Krakende en piepende stoelen

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Mijn bolide heeft de laatste tijd last van krakende en piepende stoelen. Dit is enkel alleen tijdens het naar voor en achter verstellen van de stoelen. Stoelen zijn electrisch.
Ik heb geprobeerd wat te smeren hier en daar maar het begint nu opnieuw. Vooral als het warm is buiten en de zon heeft op de auto gestaan. De bestuurdersstoel loopt dan zo zwaar dat hij bijna vastloopt. Ik ben bang dat straks een keer de electrische motor de geest geeft omdat hij mogelijk doorbrand.
Heeft iemand ooit zo'n type stoel uit de auto gehaald? Is dat lastig en wat te doen met de stekkers? Kun je die zo losmaken of accupool o.i.d er afhalen?
Ik denk dat er vooral veel vuil zit op de "worm" die de stoel naar voren en achter laat bewegen. Dit wil ik reinigen zodat hij weer soepel loopt.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
ligt er niet iets wat er tussen gevallen is? E n misschien de stoel eens in hogere stand verstellen en daarna vooruit en achteruit. Bij de auto van mijn zoon kraakt/piept die in onderste stand
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Allereerst bedankt voor het meedenken en je antwoord.
Er is niets tussen gevallen. Ik denk dat het gewoon droog en vuil is en gesmeerd moet worden. Ik heb alles geprobeerd maar de stoel loopt op een gegeven ogenblik vast en dan schakelt hij zich een tijdje uit. Denk soort van overbelasting beveiliging.
Het valt me op dat het alleen bij een erg warm interieur is. Daarom denk ik aan vuil. Het zet allemaal uit door de warmte en dan gaat het te stroef.
Ik heb geprobeerd om er wat smeersel tussen te sprayen maar de stoel gaat niet ver genoeg naar voren en achteren om de gehele rail ingespoten te krijgen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Allereerst bedankt voor het meedenken en je antwoord.
Er is niets tussen gevallen. Ik denk dat het gewoon droog en vuil is en gesmeerd moet worden. Ik heb alles geprobeerd maar de stoel loopt op een gegeven ogenblik vast en dan schakelt hij zich een tijdje uit. Denk soort van overbelasting beveiliging.
Het valt me op dat het alleen bij een erg warm interieur is. Daarom denk ik aan vuil. Het zet allemaal uit door de warmte en dan gaat het te stroef.
Ik heb geprobeerd om er wat smeersel tussen te sprayen maar de stoel gaat niet ver genoeg naar voren en achteren om de gehele rail ingespoten te krijgen.
UIt je beschrijving krijg ik de indruk dat niet de rails volledig vol vuil oid zitten maar dat name de rollers als die er eventueel over heen rollen het probleem vormen waardoor de elekctromotor het af en toe niet helemaal aan kan.

Om daarbij te kunnen doen zul je waarschijnlijk niet aan het uit de rails halen van de stoel voorkomen. Om de rails zelf te smeren is de verstelbaarheid van de stoel op zich toereikend; even helemaal naar voren om dan het wel zichtbare deel van de rails te "smeren" en vervolgens helemaal naar achteren van de stoel om het dan zichtbare deel van de rail voor te behandelen. Gewoon smeren met olie is daarbij niet zo'n goed idee. Beter is het zichtbare deel van de rails schoon te maken met een oplosmiddel zoals bijvoorbeeld wasbenzine en daarna,na grondig drogen, de rails te smeren met een glijlak. Nadat die is uitgehard zouden in ieder geval de rails soepel over elkaar heen moeten glijden - het niet behandele/onbereikbare deel zal door de stoel een aantal malen heen en weer te laten gaan daardoor ook van smeermiddel zijn voorzien. Het voordeel van een glijlak is dat het een zeer dunne niet kleverige coating achter laat dat smeert en geluiden onderdrukt, maar geen vuil aantrekt en niet weglekt naar bekleding of kleding. Zie bijvoorbeeld:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik heb me voorgenomen om eens aan de klus te beginnen.
Kun je de stekkers van de stoelverstelling er gewoon uittrekken of moet de accupool los?
Zit er eigenlijk ook een airbag in de stoel van een is250?? Zie geen labeltje o.i.d.