Kraakje/knak Dashboard aan passagierskant.

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Hallo

Ik heb al een tijdje last van een kraak/ knak van rechts voor. Het gebeurt vaak als ik op een 80 weg rijd of op snelweg wanneer er een kleine kuil of oneffenheid in de weg zit. Eigenlijk lijkt het dat je het hoort als het chassis een beetje tordeerd. Dan hoor je een tik of een knak.
Het komt van rechts voor. Het is niet duidelijk of het van de deur komt of onder het dashboard. Het lijkt het meest alsof de verstevigings balk die onder het dashboard loopt van links naar rechts een soort knak maakt als het chassis tordeerd. Hier heb ik alle bouten en moeren al vast gedraait. Stukjes rubber tussen gezet.
Ook heb ik de airbag eruit gehaald en gekeken als ik het dashboard bewoog of er geluid kwam. Alle boutjes die ik achter het dashboard kastje kon vinden aangedraait. Ook heb ik de deurbekleding al eens los gehad en alles gecheckt op speling of iets waardoor ik het knakje kon na bootsen.
Heb ook al heel veel weg gehaald in de hoop dat het geluid zou verdwijnen zoals: Handschoenen kastje, versterker, airbag( passagierszijde), rechtsvoor deur bekleding, a-stijl bekleding, pollenfilter en houder, ventilator motor, deurrubbers, instap lijst.
Ik kan het geluidje maar niet vinden en is ook moeilijk na te bootsen. Het gebeurt vaker in de ochtend als het wat koeler is onderweg naar werk. rond 5 uur smiddags naar huis hoor ik het minder vaak. Lijkt dus alsof het door de warmte uitzetten en inkrimpen er wat mee te maken heeft.

Graag hoor ik van mensen die zo'n zelfde soort geluidje hadden en of wat hebben opgelost.
Ik ben haast in staat om mijn komplete dashboard weg te halen maar dat is een hoop werk.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Lang lang geleden toen ik eens stage liep bij PON, hadden we daar ook zo'n case. Alles nagelopen, maar de knak bleef. Vervolgens op het terrein, met monteur half uit de deur hangend half in de motorruimte, continue rondjes gereden. De monteur verplaatste een magneet met speaker eraan (lag op de voorstoel) iedere keer een stukje, totdat de knak het luidst was. Bleek de veerpoothouder te zijn. Dikke pijp + voorkamer erop, 1 enorme goeie ram erop en voila, knak weg. Bleek dat metaal iedere keer stukje uit kon zetten bij hobbel en daardoor knak gaf. Je zou het dus ook die richting in kunnen zoeken. Geluid kan soms ergens anders vandaan komen dan je denkt.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ik denk ook dat je het meer bij de ophanging moet zoeken, (top-mounts) die zitten natuurlijk in dezelfde hoek, bij een motor op temperatuur wordt ook die verbinding warmer.
Je kan proberen om de auto op te krikken (rechts voor) de top-mount verbinding wat te lossen en bewegen en weer vast te zetten.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Thanks voor de input beide! Dit is goed mogelijk aangezien het geluid voor het eerst hoorbaar was met montage van de schroefset. Had tevens al een keer de schokbrekers links met rechts gewisseld maar het geluid bleef rechts.
Ga alles eens in vetten en kijken of ik ergens 2 plaatdelen wat bij elkaar kan brengen.
Ik zal eff updaten als ik wat weet
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Long shot... Een aantal jaar geleden iets gelijkaardige gehad. Telkens wanneer ik over een dwarsnaad in de weg reed een 'geklop' rechtsvoor. Euvel was gekend bij dealer (bmw) en kwam van het schuifdak vandaan. Ondanks hoorde je het lawaai ergens rechts vooraan
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Kraakje is helaas nog aanwezig. Heb geen schuifdak dus dat kan het niet zijn.
Heb wel de stuurkolom houder en de verstevigings balk onder het dashboard al paar keer los en vast gedraait maar had nog geen geluk.

Pas geleden met een maat van me wezen rijden. Hij rijden en ik met mijn oor luisteren en voelen of ik ergens wat voelde knakken. Nou had ik de bekleding van de rechter a-stijl gehaald en nou leek het geluid heel sterk vanuit de a-stijl te komen. Daar zitten 3 plaat delen op elkaar met puntlassen daar ergens lijkt het uit te komen.
Ook heb ik vorig jaar mijn voorruit laten vervangen en het een en ander van roest onder de voorruit weggewerkt en behandeld.
Toen was er geen geluidje aanwezig.

Blijft toch nog een mysterie wat nou precies de oorzaak is.
Heb al geprobeerd wd40 langs de a-stijl te spuiten en tussen de stijl en de voorruit. Ook in de a-stijl.
Niks heeft nog geholpen helaas.
Heb ook eens de parafan onder de voorruit weggehaald. Daar ook niks bijzonders evonden. Daarna alles met wd40 ingespoten en opnieuw gemonteerd.

Helaas nog geen verbetering.
We blijven zoeken
 

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
Wij gebruikte vroeger welis tectyl ML voor bijgeluid tussen plaatwerk..

Suc6 ermee bijgeluiden zijn altijd lastige dingen
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Het is een long shot, maar ehhhh.... liggen er geen knakworstjes in je dashboard kastje?

ff serieus, de schokbreker heb je gewisseld maar ik denk niet dat het daar in zit, je geeft aan dat het na vervangen van de schroefset is, kijk eens naar de zitting van de veer in de schotels (topmounts had je al na gekeken? dat kan ik niet uit je verhaal opmaken) krik de auto eventueel op en laat hem na zakken terwijl je goed luistert (niet je hoofd in de wielkast steken)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Het kan een combinatie zijn van. Een voorruit komt niet zelden iets anders te liggen dan de voorgaand gemonteerde ruit. Tel daarbij op dat je bezig ben geweest met je A-stijl en het geluid uit die richting komt. Plus dat de schroefset de auto wat stugger maakt en de auto dus gevoeliger is voor geluiden die uit trillingen of van torderen komen. Je kan eerst van binnenuit bekijken en op zoek gaan naar zo'n magneetmicrofoon. Dan weet je zeker waar precies het geknak vandaan komt. Mocht je een worstje tegenkomen, deze niet meer opeten ;)
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Heb toen ik het geluid voor het eerst steeds hoorde de schroefset voor links met rechts al eens uitgewisseld. Als het in de topmount zou zitten zou het geluid van rechts naar links moeten verplaatsen maar dit was niet het geval. Heb de rest van de ophanging ook al gecontroleerd en is niks aan te zien of horen. Heb ook al geprobeerd een paar tikken te geven op het bevestigings punt waar de topmount op gemonteerd zit dit had ook geen resultaat.

@ khwong
De tectyl zat ik ook aan te denken van die tectyl die je ook in dorpels laat lopen en in deuren. Dat zou dan mooi in de kieren moeten lopen. Ik had wd40 geprobeerd maar dat werkte niet.
Ben bang dat ik toch met een microfoontje aan de gang zal moeten gaan.
Ik heb op mijn werk wel een soort stethoscoop liggen hier wil ik nog een keer mee aan de gang want ik denk dat ik daar het geluid wel goed mee kan localiseren.
Voor zover ik het met mijn oren heb kunnen waarnemen met mijn oor bij de a-stijl lijkt het echt uit de a stijl te komen. Maar goed geluiden kunnen soms toch van andere plekken vandaan komen en versterkt worden door het metaal zodat je het ergens anders hoort.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Heb je al naar de scharnierpunten gekeken van de voorportieren, als daar wat ruimte op zit dan kan dat ook zo'n soort geluid geven.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
ja de scharnieren ook bekeken en welleens gesmeerd etc. Geen speling zichtbaar. Ook de deurvanger wel eens helemaal weggehaald maar nog steeds een geluidje.

Had net 3 weken vrij en ben eens wezen rijden met vriendin achter het stuur en ik op de passagiersstoel. Op een avond was het geluid er de hele tijd toen ben ik goed gaan luisteren ook met een stethoscoop. Het geluid komt voor 80% zeker uit de passagiers kant a-stijl. Wat dus erg vervelend is omdat ik er eigenlijk vrij weinig aan kan doen.

Of het komt van tussen de plaatdelen vandaan die met puntlassen op mekaar zitten. Of het komt van de voorruit van de kitlaag of iets dergelijks. Of van buiten af ergens bij de kitlaag.

Nou heb ik al verschillende dingen geprobeerd in de a-stijl te spuiten en tussen de plaatdelen geprobeerd. ook wd40 geprobeerd waar de ruit gekit zit. Ook aan de buitenkant tussen de raam rubbers via de zijkant tussen de voorruit sier lijst en de carroserie langs het raam naar beneden. Alles geprobeerd maar geluid is nog steeds hoorbaar.

Grappig genoeg vandaag nu het dus weer wat kouder is was het geluid niet hoorbaar. maar goed misschien nog een keer de voorruit er uit laten halen en alles bekijken, maar das dan ook weer een hoop gedoe voor een geluidje.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik heb er ook zo een, een temperatuurgevoelige rammel. Komt ergens vanuit rechts achterin. Alles is bekeken, moet dus plaatwerk zijn, maar bij neergelegd.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Als het 'knakje' van plaatwerk af komt is het bijvoorbeeld bij vervorming van plaatwerk, niet echt nuttig om te smeren.
Probeer eens een vast punt bij de voorbrug te pakken en daar een krik onder te zetten, en onder het punt van de dorpel vlak onder het portier en ga dan met beide om en om de wagen op spanning brengen, dan zou je het ook moeten horen denk ik.