Last van trillingen in de hele auto

27 jul 2011
207
1
0
Heb sinds 4 weken winterbanden onder mijn auto gelegd. De velgen met winterbanden via marktplaats gekocht (vredestein, 1 seizoen gebruikt). Bij de nieuwe velgen met banden wissel is de auto ook gelijk uitgelijnd want 3 weken daarvoor zijn de voor veren vervangen.

Een week geleden tijdens de grote beurt zijn de banden ook maar gelijk gebalanceerd want de auto trilde een klein beetje. Was niet heel erg maar een beetje stoort me al want een lexus moet lekker rijden :)

Na de grote beurt de auto opgehaald en een paar dagen later op de snelweg bleek dat de auto juist erger trilde. Terug naar de garage want ze deden het graag opnieuw. De monteur riep me er daarna bij en liet zien dat het in de banden zit. Op de draaimachine zie je de band ook hobbelen. Dat is er niet uit te balanceren. We hebben nog de wielen gewisseld ( van voor naar achter) maar echt veel helpen doet het niet. Het rare is nu dat het 3 weken geleden nog niet zo erg was. Het kan natuurlijk liggen aan het kopen van gebruikte banden die niet goed opgeslagen zijn. Maar dan had het vanaf het begin al zo erg moeten trillen. De auto is voordat de banden erop gingen uitgelijnd dus daar kan het niet aan liggen. Heb niet op de stoep geparkeerd en dagelijks gereden.

Heeft iemand idee?n waar dit door kan komen? Kan het aan het onderstel liggen? Ik kan nu alleen nieuwe banden kopen maar ben bang dat ik over 3 weken weer gecupte banden heb.. ( heb in de zomer ook de voorbanden vervangen omdat ze gecupt waren, dat kwam waarschijnlijk door de gebroken veer en de auto scheef stond)

Ik word zo langzaam een beetje gek van de auto want in de afgelopen 4 maanden is:

2 voorbanden vervangen door cuppen
de voorvering is gebroken
lasmbasensor kapot gegaan
en de stuurkogel vervangen
Schijfremmen vervangen

En nu dus weer de banden die moeilijk doen. Begin zo langzaam spijt te krijgen van mijn aankoop en dat is jammer want het is een pracht auto die heerlijk rijdt (als er niets aan de hand is).
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Je hebt hier twee dingen:

1. Via grote internetverdelers banden kopen is wel goedkoper, maar soms moet je wat opletten. Het gaat soms om bandenstocks die al een tijdje liggen en als die verkeerd zijn opgeslagen, dan vervormt de bandstructuur soms. Dat eruit balanceren is niet altijd mogelijk.

Dan is er ook het feit dat die verdelers soms grote stocks aankopen die ze niet naar bvb de autoconstructeurs kunnen sturen en als je pech hebt, heeft er een weinig scrupuleuze verdeler banden van wat matige kwaliteit gaan kopen bij een fabrikant.
Ik heb ooit bij een groot bandenmerk gewerkt als consultant en het was niet ongezien dat we de afgekeurde stock, die werd verkocht voor recyclage etc soms terug de markt zagen opkomen...

2. Banden moeten gebalanceerd worden omdat de "massa" niet steeds helemaal homogeen is. Die kleine verschillen worden / zijn voelbaar in verschillende stadia van slijtage.
Bij jou zal er aan de nieuwe band nog genoeg rubber hebben gezeten om die kleine onregelmatigheden te balanceren, met wat hulp van loodjes op je velgen. Doch, eens wat afgesleten is die massa er niet meer en neemt de onregelmatigheid de bovenhand.

Het kan zijn dat dit er binnen 2000km uitslijt, of dat het erger wordt. Ik zou zeker de bandenverdeler aanspreken met een back-up van de garage die toont dat de banden echt niet te balanceren is.
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Dank voor alle info.

De banden heb ik van iemand prive via marktplaats gekocht. Dit nog zo'n 6 a 7 millimeter op dus lijken prima. De eerste weken had ik een kleine trilling, na het balanceren is het een flinke trilling geworden. Is het dan slecht gebalanceerd? Of kan het in het onderstel zitten waardoor de banden in een paar weken gaan cuppen?
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Alor zei:
Ik heb dit ook pas gehad, ook banden van een grote bekende internet discounter... Ik ga alleen maar voortaan voor Nieuwe A merk banden bij een erkent bandenbedrijf.

Ik heb het al vaker geroepen hier.... Bespaar NOOIT op je enigste contact met het wegdek.

Ik weet niet waar ze vandaan zijn gekomen voordat ik ze kocht. Ze waren al een seizoen gebruikt. Toen ze er net onder lagen heb ik twee weken nergens last van gehad (hele kleine trilling maar niets ernstig). Maar na het balanceren wordt het erger. Heeft dat dan met discounter banden te maken? Na het balanceren moet het toch juist iets minder worden?
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Alor zei:
Cuppen is cuppen helaas , ik denk ook niet of er iets aan gedaan kan worden.
Ik hoop het iig wel voor je ... Succes

Tja, andere banden kopen :) Maar waar komt cuppen door? Een hobbel in je band is toch cuppen of is dat iets anders?
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Johnlexusis200 zei:
Alor zei:
Ik heb dit ook pas gehad, ook banden van een grote bekende internet discounter... Ik ga alleen maar voortaan voor Nieuwe A merk banden bij een erkent bandenbedrijf.

Ik heb het al vaker geroepen hier.... Bespaar NOOIT op je enigste contact met het wegdek.

Ik weet niet waar ze vandaan zijn gekomen voordat ik ze kocht. Ze waren al een seizoen gebruikt. Toen ze er net onder lagen heb ik twee weken nergens last van gehad (hele kleine trilling maar niets ernstig). Maar na het balanceren wordt het erger. Heeft dat dan met discounter banden te maken? Na het balanceren moet het toch juist iets minder worden?


Hint: misschien zat er al iets fout mee en werden ze daarom al verkocht...

Ik volg Alor: nooit besparen op je 10 vierkante centimeter contact met het wegdek!
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Dat zou kunnen maar toen ze er net onder lagen had ik geen last van. Is een maand later gekomen. Had her overigens ook met goede dunlops zomerbanden...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Ik word zo langzaam een beetje gek van de auto want in de afgelopen 4 maanden is:
2 voorbanden vervangen door cuppen
de voorvering is gebroken
lasmbasensor kapot gegaan
en de stuurkogel vervangen
Schijfremmen vervangen

De laatste 3 lijkt mij overigens geen reden om gek van te worden. E.e.a. valt helaas onder 'normaal' onderhoud en slijtage, afhankelijk ook van km's en jaren en hoe (voorgaand) met de auto is gereden.

Balanceren en balanceren is soms twee. Trilling kan ook komen doordat men lukraak met een airtool de bouten v/d velgen erop ragt, ipv voorgeschreven kracht. Belangrijk is ook te weten wat er precies trilt, je stuur, je stoel, of de gehele auto. Gebroken veer, versleten stuurkogel en etc, kan de rest van je ophanging behoorlijk negatief be?nvloeden.

Ik zou zeker ook preventief de stuurstangen nalopen, evenals speling van de draagarmrubbers etc. Als zoiets aan de hand is, dan blijf je balanceren en uitlijnen ;)
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Het is inderdaad ook onderhoud wat er nou eenmaal bij hoort. Het gek woorden is vooral omdat alles in korte tijd komt. Kost een flinke duit :) Ik ben ook net over de 200k heen gegaan en dan krijg je dit soort dingen.

Ik heb de band ook zelf zien hobbelen. Kan dat een gevolg zijn van het verkeerd erop zetten? Het trillen lijkt de gehele auto te zijn. De stoel ook het stuur maar een beetje.

Goede tip over het nalopen, ik zal dat eens navragen bij de garage!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Ik heb de band ook zelf zien hobbelen. Kan dat een gevolg zijn van het verkeerd erop zetten? Het trillen lijkt de gehele auto te zijn. De stoel ook het stuur maar een beetje.

Veelal, als de wielen voor niet lekker 'lopen', trilt het stuur het meest. Nu de stoel (of gehele auto) trilt, heb je kans dat er vooral achter iets mis gaat. Als het de banden/velgen niet zijn, kun je ook denken aan slijtage van schijven/remklauw, etc. Had je schijven rondom vervangen of wellicht enkel voor? Misschien ook je aandrijfas op speling controleren. Ik ga ervan uit dat tijdens de grote beurt ook je differentieel olie is vervangen?

Verkeerd een band erom leggen lijkt me overigens nogal onwaarschijnlijk, tenzij men een velg heeft beschadigd in het proces.

200K, ja, dan zal er wel zo nu en dan iets vervangen moeten worden (liefst niet tegelijk), maar op zich lijkt het mee te vallen ;)
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Re: Cuppen banden, nou dat weer

ff offtopic.. zo te zien zit je distributieriem ook aan te komen...

Back on topic, GPS-10 en de rest heeft genoeg antwoord gegeven, laat ons maar weten hoe het afloopt!
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

GPS-10 zei:
Ik heb de band ook zelf zien hobbelen. Kan dat een gevolg zijn van het verkeerd erop zetten? Het trillen lijkt de gehele auto te zijn. De stoel ook het stuur maar een beetje.

Veelal, als de wielen voor niet lekker 'lopen', trilt het stuur het meest. Nu de stoel (of gehele auto) trilt, heb je kans dat er vooral achter iets mis gaat. Als het de banden/velgen niet zijn, kun je ook denken aan slijtage van schijven/remklauw, etc. Had je schijven rondom vervangen of wellicht enkel voor? Misschien ook je aandrijfas op speling controleren. Ik ga ervan uit dat tijdens de grote beurt ook je differentieel olie is vervangen?

Verkeerd een band erom leggen lijkt me overigens nogal onwaarschijnlijk, tenzij men een velg heeft beschadigd in het proces.

200K, ja, dan zal er wel zo nu en dan iets vervangen moeten worden (liefst niet tegelijk), maar op zich lijkt het mee te vallen ;)

Sorry, met banden erom leggen bedoelde ik velgen met banden plaatsen. De banden zaten al op de velg met plaatsen.

De schijven zijn alleen voor vervangen. Achter zijn ze een jaar geleden vervangen. Het zit zeker in de banden. We hebben bij de garage meerdere banden bekeken en in de voor banden zat een hobbel. Dat kon je ook zien op de balanceer machine. Je ziet het loop vlak van de band iets op en neer gaan. Toen de banden er net onder zaten was dit nog niet. Dan zit het lijkt me ook niet in de velgen maar echt in de banden. Wat ik me vooral afvraag is of er iets met de auto is dat er voor zorgt dat de banden zo geworden zijn in de afgelopen weken.
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

mlcoolj zei:
ff offtopic.. zo te zien zit je distributieriem ook aan te komen...

Back on topic, GPS-10 en de rest heeft genoeg antwoord gegeven, laat ons maar weten hoe het afloopt!

Distributie is toch om de 8 jaar ( boekje 10 jaar) en 150k? De riem die er nu in zit is uit 2007 en is bij 140k vervangen. Dan heb ik nog even te gaan.

Bedankt voor alle reacties. Genoeg om te zoeken en hopen dat het kostenplaatje niet te gek gaat worden... Ik laat weten wat de uitkomst is.
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Zijn er trouwens op dit forum lexus monteurs/garages die dit soort dingen na kunnen/willen kijken? Heb het idee dat ik een specialist nodig heb ervaring heeft met dit soort auto's.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Normaal wordt dit trial and error.
Zet eens 4 andere velgen en banden erop (garage of zo) en kijk of de auto het nog doet
Indien neen:
dan kan de fout bij je okkasiebanden liggen (vorige eigenaar kan in gaten gereden hebben, stoepranden brutaal opgereden enz.)
de velgen kunnen een onbalans vertonen
Indien ja:
cardanas laten nakijken
lagers controleren
volledige ophanging: slijt, vervorming
uitlijning.
Cuppen= zaagtandvorming ik denk bij cup steeds aan iets anders :D
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Johnlexusis200 zei:
Zijn er trouwens op dit forum lexus monteurs/garages die dit soort dingen na kunnen/willen kijken? Heb het idee dat ik een specialist nodig heb ervaring heeft met dit soort auto's.

stuur Koen (KWP) hier op het forum een bericht.. hij is tenslotte een Lexus monteur...
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Hoho... Toyota monteur met opbouwende Lexus ervaring


John je hebt PM
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Overigens, voor de stats, laat je/jullie nog even weten wat de uitkomst is/was?