Koude start IS250

Chander

Nieuw hier
3 sep 2012
5
0
0
Beste mensen,

Tijdens het optrekken of overschakelen (automaat) maakt mijn auto een ratelend geluid als de motor koud is. Volgens de monteur is dat normaal omdat de kleppen bij koude motor verder open gaan. Na ongeveer 1 a 2 km gereden te hebben word deze wel stiller. Hiervoor had ik een BMW ook uit 2007 en had dezelfde probleem. Van de BMW hebben ze toen de poelie vervangen en reed daarna weer als een trein. Heeft of kent iemand dit geluid ook bij de IS250 (automaat)?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Mijn vorige IS250 had inderdaad ook wat ratelend geluid, dat trok ook weg toen de warm werd. Lexus maakt wel gebruik van VVTi, dus op zich is het een plausibel antwoord van de monteur.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ja.. soms wilt andere dunnere olie helpen, de olie moet weer rondgepompt worden... Als je de auto start, ga je meteen rijden? of wacht je even?
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
De IS250 is een benzine, bij mijn oude IS220D was pas na een KM of 30 dat motor en olie echt warm en soepel werd.....

Ik weet niet hoelang dit bij een IS250 is?
 

Korwin

Nieuw hier
11 jul 2015
5
0
0
Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een IS250 uit 2006. 2007 foutje*
Als de auto een poosje stil heeft gestaan geeft deze heel even een rateltje na het starten. Daarna is het helemaal weg.
Kan het kloppen dat dit gewoon komt door het zogenaamde VVTi systeem en het verder niet schadelijk is?

Mvg Korwin
 
Laatst bewerkt:

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Waarschijnlijk heb je geen probleem als je de auto eerst op zijn kop wegzet en daarna uit zet, lijkt idd op wegzakkende olie.
 

Korwin

Nieuw hier
11 jul 2015
5
0
0
Dat de olie uit de nokkenas versteller zakt is natuurlijk niet goed.
Zou dus betekenen dat er toch iets mis is met het VVTi systeem.
Heeft iemand dit al laten repareren en hoe duur was dat?
Als ik de motor start gaat hij ook automatisch naar de 1200 toeren, is dat normaal?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
zoals uit gebruikers ervaringen blijkt dit een bekent euvel te zijn , de meeste motoren klinken tikkerig bij een koude start en hebben een hoger stationair toeren tal

je gebruikt wel de juiste olie ? kan voorkomen dat ze bij garage bedrijven olie uit een bulk pompen en wellicht de verkeerde olie hebben gebruikt
een olie vervanging met de juiste olie zou je kunnen overwegen
 

Korwin

Nieuw hier
11 jul 2015
5
0
0
Ja wellicht dat je gelijk hebt.
Ik zal morgen het motorblok eens spoelen en nieuwe olie erop gooien. Hopelijk is het euvel dan verholpen.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
voor een 2006/2007 liefst 5w20 maar moeilijk verkrijgbaar voor de betere merken dan wel duur. neem castrol edge 5w30 da's al een hele verbetering. maar je rattle blijft, hoort er gewoon bij.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Lees dit topic maar eens door: http://vb.lexusforum.nl/forum/modell...oorzijde-motor
Dat was mijn ervaring met een tikkende motor..

Na compressietest, 3x olie vervangen met verschillende viscositeit en een motorspoeling is het geluid er wel nog steeds.
Je hoeft met zo'n probleem ook niet bij Lexus aan te klopppen (zie ook de vele topics over tikken, ratelen en piston slap op ClubLexus).
Ik ben er inmiddels bij 3 verschillende dealers mee geweest en bij onafhankelijke garages (1x Bosch en 1x SupraSport in Haarlem) en eigenlijk pas bij SupraSport een plausibele diagnose gehoord (de rest kwam er meer op neer van "u hoort dingen, meneer...").

Het zou eventueel een verstelen hydraulische klepsteller kunnen zijn, maar dat is enkel het geval als het geluid niet meer zachter wordt.
Maar ook daar zijn de experts het niet helemaal over eens...

De radio gewoon wat harder zetten dus of een LS400 kopen :p