Kwaliteit nieuwere Lexus modellen.

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Ik maak me enigzins zorgen over de kwaliteit van Toyota/Lexus vanaf model jaren 2021. Ik zie toch verschillende problemen onstaan als ik ooit mijn mooie LS ga inruilen. Dat duurt nog wel even hoop ik, maar ben er toch af en toe naar aan het kijken. De nieuwe RX is een prachtige auto echter zie ik meerdere mogelijke issues.
  • 12v accu te weinig capaciteit.
  • Complexiteit van alle online en offline systemen die ook nog eens zorgen voor een lege 12v accu.
  • Gebruiksvriendelijkheid van de bediening dashboard. Veel te veel mogelijkheden. En ja, daar kan Lexus niets aan doen.
  • Ik zou niet snel de optie panorama sunroof nemen vanwege dit probleem: Watch this BEFORE you buy
  • En verder denk ik dat ik de RX 350h prefereer boven de plugin RX 450h omdat die laatste veel te complex overkomt met alle nadelen van dien.
Gewoon een aantal zaken die ik tegenkom en wellicht zijn er ook andere. Ik snap dat Lexus mee moet met de markt, maar ik zie dat veel kosten die ze maken om die online electronica toe te voegen ten koste lijkt te gaan van de kwaliteit op andere plekken.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
749
696
93
Ik maak me enigzins zorgen over de kwaliteit van Toyota/Lexus vanaf model jaren 2021. Ik zie toch verschillende problemen onstaan als ik ooit mijn mooie LS ga inruilen.
Ik kan je redenering wel enigszins volgen. Auto's worden steeds meer rijdende "tablets" waar de vooruitgang meer lijkt te baseren op allerlei "on line" mogelijkheden en fratsen die het rijden zogenaamd comfortabeler en minder aandacht van de bestuurder vragend maken. Het kan allemaal en de klant is gek op allerlei "gadgets".

Het ontwikkelen van op software gebaseerde extra's is echter iets anders dan het vervolmaken van al grotendeels 1900 bekende werktouwbouwkundige constructies.

Tot nu toe lijken autofabrikanten minder bedreven in het betrouwbaar maken van allerlei nieuwe voorzieningen. Dat geldt niet alleen voor Lexus, maar voor allerlei merken. De mechanische uitvoering krijgt minder aandacht (wat je altijd krijgt wanneer marketeers hoger in de bedrijfshierarchie opklimmen ten koste van de ingenieurs). Software kun je in principe ieder halfuur updaten, bugvrije software schijnt moeilijk in een keer goed te kunnen worden ontworpen en zolang de koper ruimhartig wordt voorzien van nieuwe speeltjes, gaat het allemaal prima.

Het klinkt misschien wat zwartgallig, maar ik denk dat we veel van de nieuwe verworvenheden best kunnen missen.

Overigens is niet alle electronica slecht. Een electronisch gestuurd inspuitsysteem dat probleemloos samenwerkt met de transmissiebesturing, adaptieve demping van de wielophanging en automatische airco werken doorgaans wel perfect. Zodra electronica echter wordt losgelaten op "gadgets" gaat het mis. Dan lijkt bij het ontwerp het halen van een ambitieuze invoeringsdatum belangrijker dan betrouwbaarheid. De marketeer wint het daarbij van de ingenieur.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bobusa

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
200
174
43
Ik zit ook regelmatig even te neuzen alhoewel ik (ook) nog niet van plan ben mijn auto weg te doen. Mijn gedachte gaat naar één van de laatste LS600h(L)'s die gebouwd zijn. Te zijner tijd maar even zoeken (inter-)nationaal naar zo eentje, met zo weinig mogelijk kilometers.

Als dat niet lukt zal ik eerder uitwijken naar een S-klasse dan naar een ander model Lexus (sorry...).

Maar goed, eerst maar afwachten hoe ik me over een paar jaar voel, dito qua portemonnee...
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bobusa

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.180
4
905
113
Ik had die video ook al gezien, misschien tape weghalen en kit gebruiken? Dat kan wel van buitenaf.
Maar idd sommige dingen zijn halve bak, meer van "het moet want andere merken doen het ook".
Voorbeeld: Ik heb een frontcamera, hartstikke handig maar in de software zit er een zwarte balk in, zogenaamd voor de veiligheid zodat je niet ala James Bond op de camera kunt rondrijden. De NX 450h+ die ik vorige week als lener had, had dat niet! Bij de dealer gevraagd of dat bij mij niet weg kon met een update, "nee" is by design. (Duh laat mij maar met m'n kop op het stuur omhoog staren naar de verkeerslichten of ze op groen springen.) Erg irritant. Ik weet dat het kan maar ze hebben liever dat je een ton uitgeeft aan een nieuwere Lexus die dat wel kan.

Irritante balk, ik zie de verkeerslichten niet in het scherm:

Camera view.jpg
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Ik zit ook regelmatig even te neuzen alhoewel ik (ook) nog niet van plan ben mijn auto weg te doen. Mijn gedachte gaat naar één van de laatste LS600h(L)'s die gebouwd zijn. Te zijner tijd maar even zoeken (inter-)nationaal naar zo eentje, met zo weinig mogelijk kilometers.

Als dat niet lukt zal ik eerder uitwijken naar een S-klasse dan naar een ander model Lexus (sorry...).

Maar goed, eerst maar afwachten hoe ik me over een paar jaar voel, dito qua portemonnee...
Ik snap je, ik heb dat ook als optie. Echter is de 2016/2017 serie LS 600h heel erg zeldzaam in de EU. Er staat een 2016 in Frankrijk te koop, mooie auto en dat is dan gelijk de enige. Voordeel van de 2016/2017 is de full map navigatie o.a.

Maar ben heel blij met de huidige en zolang deze probleemloos blijft kan ie nog lang mee. De enige reden dat de RX in beeld komt is als mijn vrouw en ik allebij met pensioen zijn, dat lijkt me dan mogelijk een passende auto, mits ze het accu probleem hebben opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Ik had die video ook al gezien, misschien tape weghalen en kit gebruiken? Dat kan wel van buitenaf.
Maar idd sommige dingen zijn halve bak, meer van "het moet want andere merken doen het ook".
Voorbeeld: Ik heb een frontcamera, hartstikke handig maar in de software zit er een zwarte balk in, zogenaamd voor de veiligheid zodat je niet ala James Bond op de camera kunt rondrijden. De NX 450h+ die ik vorige week als lener had, had dat niet! Bij de dealer gevraagd of dat bij mij niet weg kon met een update, "nee" is by design. (Duh laat mij maar met m'n kop op het stuur omhoog staren naar de verkeerslichten of ze op groen springen.) Erg irritant. Ik weet dat het kan maar ze hebben liever dat je een ton uitgeeft aan een nieuwere Lexus die dat wel kan.
Ja, ik zie veel reacties m.b.t. de optie om sterke tape te gebruiken. Lijkt me niet wenselijk om dat zelf te moeten doen. Plus het is een tijdelijke oplossing. Het gaat erom dat het een slecht ontwerp is waar duidelijk kosten snijdend te werk is gegaan. Ik zou nooit voor dit type sunroof gaan. Het standaard schuifdak die zo'n beetje in alle Lexii zit is ultra simpel en betrouwbaar. Maar helaas, oerdegelijk is duur, dus wordt het nu allemaal van kunststof gemaakt....

Bijzonder die frontcamera, weer een optie waar je dus niets aan lijkt te hebben....
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
162
168
43
De toekomstige generatie autokopers is vanaf geboorte al opgegroeid met beeldschermen , apps en veel swipen.
Dat is hun belangrijkste beleving. Hoe de auto voelt, ruikt en rijdt is al een stuk minder belangrijk.
Ik ben met Swiebertje opgegroeid en luister het liefste naar een roffelende V8, ( door de benzineprijzen neem ik nu genoegen met een V6:sneaky:) kijk door de ramen naar het verkeer en de omgeving, en draai hoogstens aan een knop om de airco aan te zetten of de ML op vol.
Maar ik ben een uitstervend ras en daar verdienen de automakers straks niets meer aan...
 

boudi

Actief
22 aug 2010
472
17
18
Ik onderschrijf je mening. De oudere modellen van Lexus lijken kwalitatief beter in elkaar te steken dan de nieuwe. (ik rij sinds 15 jaar Lexus en heb inmiddels mijn vijfde). Inderdaad is de accu veel te licht voor alle elektronica die erin zit. Ik heb sinds kort zelfs een druppellader aan de wagen hangen omdat ik anders na enkele dagen gewoon niet wegkom. En wat zegt Lexus? "Dan moet u maar een een ritje Groningen - Amsterdam maken om de accu op te laden". Een gotspe,

Daarnaast is het steeds meer plastic fantastic (ja, we willen allemaal erg zuinig rijden en dit scheelt kilo's) en ook dat komt het Premiumgevoel evenmin ten goede. En wat betreft elektronica doet een Toyota niet onder voor een Lexus, want dezelfde elektronica zit namelijk ook in Toyota's. Veel Toyota-modellen hebben zelfs meer gadgets ingeschakeld aan boord dan Lexus omdat je bij Lexus daar flink voor moet betalen terwijl dit bij Toyota meer standaard is.

Het enige verschil wat ik op dit moment ervaar met Toyota is de afwerking aan de binnenzijde van de wagen. Bij Lexus is dat iets meer premium. Voor het overige zal mijn volgende wagen wellicht een Toyota worden die bommetjevol zit voor de prijs van een kale Lexus,
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bobusa

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
942
1
571
93
Herkenbaar, daarom wilde ik op tijd een mooie kunnen bezitten die jong genoeg is om wel wat veiligheidsvoorzieningen te hebben die mij daadwerkelijk ondersteunen ipv irriteren en die eens uitgezet, uitgezet blijven staan tot ik het weer aanzet. Deze generatie is nog redelijk modulair opgebouwd waar veel zelfstandige modules wel met elkaar kunnen communiceren maar dat beperkt doen. Het is een beetje met een aantal gulden regels in software ontwikkeling. Begrippen als “tight cohesion” en “loosely coupled” dienen in een juiste balans toegepast te worden. Zo herinner ik me dat mijn vorige IS een prima werkende klimaatbeheersing had met verwarming en airco toen het hele systeem eruit was voor reparatie van de dvd-speler van het navigatiesysteem. De knoppen en het beeldscherm waren niet noodzakelijkerwijs nodig om toch de klimaatbeheersing zoals ingesteld te laten werken. Ik vraag me af hoe dat bij die 2021+ modellen gaat als het touchscreen stuk is. Ik gok dat daar meer “tight cohesion“ is ipv “loosely coupled”
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

boudi

Actief
22 aug 2010
472
17
18
Herkenbaar, daarom wilde ik op tijd een mooie kunnen bezitten die jong genoeg is om wel wat veiligheidsvoorzieningen te hebben die mij daadwerkelijk ondersteunen ipv irriteren en die eens uitgezet, uitgezet blijven staan tot ik het weer aanzet. Deze generatie is nog redelijk modulair opgebouwd waar veel zelfstandige modules wel met elkaar kunnen communiceren maar dat beperkt doen. Het is een beetje met een aantal gulden regels in software ontwikkeling. Begrippen als “tight cohesion” en “loosely coupled” dienen in een juiste balans toegepast te worden. Zo herinner ik me dat mijn vorige IS een prima werkende klimaatbeheersing had met verwarming en airco toen het hele systeem eruit was voor reparatie van de dvd-speler van het navigatiesysteem. De knoppen en het beeldscherm waren niet noodzakelijkerwijs nodig om toch de klimaatbeheersing zoals ingesteld te laten werken. Ik vraag me af hoe dat bij die 2021+ modellen gaat als het touchscreen stuk is. Ik gok dat daar meer “tight cohesion“ is ipv “loosely coupled”
Zoek maar eens in je dash op de knop om je airco in/uit te schakelen. Die is er niet. (Wel in een Toyota)

Praktijk: menu > Klimaatbeheersing > pull-up > airco > in/uitschakelen.

M.a.w. tenminste vijf handelingen om je airco in/uit te schakelen...

Of ik zie iets over het hoofd?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
386
257
63
Bij een IS zit er nog een heel fysiek paneel om de klimaatregeling te bedienen. Enige wat ze verstopt hebben, in het menu is de 'pollenfiltermodus'.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Zoek maar eens in je dash op de knop om je airco in/uit te schakelen. Die is er niet. (Wel in een Toyota)

Praktijk: menu > Klimaatbeheersing > pull-up > airco > in/uitschakelen.

M.a.w. tenminste vijf handelingen om je airco in/uit te schakelen...

Of ik zie iets over het hoofd?
Laat dat nu precies ook zo moeten bij de LS. Ook de pollenfilter kan alleen via het menu. Maar ik laat de airco altijd aanstaan daar de veel gedeelde mening is dat dit beter is. Dus heb daar geen last van. Al het andere heb ik gelukkig een vaste knop voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.180
4
905
113
Realiseer je wel dat als alles onder een knop zat dat je dashboard dan een grote knoppenbende zou zijn, met al die functies van tegenwoordig moet de fabrikant toch iets?
Misschien zouden enkele programmeerbare knoppen met een klein schermpje iets zijn? (hint naar de fabrikanten) Iedereen kan dan zijn favoriete functies onder een knop plaatsen. Dit hadden toetsenborden en muizen al in de vorige eeuw...
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
604
1
404
63
En daarom ben ik tot nu toe rete-blij met mijn 2017 NX, alles werkt zoals het hoort en het te kleine accu probleem kent 'ie niet, gelukkig.

Ik lees ook nog het Toyota-hybride forum, net als een aantal anderen hier, en ik gok dat zomaar 80% van de nieuw geopende topics gaan over niet of slecht functionerende connectiviteits- en veiligheidssysteem fratsen. Dat ze allemaal een fantastische niet weigerende of sputterende auto rijden staat tegenwoordig kennelijk op de achtergrond, gek genoeg....
 

sanookh

Hoort erbij
23 mrt 2024
52
50
18
Zoek maar eens in je dash op de knop om je airco in/uit te schakelen. Die is er niet. (Wel in een Toyota)

Praktijk: menu > Klimaatbeheersing > pull-up > airco > in/uitschakelen.

M.a.w. tenminste vijf handelingen om je airco in/uit te schakelen...

Of ik zie iets over het hoofd?
Bij de (huidige generatie) NX zit er altijd een balk in het scherm voor de Airco bediening. Dus is niet zo dat het bij iedere nieuw Lexus niet mogelijk is. En volgens mij hebben de RX en de RZ hetzelfde scherm.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Realiseer je wel dat als alles onder een knop zat dat je dashboard dan een grote knoppenbende zou zijn, met al die functies van tegenwoordig moet de fabrikant toch iets?
Misschien zouden enkele programmeerbare knoppen met een klein schermpje iets zijn? (hint naar de fabrikanten) Iedereen kan dan zijn favoriete functies onder een knop plaatsen. Dit hadden toetsenborden en muizen al in de vorige eeuw...
Daar heb je ook wel weer een punt Higgie.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Lexy

Actief
17 mrt 2023
184
103
43
Je maakt me niet blij met die video van dat dak. Ik heb ook een panoramisch sunroof op mijn NX. Zat er toevallig op in de auto op voorraad.
Ik weet nu 1 ding zeker.Als het een probleem gaat geven, ruil ik de auto in. Als de auto zo uit elkaar getrokken wordt, blijft je na herstel met grote kans op rammeltjes zitten. Nog ver van de kosten wat herstel met zich mee brengt.
Nu maar hopen dat het allemaal meevalt! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Bobusa

Actief
12 okt 2008
340
208
43
Je maakt me niet blij met die video van dat dak. Ik heb ook een panoramisch sunroof op mijn NX. Zat er toevallig op in de auto op voorraad.
Ik weet nu 1 ding zeker.Als het een probleem gaat geven, ruil ik de auto in. Als de auto zo uit elkaar getrokken wordt, blijft je na herstel met grote kans op rammeltjes zitten. Nog ver van de kosten wat herstel met zich mee brengt.
Nu maar hopen dat het allemaal meevalt! ;)
Ik snap je reactie. Ik zou ook zeker oppassen met de wasstraat. De borstels schijnen de rubbers op de voorste hoeken te kunnen beschadigen. En zoals men weet is het in de USA allemaal wat extremer. Of inruilen :unsure:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel