallig allemaal in Brabant. Je hoeft dan niet specifiek voor 1 auto naar Brabant te rijden maar misschien kun je wel combineren met een aantal proefritten op 1 dag?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Lexus420

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
Als je nog nooit gereden hebt in een IS250 is een combinatie van verschillende auto’s vlak achter elkaar goed om te kunnen vergelijken. En al kun je niet direct meenemen, dan ga je een week (of twee) later toch terug om de auto op te halen?
 

Lexus420

Nieuw hier
11 jun 2024
6
5
3
Ik zie overigens dat voor een paar duizend euro meer je ook al een is300h kan halen met wat ervaring. Is misschien ook een leuke optie. Die zijn wat dat betreft wel een stuk zuiniger.. lastig… het is allemaal enorm leuk spul
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
Ik zie overigens dat voor een paar duizend euro meer je ook al een is300h kan halen met wat ervaring. Is misschien ook een leuke optie. Die zijn wat dat betreft wel een stuk zuiniger.. lastig… het is allemaal enorm leuk spul
Dat is zeker een optie, ook daarin zou je wat proefritten kunnen maken. Als je dat bij zowel een IS250 en een IS300h doet, krijg je ook een beeld wat je aan auto koopt voor dat geld. Ik weet niet wat je ervaring is met kopen van auto’s, maar doorgaans koop je niet de mooiste en best onderhouden auto als je sorteert op prijs en dan de goedkoopste koopt. En ook al zou die wel in goede staat van technisch onderhoud kunnen verkeren, er is vast een reden waarom dat de goedkoopste is.

Ik heb 11 jaar geleden een jonge F-sport die nog fabrieksgarantie had en amper 30.000km had gelopen laten staan om hoe die auto eruit zag. En de goedkoopste was het zeker niet. Maar als een eerste eigenaar zo met zijn/haar auto is omgegaan, dan hoef ik ‘m niet. Er zijn verhalen en voorbeelden genoeg over wat je wel/niet kunt doen. Ga gewoon naar beide modellen kijken, proefrijden. Ik denk wel dat je voor je budget een nette, goed onderhouden IS250 kunt kopen met zo’n beetje alle opties. Ik vraag me af of je hetzelfde kunt zeggen voor iets meer geld bij een IS300h. Plan gewoon een ritje Brabant, daar staat wel het e.e.a. te koop.