Lastig tanken / ontluchting?

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Even een apart draadje naast het voorstellen van mijn nieuwe/eerste Lexus, een GS300h uit 2014.

Het tanken ging na aflevering in Nederland bij Tamoil naast de dealer prima, maar in Luxemburg en hier in Frankrijk was het lastig - de pomp sloeg om de haverklap af. Even loshalen of iets terughalen van het vulpistool kon dan werken, maar ik zodra ik die vol inkneep was het weer ellende. Ook lijkt er wel veel speling/beweging op de tankopening te zitten.

Iets niet oké met de tankontluchting/vulopening? Enis dit een bekend fenomeen bij de GS?
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Ach natuurlijk das waar ook. Staat ook voor mijn kenteken nog open die modificatie.

En in de ouwe Citroën GSA ruik je zoiets met open ramen direct. Bij de GS300h met airco en ramen dicht niet.

Al begrijp ik t technisch nog niet: een scheurtje in de slangaansluiting zou juist extra ontsnappingsmogelijkheid voor lucht betekenen, niet te snel afslaan bij vullen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Tanken met een GS Gen 4 is iets dat je noet leren :). Met mijn 450h had ik aanvankelijk hetzelfde euvel. Kennelijk is de vulleiding zodanig opgebouwd dat bij een te hoge vulsnelheid het systeem, zeker als de tank al meer dan halfvol is, door het vullen ontstane luchtbellen onvoldoende snel weg kunnen. Tussen vuldop en tank zit niet alleen een dikke slang maar tegenwoordig ook een voorziening die het verdampen van benzine uit de tank tegen moet gaan om de uitstoot te beperken. Mijn ervaring is dat je het best tankt door het spuitpistool niet te ver in te steken en als het het tanken voor de eerste keer stopt daarna de vulsnelheid te verminderen.

Overigens kan de oorzaak ook bij het vulpistool liggen:



De ene auto is er gevoeliger voor dan de ander. Na enige tijd krijg je de juiste maniet van tanken wel te pakken, zeker als je steeds bij dezelfde pomp tankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Kijk dat komt helemaal goed dus, dank. Blijkbaar is de vulsnelheid hier hoog?

Eerst voorzichtig tanken en dan bij de verlate afleverbeurt gelijk de terugroepactie laten verwerken. Dan verder zien.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
843
1
459
63
Ik heb soms bij m’n IS, maar soms ook bij m’n MX-5 ook wel eens dat het vullen gewoon niet lijkt te lukken. Meestal lukt het me dan wel om met het vulpistool wat verder eruit of erin te stoppen. En soms lukt het ook door eerst een beetje erin te klooien met een paar keer een beetje erin doen en dan even wachten. Maar m’n vriendin heeft het ook wel eens met haar Polo. Ik denk dat eens in de 100 keer of zo dit wel eens gebeurt.