LANG LEVE DE POLITIEK

ROY

Hoort erbij
16 mei 2011
44
0
6
lexusrijders lees dit:

Bijna alle belastingvoordelen voor superzuinige auto's gaan verdwijnen in 2013. Dat meldt RTL Nieuws op gezag van bronnen in Den Haag.
Het is al zeer lang duidelijk dat de huidige belastingvrijstellingen voor zeer zuinige auto's (minder dan 95 gram CO2 voor diesels en 110 gram CO2 voor benzine-auto's) niet eeuwig zouden duren. Meerdere malen is toegezegd dat in ieder geval de vrijstelling voor de MRB duurt tot 2013. Hoe verder was echter onduidelijk: zou men simpelweg de de CO2-normen aanscherpen of meteen de hele regeling schrappen? RTL Nieuws, dat meestal goede ingangen heeft binnen Financien, meldt nu dat de voordelen helemaal verdwijnen en er een BPM-tarief komt van 10 tot 25 procent. Onduidelijk is of hier dan nog een CO2-factor bovenop komt, maar dat ligt wel voor de hand omdat zeer onzuinige auto's anders in 2013 extreem veel goedkoper zouden worden. Dat ligt (helaas) niet bepaald in de lijn der verwachting. Bovag en RAI Vereniging hebben afgelopen week overigens nog gepleit voor afschaffen van de MRB-vrijstelling, maar dan per 2014.




Een voordeel blijft bestaan: volgens RTL Nieuws hoeven mensen die "een elektrische auto hebben die minder dan 50 miligram Co2 (sic!) uitstoot, hoeft geen wegenbelasting te betalen." Een tegenstrijdige zin, omdat een elektrische auto altijd 0 gram CO2 uitstoot. Die grens van 50 gram (niet milligram) CO2 voor auto's in het algemeen is daarentegen is wel een logische, omdat Europa dezelfde grens aanhoudt voor de sueprcredit-klasse. Los van 'echte' elektrische auto's die op 0 gram zitten en waterstofauto's, vallen hier ook veel auto's met range-extender onder. Bijvoorbeeld de Opel Ampera is vooralsnog beoordeeld op 40 gram CO2 per kilometer. Over de fiscale bijtelling wordt niets vermeld, er is enkel de eerdere belofte dat een lagere bijtelling gekoppeld is aan een kenteken en de norm dus niet tussentijds verhoogd zal worden als je al een lease-auto in ontvangst hebt genomen.

politiek met geld smijten en wij mogen ervoor bloeden zoals altijd .
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
wij mogen bloeden?

Wees blij dat jullie in deze goedkope wagens hebben kunnen rijden, de huidige diesel rijders hebben de wegenbelasting fors verhoogd zien worden om deze maatregel te kunnen betalen.

Let wel, ik vond het een goede maatregel, maar vond het zijn doel gemist hebben. Wat zegt mij deze goedkope wagen, op basis van verbruik, uitstoot als de meeste rijders met 140 links rijden? Puur voor het geld, niets te maken met milieu.

Ik vind het goed deze maatregel te continueren, maar de wagen dan ook zo afstellen dat ie daadwerkelijk zuinig blijft, dus bijv. begrenzen op 110 km/h.

Dus jammer, maar toch blij. De maatregel klopte niet in de huidige vorm. Dus terugdraaien.



En mensen maar lachen toen ze een wagen van 45k leasen tegen 14%. Wij werden uitgelachen toen wij vertelden dat dit niet lang kon duren. Dat ze straks 20% of meer moeten gaan betalen.

Ik vind dat je nu ook niet mag "zeuren" dit was al lang bekend.
 

becca

Hoort erbij
1 mei 2011
70
0
0
Niet te geloven!!! Heb ik hiervoor een Hybride auto besteld??

Greetz,
Rebecca
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Even snel gekeken op de site van de Belastingdienst en daar kom ik het volgende tegen.
CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van een auto staat op het milieulabel (voor nieuwe personenauto?s van na 19 januari 2001) en op het zogenoemde certificaat van overeenstemming. U kunt dit certificaat opvragen bij de fabrikant of de importeur. U kunt ook het CO2-uitstootgegeven gebruiken dat in het brandstofverbruiksboekje staat dat de Dienst wegverkeer (RDW) elk jaar uitgeeft. U kunt deze gegevens ook op de website van de RDW vinden: http://www.rdw.nl.

De bijstelling van de CO2-uitstootgrenzen gebeurt eens in de 4 jaar. De 1e bijstelling is per 1 januari 2013. De bijgestelde uitstootgrenzen gelden voor auto?s die volgens het kentekenbewijs een datum van eerste toelating hebben na die bijstelling van de grenzen.
Dit betekent (voor zover er geen aanpassingen worden gedaan door onze overheid) dat als een auto voor 1-1-2013 in het laagste bijtellingstarief valt, dat ook blijft doen. Wat er niet staat is dat het bijtellingspercentage niet veranderd. Dus het is nog steeds mogelijk dat de bijtelling vanaf 1-1-2013 omhoog gaat, maar dan hoop ik wel over de hele linie (dus niet alleen de 14%, maar ook de 20% en 25% gaan dan omhoog). Ondanks de verhoging ben je met een hybride als de CT200h dus nog steeds voordeliger dan alle andere auto's.

Volgende week wordt de nieuwe regeling besproken, dus hopelijk weten we dan meer :-O
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
De overheid geeft wel vaker beloftes. Ik denk dat deze lucratieve categorie verdwijnt.
De belofte om de huidige rijders te sparen......

Ik weet het nog goed. De belastingtarieven zijn vaker aangepast, naar beneden en omhoog. Ook met huidige wagens.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Dat er af en toe aanpassingen nodig zijn (om wat voor reden dan ook) kan ik nog begrijpen. Ik hoop alleen dat de driedeling (14/20/25%) in een aangepaste vorm blijft bestaan. Dus dat het nog steeds aantrekkelijk is/blijft om hybride te rijden.

Eigenlijk is het een vierdeling (0% en binnenkort 7% en 2 jaar daarna 10% voor volledig electrische auto's maar dat is zo uitzonderlijk) maar dat terzijde.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik vind wel dat ze eens bij hun woord moeten blijven, politiek den haag. Ze geven z?veel geld uit aan onnodige dingen. Wat denken ze dat zo een 'missie' in Afghanistan kost? Ik wil wedden dat we daaraan tot nu toe rond 20-30 miljard kwijt zijn, als het niet meer is. Daarnaast de JSF waar we cumulatief nu zeker wel een paar miljard aan kwijt zijn. Zo zijn er zoveel meer voorbeelden te noemen.

Waar blijft onze 52% belasting in godsnaam? Onnodig uitkeringen geven, kinderbijslag in het buitenland.. het kost allemaal zoveel! En dan willen ze ons pakken omdat we leuke auto's willen rijden. Gun ons tenminste een beetje lol.. :(
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ach ja, als je denkt wat te bereiken in dit land heb je het mooi mis, dat weten we al jaren van de politiek, whats new? Ze geven links en ze pakken rechts, vestzak broekzak, sigaar uit eigen doos, en ga zo maar even door.

Eerst maken ze je lekker onder het motto het milieu (wat zo langzamerhand mijn neus uitkomt) en dan pakken ze je terug omdat het veel geld kost, ja gek he?

De auto is en blijft een melkkoe, zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven (en maar roepen dat het niet zo is uit den haag), de doelstellingen zijn weer gehaald voor de EU regels wat betreft CO2 uitstoot, want NL moet het braafste jongetje van de klas zijn,

ik trek me er geen ruk meer van aan en blaas mijn CO2 dubbelgepijpt uit een dikke 8 cilinder LS, ik vind het gesneden koek zo langzamerhand met dat gestuntel van Den Haag. :p
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hey

Helemaal mee eens ROM. Ze zullen ons altijd kaal plukken met die auto's.
Ik weet nog goed dat het eerste jaar van de BPM verlaging er was. Wat zullen de auto's un stuk goedkoper worden en vooral nu want we zijn weer un paar jaar verder. Geloof dat de BPM nu op 19% staat.
Dus is altijd 52% geweest nu 19%... maken jullie de rekensom. :neutral:

Ga je naar de garage voor un nieuwe auto geloof dan maar niet dat de prijs lager is dan 5 jaar terug, nee hoor wat doen die eikels van importeurs, gooien ze de netto inkoop prijzen omhoog zodat je nog precies hetzelfde betaald voor je auto er gaat alleen iets minder de staatskas in. :X

Dus ja dat geld wat ze minder aan BPM krijgen komt dan weer via un andere weg terug.

Gr Ronald
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Rowi, dat van die nettoprijzen is een europese regel die een aantal jaren geleden is ingevoerd, daar kan nederland niks aan doen, en ik dacht dat ik tegen de EU had gestemt, maar ja mijn stem is nooit gehoord waarschijnlijk net zo als van zovelen. :p
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hey,

Ja maar Rom voordat de BPM naar beneden ging heb ik toen een nieuwe FIAT GP gekocht. Deze was met de opties net geen 20miel. toen het jaar erna de bpm werd verlaagd met 10% geloof ik dan word de auto dus ook 10% goedkoper. Ik ben vaak in de garage geweest maar de auto was nog steeds even duur en dat was omdat de netto prijs hoger was geworden.

Ik snap wel dat je eigen auto dan ook minder waard is maar je kan er ook goedkoper weer een halen. :)

Voorlopig liggen we dus nog niet op het niveau van duitsland en belgie terwijl de bpm hetzelfde is als daar en ook de gewone belastingen zijn even hoog.

Dit is mijn ervaring ermee en vind het nog steeds vreemd dat de auto's niet goedkoper zijn nu we nog maar 19% bpm en 19% belasting betalen.

correct me if i'm wrong :D

Gr
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Rowi,

de nettopijzen van de auto's in NL waren de laagste van Europa toentertijd omdat er hier zo veel belasting op een auto zit, door de europese regels moesten de nettobedragen in heel europa op 1 peil komen te liggen zodat waar de auto ook gekocht werd in welk land dan ook na heffingen van het land waar de auto heen ging gelijk bleef.

Beetje ingewikkeld verhaal misschien, maar dat komt door het fijne Europa. :X
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16768 ... ehandhaafd

De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto?s blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto?s in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.

Het nieuwe managen (dus ook politiek) is proefballonnetjes oplaten, de meute bang maken en dan tot een compromis te komen waar men initieel voor ging...

De maatschappij is zwaar ziek...
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ja dat de maatschappij ziek is wisten we al langer, echter er is geen medicijn voor dus het zal nog wel erger worden vrees ik. :X
 

renzie

Hoort erbij
4 apr 2011
58
0
0
betekend dit dat als ik de auto in febr 2012 afgeleverd krijg ik maar 10 maanden het voordeel heb van de belastingvoordelen en vanaf 1 jan 2013 de bijtelling van 25 o/o krijg over eur 46.000 cat.waarde? dat is bijna een reden om de auto af te bestellen. al het interessante voor een leaserijder gaat verloren.

renzie
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
renzie zei:
betekend dit dat als ik de auto in febr 2012 afgeleverd krijg ik maar 10 maanden het voordeel heb van de belastingvoordelen en vanaf 1 jan 2013 de bijtelling krijg over eur 46.000 cat.waarde? dat is bijna een reden om de auto af te bestellen. al het interessante voor een leaserijder gaat verloren.

renzie
In het bericht staat dat de bijtelling niet verandert als je al een contract hebt.

-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.

Voorwaarde is dus dat een 14% of 20% auto voor 1-7-2012 op kenteken staat.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Jay_Kay zei:
renzie zei:
betekend dit dat als ik de auto in febr 2012 afgeleverd krijg ik maar 10 maanden het voordeel heb van de belastingvoordelen en vanaf 1 jan 2013 de bijtelling krijg over eur 46.000 cat.waarde? dat is bijna een reden om de auto af te bestellen. al het interessante voor een leaserijder gaat verloren.

renzie
In het bericht staat dat de bijtelling niet verandert als je al een contract hebt.

-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.

Voorwaarde is dus dat een 14% of 20% auto voor 1-7-2012 op kenteken staat.


In het verleden is dat niet altijd gedaan. Ik kan me herinneren dat mijn % indertijds veranderde, zowel omhoog als omlaag.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Klopt, we zijn in het verleden van maximaal 22% (er was toen nog sprake van een staffel) naar een uniform tarief van 25% gegaan.

Zoiets kan met onze politici natuurlijk altijd gebeuren. Het meest logisch zou dan zijn om de aanpassingen over de volledige linie te doen en niet per subgroep. Dus alles blijft onveranderd of iedereen gaat meer betalen.

Vooralsnog liggen nu deze plannen op tafel en het is nu afwachten wanneer de Kamer zijn goedkeuring of afkeuring geeft...
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Wat is er nou zo moeilijk aan het implementeren van de wegenbelasting e.d. in de benzineprijs, wie veel rijdt betaald veel, en dat gezeur dat de pomphouders in de grensstreken dan geen brandstof zouden verkopen omdat omringende landen goedkoper zouden zijn is een regelrecht fabeltje. We hebben nog steeds binnen europa vrij vervoer van handel, alleen de minister van financieen baalt van dit fenomeen.

Snap al dat moeilijke gedoe niet, kijk eens naar Frankrijk, tolwegen en route nationals, allemaal redelijk goede wegen, en je hebt daar tenminste een keus, en daar zit hem de crux van het Nederlandse verhaal, wij krijgen geen keus en hebben geen keus dan alleen te betalen zoals vadertje staat het goeddunkt voor jou. Betalen zul je, linksom om rechtsom, ook niet op die manier, dat is goed dan halen we het wel bij je,........ :X