Lage versnelling laat auto op en neer schudden

ProXius

Hoort erbij
2 feb 2016
57
4
8
Beste ervaringsdeskundigen,

Mijn IS200 uit 1999 heeft een enorme gebruiksaanwijzing met het loslaten van de koppeling. Als ik in de eerste 3 versnellingen de koppeling in normaal tempo omhoog laat komen (op en terugschakelen) Dan is het moment dat de aandrijflijn hem pakt goed merkbaar doordat de auto heen en weer schud alsof hij even remt. Bij langzaam op laten komen wordt dit wel minder maar dat is natuurlijk niet goed voor de plaat. Overigens is het effect hetzelfde als ik het gaspedaal snel loslaat / laat afnemen.
Er lijkt niets mis met de koppeling; stinkt niet en slibt niet. Ik kan de motor ook niet op en neer schudden dus de motorsteunen verdenk ik ook niet direct.

De garagemonteur vond het normaal of wijtte het aan 'veel pk's op enkel vliegwiel' maar goed dat was een toyota garage en wellicht zijn die gewend om als een oma te koppelen.

Is dit een IS200-eigen kwaaltje, of zou ik dit niet hoeven te accepteren?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr. ProXius
 
Volgens mij zit er tussen de bak en de motor een soort rubberen stootkussen die de krachten tussen deze 2 opvangt.
als die lam is dan gaat de motor schommelen bij abrupt loslaten van het gas. Als zo'n gewicht een beetje heen en weer gaat trilt heel je auto.
misschien is dat het euvel?
 
De garagemonteur vond het normaal of wijtte het aan 'veel pk's op enkel vliegwiel' maar goed dat was een toyota garage en wellicht zijn die gewend om als een oma te koppelen.



Gr. ProXius

Sinds wanneer heeft de IS200 een singel massa vliegwiel ? of heb je die net als ik later ingebouwd ?
 
Bedankt voor alle reacties! Het gaat wel een aantal verschillende kanten op, begrijpelijk gezien de beschreven symptomen.

- oliepijl zou ik eens kunnen checken (dus klevende koppeling?)
- stootkussen tussen bak en motor is dus weer iets anders dan de motorsteunen zelf. Kan ik dit zelf controleren?
- wat betreft het vliegwiel, hier val ik zelf natuurlijk ook door de mand als technisch noob. En de monteur die geen weet heeft met wat voor auto hij te maken heeft.
 
Je doet je motorkap open en je schud aan je motorblok. Als je dan stoot geluiden hoort/als daar veel ruimte op zit, weet je voldoende.
 
Vergeet ook niet naar het de andere kant van de bak/koppeling te kijken; bij mij zit er redelijk wat speling op het differentieel. Hoe meer ik naar de bak toe ga hoe minder speling ik voel. Met o.a. gladde dwarsliggers op de snel weg krijgt de aandrijflijn redelijk wat "klappen" te voorduren. Het type diff onder de IS200 staat er om bekent dat deze wat sneller speling krijgt (en ook flink kan "gieren").
 
Kan ook helpen: op de schakelhevel aan de bak zit een rubber manchet. Als je deze er terugschuift is er een mogelijkheid om het druklager en de as via de ontstane opening te voorzien van WD40 die je dan in die richting spuit. Klinkt als een heel simpele methode maar kan helpen de koppeling te "ontkleven", been there...done that! :)
 
Ik heb vroeger ook last gehad van een trilling bij het aangrijpingspunt van de koppeling bij stilstand. Brutaler koppelen (minder slip laten) was de enige optie. Hoe meer slip, hoe meer trillingen die zacht vertrekken onmogelijk maakten. Toen de motor overleed heb ik gezien dat dit mogelijk door het vliegwiel kwam: de capaciteit om schokken op te vangen was volledig weg. De dempende werking was volledig verloren gegaan door 180.000km pittig gebruik. Met de nieuwe motor kwam een quasi nieuw vliegwiel (motor van een 70.000km automaat) en koppeling in en nu rijdt hij weer als nieuw.
 
Ennnnnn, weet je al wat het is?

Nee helaas nog niet aan toe gekomen. Schudden aan het motorblok heb ik dus al eerder gedaan zonder speling te constateren.
Oliepeil controleren moet ik nog wel zelf kunnen dus hopelijk dit weekend. De schakelhevel smeren is een klusje wat wel wat meer tijd en aandacht vraagt.
Wat betreft diff en vliegwiel wordt het mij al snel te technisch. Dus moet ik me nog eens inlezen. Overigens trilt de koppeling niet en ben ik gewend helemaal niet te slibben met de koppeling maar 'brutaal' in te drukken en los te laten maar dat geeft hier dus het probleem.

Wel nog wat meer geprobeerd tijdens het rijden en het gedrag van gas loslaten is normaal, dus het ligt wel aan het moment van (ont)koppelen.
 
Hoeveel km heb je? Bij mij rond de 175000km was het vliegwiel aan vervanging toe toen de koppeling vervangen werd na motorschade (verkeerde bougies). Chef mechaniek liet me het oude en nieuwe vliegwiel zien, wat een verschil! Als dar inderdaad niet meer werkt, heb je schokken bij koppelen. Dacht dat het een typisch kwaaltje was, maar bleek dus wel degelijk op te lossen. Daarna reed hij opnieuw als boter.
 
Hoeveel km heb je? Bij mij rond de 175000km was het vliegwiel aan vervanging toe toen de koppeling vervangen werd na motorschade (verkeerde bougies). Chef mechaniek liet me het oude en nieuwe vliegwiel zien, wat een verschil! Als dar inderdaad niet meer werkt, heb je schokken bij koppelen. Dacht dat het een typisch kwaaltje was, maar bleek dus wel degelijk op te lossen. Daarna reed hij opnieuw als boter.

Bedankt voor de tip. Vrees dat het best vliegwiel kan zijn dan, de klachten zijn herkenbaar en die 175dkm komt akelig dichtbij :brr:
Motorschade dor verkeerde bougies is trouwens wel heel zure/dure grap zeg
 
Hoeveel km heb je? Bij mij rond de 175000km was het vliegwiel aan vervanging toe toen de koppeling vervangen werd na motorschade (verkeerde bougies). Chef mechaniek liet me het oude en nieuwe vliegwiel zien, wat een verschil! Als dar inderdaad niet meer werkt, heb je schokken bij koppelen. Dacht dat het een typisch kwaaltje was, maar bleek dus wel degelijk op te lossen. Daarna reed hij opnieuw als boter.

Nog even gezocht op internet maar bij kapot vliegwiel zou de motor ook herrie moeten maken. De motor loopt echt als een zonnetje; stationair lijkt het bijna een hybride zo stil. Toch zou het vliegwiel die schokken het beste kunnen opvangen lijkt me. Ik ga eens zoeken naar een specialistische garage in de buurt van Rosmalen die haar expertise erop los kan laten. Nog aanbevelingen?
 
Afgelopen weekend ben ik bij CBS Automotive in Schijndel langs geweest. Sowieso een leuk tripje naar een Toyota / Lexus specialist en aanrader voor eenieder die op zoek is naar kennis, onderdelen of onderhoud en tuning. Op basis van mijn verhaal was de analyse dat dit het vliegwiel moet zijn. Rondje gereden en blijkbaar ben ik de prinses op de erwt want mijn IS200 valt op dit vlak niet op ten opzichte van een andere. Conclusie is dat het bokken zoals ik het ervaar normaal is voor de IS200 en de veren van mijn vliegwiel hooguit wat minder goed functioneren. Wellicht ben ik verwend met het vliegwiel in de S2000.
 
  • Leuk
Waarderingen: oedipus