Krassen in zijruiten en roest op het dak en motorkap

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Beste iedereen,

Afgelopen maand ontdekte ik aan mijn Lexus IS250 uit 2008 dat er roestplekjes op de motorkap en dak zitten. De roest is een soort adertje onder de lak. Dit probleem loopt nog bij de importeur en het is afwachten wat zij hier nog aan willen doen.

Daarnaast hebben de zijruiten voor wederom verticale krassen welke met de nagel voelbaar zijn. Bijna 2 jaar geleden zijn deze zijruiten vervangen evenals het binnenwerk. De krassen zouden namelijk door een constructiefout ontstaan zijn. Nu een jaar later heb ik weer last van exact hetzelfde euvel, maar zowel de dealer als importeur kan/wil niks meer doen omdat de garantie op de reparatie verlopen is.

Hebben meer mensen last van deze zelfde technische problemen. Graag hoor ik van jullie.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Alor gaf in je voorsteltopic al de volgende mogelijkheid:

Alor zei:
Wekom!

Roest op de motorkap? Die is van aluminium, kan het zijn dat je ijzer deeltjes op je lak hebt gekregen door iemand die in de buurt stond te slijpen? Scheepswerf, bouwplaats ofzo? Dat kan ook de krassen op je ruiten verklaren doordat die ijzerdeeltjes de raam bekrassen door het open en dicht doen/ ruitenwissers aan.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Allereerst dank voor de reactie.

Voor zover mij bekend heeft de auto nooit in de buurt van iets dergelijks gestaan. Ze staat niet langs het spoor, dus spoorslag zou het ook niet kunnen zijn. Daarbij is er ook roest op het dak te vinden.

Wat betreft de ramen: De dealer geeft aan dat het een constructiefout in het binnenwerk van de deur betreft, welke de krassen in de zijruiten veroorzaakt. De krassen zijn dusdanig diep dat deze met de nagel goed te voelen zijn.

Doordat de dealer niks kan en de importeur niks wil doen ben ik benieuwd of meerdere mensen last hebben van deze technische problemen.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
@Hube: De auto is in 2009 tweedehands aangeschaft bij een Toyota dealer, waar ze nu nog steeds in onderhoud is (Toyota heeft dezelfde bevoegdheden als een Lexus dealer). De Lexus is in 2008 door de Lexus dealer in Den Haag aangeboden aan de eerste eigenaar.

@GPS-10: Dank voor de links. Fijn om te weten dat meer mensen last hebben van dit euvel en dat het dus wel degelijk ligt aan een constructiefout.

@Suwie: Krassen (met de nagel te voelen) uit ramen polijsten is onbegonnen werk. Glas is namelijk keihard en niet te vergelijken met gewoon lakwerk. Mocht je het wel proberen dan hoor ik graag je bevindingen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uit de links heb ik begrepen dat de weerstrip(rubber) of iets dergelijks voor die problematiek kan zorgen. Te strak, of ophoping van vuil/zand ertussen. Er wordt verder nog aangeraden om die strips regelmatig goed te reinigen (met een tandenborstel) ;)

Maar goed, dat is dan de bekende mosterd na de maaltijd..
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
@GPS-10: Weerstrips worden genoemd, maar of dat de echte oorzaak is, is niet duidelijk.

De krassen zijn te diep om veroorzaakt te zijn door vuil tussen de strips. Zand en vuiligheid krast op ruiten wat vaak duidelijk te zien is op de voorruit als de zon er goed opvalt, echter zijn deze krassen altijd oppervlakkig. De krassen op de zijruiten zijn diep en erg duidelijk zichtbaar. Wat ook opvallend is, is dat het op exact dezelfde plekken zit als de eerste keer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Diepe krassen op dezelfde plaats is idd verdacht. Dat betekent dus dat de deur etc. uit elkaar moet om de oorzaak te achterhalen. Heb je hier foto's van? Mogelijk valt er nog iets op te maken uit de (kras)locatie en interne delen of bevestigingen die hier debet aan kunnen zijn.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Ik krijg de krassen helaas niet zichtbaar op foto. Dit zal denk ik door mijn sublieme camerahandtering komen. Zal het later nogmaals proberen met andere lichtinvallen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
heb je ook een foto van "corrosie"?

Ik zou navraag doen bij importeur, dus niet via de dealer? Misschien dat er wel op wordt gereageerd.
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
Frax zei:
Beste iedereen,

Afgelopen maand ontdekte ik aan mijn Lexus IS250 uit 2008 dat er roestplekjes op de motorkap en dak zitten. De roest is een soort adertje onder de lak. Dit probleem loopt nog bij de importeur en het is afwachten wat zij hier nog aan willen doen.


Hebben meer mensen last van deze zelfde technische problemen. Graag hoor ik van jullie.


hier mijn adertje op de motorkap :O
ga hier ook meet retour nar lexus lijkt me niet te horen op auto van amper 5 jaar :X

 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kan het niet echt goed zien vanaf de foto, maar is het misschien ooit een keer aangestipt met een lakstift?
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
GPS-10 zei:
Ik kan het niet echt goed zien vanaf de foto, maar is het misschien ooit een keer aangestipt met een lakstift?



nee zit echt onder de lak
als je de foto aanklikt vergroot hij dus moet wel te zien zijn denk ik.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
oxidatie ;)

Eigenlijk beschermt alu zichzelf met aluminiumoxide bij beschadiging, als er lucht bij komt (te zien als een soort wit poeder onder de lak). Overigens is dit niet specifiek een Lexus euvel of gebrek aan kwaliteit. Denk aan vergelijkbare problematiek van auto's als citroen C5, audi TT, etc.. In de meeste gevallen treedt het op door steenslag of onzorgvuldig overspuiten (wat Alan terecht opmerkt). Beetje een nadeel van alu plaatwerk zogezegd.

Dit heeft verder met leeftijd niets te maken helaas, het kan ook optreden na 2 jaar. Esthetisch gezien niet fraai, maar de kap rot niet door, dat is dan wel weer prettig ;)