Last van trillingen in de hele auto

27 jul 2011
207
1
0
Heb sinds 4 weken winterbanden onder mijn auto gelegd. De velgen met winterbanden via marktplaats gekocht (vredestein, 1 seizoen gebruikt). Bij de nieuwe velgen met banden wissel is de auto ook gelijk uitgelijnd want 3 weken daarvoor zijn de voor veren vervangen.

Een week geleden tijdens de grote beurt zijn de banden ook maar gelijk gebalanceerd want de auto trilde een klein beetje. Was niet heel erg maar een beetje stoort me al want een lexus moet lekker rijden :)

Na de grote beurt de auto opgehaald en een paar dagen later op de snelweg bleek dat de auto juist erger trilde. Terug naar de garage want ze deden het graag opnieuw. De monteur riep me er daarna bij en liet zien dat het in de banden zit. Op de draaimachine zie je de band ook hobbelen. Dat is er niet uit te balanceren. We hebben nog de wielen gewisseld ( van voor naar achter) maar echt veel helpen doet het niet. Het rare is nu dat het 3 weken geleden nog niet zo erg was. Het kan natuurlijk liggen aan het kopen van gebruikte banden die niet goed opgeslagen zijn. Maar dan had het vanaf het begin al zo erg moeten trillen. De auto is voordat de banden erop gingen uitgelijnd dus daar kan het niet aan liggen. Heb niet op de stoep geparkeerd en dagelijks gereden.

Heeft iemand idee?n waar dit door kan komen? Kan het aan het onderstel liggen? Ik kan nu alleen nieuwe banden kopen maar ben bang dat ik over 3 weken weer gecupte banden heb.. ( heb in de zomer ook de voorbanden vervangen omdat ze gecupt waren, dat kwam waarschijnlijk door de gebroken veer en de auto scheef stond)

Ik word zo langzaam een beetje gek van de auto want in de afgelopen 4 maanden is:

2 voorbanden vervangen door cuppen
de voorvering is gebroken
lasmbasensor kapot gegaan
en de stuurkogel vervangen
Schijfremmen vervangen

En nu dus weer de banden die moeilijk doen. Begin zo langzaam spijt te krijgen van mijn aankoop en dat is jammer want het is een pracht auto die heerlijk rijdt (als er niets aan de hand is).
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Zit er niet een hoogteslag in je band?Hierdoor is je band niet helemall rond meer en krijg je inderdaad trillingen.
Met gecupte banden heb je veel meer last van lawaai dan van trillingen.Het geluid is een beetje vergelijkbaar met een kapot wiellager.
Zoals eerder vermeld heb je met gecupte banden een soort zaagvertanding op het profiel van je banden.(zie foto)
gecupte-band1-300x224.jpg

Dit is goed te voelen als je er met je hand langs gaat.Gecupte banden zijn inderdaad te trimmen waardoor het probleem zo goed als weg is.Je moet er wel rekening mee houden dat het cuppen wel weer terug komt.
Indien er een hoogteslag in het wiel (band \ velg combinatie) wordt geconstateerd wordt eerst de velg gecontroleerd op hoogteslag. Deze is vaak ook niet zuiver rond. Door dan het hoogste punt van de band op het laagste punt van de velg te monteren (dus de band ten opzichte van de velg te verdraaien), wordt de hoogteslag verminderd of geheel teniet gedaan.Is de hoogteslag te groot zal een nieuwe band de oplossing zijn.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Payne zei:
Zit er niet een hoogteslag in je band?Hierdoor is je band niet helemall rond meer en krijg je inderdaad trillingen.
Met gecupte banden heb je veel meer last van lawaai dan van trillingen.Het geluid is een beetje vergelijkbaar met een kapot wiellager.
Zoals eerder vermeld heb je met gecupte banden een soort zaagvertanding op het profiel van je banden.(zie foto)
gecupte-band1-300x224.jpg

Dit is goed te voelen als je er met je hand langs gaat.Gecupte banden zijn inderdaad te trimmen waardoor het probleem zo goed als weg is.Je moet er wel rekening mee houden dat het cuppen wel weer terug komt.
Indien er een hoogteslag in het wiel (band \ velg combinatie) wordt geconstateerd wordt eerst de velg gecontroleerd op hoogteslag. Deze is vaak ook niet zuiver rond. Door dan het hoogste punt van de band op het laagste punt van de velg te monteren (dus de band ten opzichte van de velg te verdraaien), wordt de hoogteslag verminderd of geheel teniet gedaan.Is de hoogteslag te groot zal een nieuwe band de oplossing zijn.
m
Ik hoor lawaai en het trilt. Misschien een combinatie van de twee. Ben vandaag langs profile tyrecenter gereden en die daar heeft iemand naar de banden gekeken en gevoeld. Hij zei dat de banden goed waren maar heeft ze erniet af gehad. Piur op zicht en voelen. Hoogteslag verwachte hij niet.cuppen heeft ie ook niets over gezegd. Hij vroeg of de remmen vervangen waren en dat klopt inderdaad. Hij verwacht dat het daar aan lag. Schijven mogen niet met vet gemonteerd worden want dat kan zorgen voor het scheef zitten waardoor de schijven krom trekken.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Hoogteslag in de banden krijg je er vaak gewoon niet uit, het probleem met banden heeft vaak te maken met de combinatie van band/merk/model/maat en auto merk/model/velgmaat/ophangingstype.

Soms komen de klachten terug, zelfs na het vervangen van geheel nieuwe banden, maar een ander merk band doet soms vaak wel weer wonderen.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

De man van Profile gaf ook ook dat het geen hoogteslag was en wist bijna zeker dat het de remmen waren. Toch knap met alleen voelen en zonder te rijden of de velgen eraf gehad te hebben. Hij gaf aan dat je voor cuppen of hoogte slag ook kan laten trimmen maar dat kan niet in Utrecht. Ik ga denk ik nog bij de Profile in Hilversum langs om te kijken wat ze daar zeggen. Dan kan ik die definitief gaan uitsluiten. Als het de banden echt niet zijn wordt de volgende stap de remmen laten bekijken. Daarna de andere tips zoals schokbrekers e.d.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Dat is nieuw voor mij, de schijven worden vast gedrukt door de wielen en ik heb nog nooit problemen gehad door vet op de naven.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Tussen naaf en velg dient men goed schoon te maken. Soms plempt men er klakkeloos een nieuwe schijf op, zonder e.e.a. op roest of etc. te controleren. Dan kan er soms rotzooi tussen zitten, misschien wordt dat bedoeld met vet ertussen..?

Of dat hier daadwerkelijk van toepassing is, is vers twee...
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Johnlexusis200 zei:
Ik lees overal dat de banden trimmen ook een optie. Gezien het profiel dat nog zeer ruim is en de prijs van deze banden (Vredestijn wintrac) lijkt het me de moeite waard. Kan bij de Profile tirecentre om de hoek. Ik laat weten wat de uitkomst is!

Hier nog een interessant document van Dunlop

http://www.bdc-oostbrabant.nl/formulier ... cuppen.pdf

Ik werk bij een grote bandenspecialist, en ik wil graag wat opmerken:

[*]Tweedehands banden: Nooit doen. Ga bij je zelf na waaneer je banden laat vervangen: als ze glad zijn of als er problemen mee zijn (je krijgt altijd een van de twee!)
[*]Trimmen is geen goede oplossing: om ze weer rond te krijgen moet je er 1-2 mm afhalen.Als een winterband 6mm is dan komt hij uit bij ong 4,5 mm. Bij 4 mm moet je winterbanden al vervangen dus je investeerd in een .5 mm rijden. Het is de kosten niet waard.
[*] Cuppen zit in de auto, niet in de band. Moderne auto hebben steeds betere achterassen. Daardoor wordt de achterband niet zo gebruikt als bv de voorbanden. De achterband hoeft alleen maar lui mee te draaien. (een bandenfabrikant zal nooit een claim voor cuppen accepteren: als de band op de vooras had gezeten was het niet gebeurt. Dus het ligt niet aan de band)
[*]Cuppen kan je voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen (wel aan de zelfde kant laten)
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

GPS-10 zei:
Tussen naaf en velg dient men goed schoon te maken. Soms plempt men er klakkeloos een nieuwe schijf op, zonder e.e.a. op roest of etc. te controleren. Dan kan er soms rotzooi tussen zitten, misschien wordt dat bedoeld met vet ertussen..?

Of dat hier daadwerkelijk van toepassing is, is vers twee...

de man van Profile dacht aan vet tussen de naaf en de schijf. Maar wat jij beschrijft kan ook het geval zijn.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

ArieSmit zei:
Johnlexusis200 zei:
Ik lees overal dat de banden trimmen ook een optie. Gezien het profiel dat nog zeer ruim is en de prijs van deze banden (Vredestijn wintrac) lijkt het me de moeite waard. Kan bij de Profile tirecentre om de hoek. Ik laat weten wat de uitkomst is!

Hier nog een interessant document van Dunlop

http://www.bdc-oostbrabant.nl/formulier ... cuppen.pdf

Ik werk bij een grote bandenspecialist, en ik wil graag wat opmerken:

[*]Tweedehands banden: Nooit doen. Ga bij je zelf na waaneer je banden laat vervangen: als ze glad zijn of als er problemen mee zijn (je krijgt altijd een van de twee!)
[*]Trimmen is geen goede oplossing: om ze weer rond te krijgen moet je er 1-2 mm afhalen.Als een winterband 6mm is dan komt hij uit bij ong 4,5 mm. Bij 4 mm moet je winterbanden al vervangen dus je investeerd in een .5 mm rijden. Het is de kosten niet waard.
[*] Cuppen zit in de auto, niet in de band. Moderne auto hebben steeds betere achterassen. Daardoor wordt de achterband niet zo gebruikt als bv de voorbanden. De achterband hoeft alleen maar lui mee te draaien. (een bandenfabrikant zal nooit een claim voor cuppen accepteren: als de band op de vooras had gezeten was het niet gebeurt. Dus het ligt niet aan de band)
[*]Cuppen kan je voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen (wel aan de zelfde kant laten)


Goedkoop is duurkoop.... Gelukkig waren de velgen ook mooi.

Ze waren overigens weg gedaan omdat de auto verkocht was. Dan kan je een winter setje overhouden die je apart wil verkopen.

Trimmen is inderdaad geen goed plan kreeg ik te horen van de bandenspecialist in Montfort. Dan zou er te veel profiel af gaan en verliest de band te veel.

Voor punt 3 geld het neem ik aan ook andersom als je achterwiel aandrijving hebt ;)
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Alan zei:
laat het ons maar even weten dan :)

Een paar weken na de geboorte van mijn zoon even wat tijd voor mijn andere kindje, mijn auto :-)

Ben naar de banden specialist gegaan en die kon tijdens het balanceren niets vreemds aan de banden ontdekken die voor het trillen zouden zorgen. Het zag er allemaal goed uit. Ik kan de banden dus zo goed al uitsluiten. Afhankelijk van het weer de komende tijd misschien mijn zomer set erop zetten en testen om te zeker te weten. Als dat het niet is op naar de rest.. Hoop het niet

cardanas laten nakijken
lagers controleren
volledige ophanging: slijt, vervorming
uitlijning
enz.

Ik denk dat ik daarvoor bij Koen bij de Lexus garage langs ga.
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Johnlexusis200 zei:
mlcoolj zei:
ff offtopic.. zo te zien zit je distributieriem ook aan te komen...

Back on topic, GPS-10 en de rest heeft genoeg antwoord gegeven, laat ons maar weten hoe het afloopt!

Distributie is toch om de 8 jaar ( boekje 10 jaar) en 150k? De riem die er nu in zit is uit 2007 en is bij 140k vervangen. Dan heb ik nog even te gaan.

Of deken jullie er anders over?
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

@Johnlexusis200;
Daar valt wel wat over te zeggen, maar misschien is het beter deze vraag in een nieuw topic te stellen, aangezien we hier nogal Offtopic gaan qua onderwerpen ;)
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

ArieSmit zei:
Ik werk bij een grote bandenspecialist, en ik wil graag wat opmerken:

[*]Trimmen is geen goede oplossing: om ze weer rond te krijgen moet je er 1-2 mm afhalen.Als een winterband 6mm is dan komt hij uit bij ong 4,5 mm. Bij 4 mm moet je winterbanden al vervangen dus je investeerd in een .5 mm rijden. Het is de kosten niet waard.
[*] Cuppen zit in de auto, niet in de band. Moderne auto hebben steeds betere achterassen. Daardoor wordt de achterband niet zo gebruikt als bv de voorbanden.


Het trimmen van banden, ook wel matchen genoemd, gebeurt bijna nergens meer voor personen auto's. Het is zeker een goede oplossing maar vaak is het al te laat omdat het profiel al te erg vervormd is.

Cuppen is een combinatie van factoren, een verkeerd type band die met een bepaalde wielgeometrie moet draaien is een potentiele cupband. Een andere band onder dezelfde auto kan zich voorbeeldig gedragen tot op het canvas. Er zijn een paar type auto's die vanaf fabriek met Dunlops geleverd werden die vervolgens achter standaart gingen cuppen. Nieuwe, andere banden eronder en nooit meer problemen gehad.

Wel is het verstandig om de auto uit te laten lijnen als de banden gaan cuppen, om zeker te zijn dat dit in ieder geval niet de oorzaak is. Zou zonde zijn om je nieuwe banden ook te laten cuppen
 
Re: Cuppen banden, nou dat weer

Matchen is wat anders dan trimmen. Matchen is het zwaarste punt in de band en de velg zoeken en de zware punten tegengesteld monteren, zodat er minder balanceerlood (=lees zink) nodig is. Trimmen is een laagje rubben van de band afslijpen
 
Last van trillingen in de hele auto

Update: Heb het onderwerp veranderd want cuppen is duidelijk niet het probleem

Over 2 weken gaan de velgen met winterbanden eraf en de zomerbanden er weer onder. Met originele Lexus velgen. Kijken wat dat doet met het trillen en of ik de velgen en banden kan uitsluiten.
 
heb het voor je aangepast.. nu krijgt je topic echt een andere naam.. maar is dat kuppen verholpen dan? anders is het beter dat je een nieuwe topic aanmaakt toch??