Led koplampen te laag - 300h 2018

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Vortaxian

Hoort erbij
4 mrt 2025
33
40
18
Ik zag op het net dat ik niet de enige ben die hier hinder aan ondervind.
Vandaag mijn IS 300h in ontvangst genomen. Vanavond dus voor het eerst mee in het donker gereden, maar de koplampen staan zo laag dat je een kleine 20m voor je dus al niks meer ziet.

Onder de motor kap kan ik op de zwarte plastic afdek kappen de melding vinden dat je ergens aan stelschroeven kan draaien. 1 zit in je spatscherm en die is volgens mij voor verticale omhoog/omlaag verstelling en 1 zit midden op de koplamp van boven af bekeken aan de achterzijde voor horizontaal l/r. Heb ze dus wel beide gevonden.

Ik zag hier ook al een topic, maar als ik daar een kruiskop schroevendraaier in steek dan verdraait er niks. Het lichtbeeld blijft ongewijzigd.

Hieronder een voorbeeld. De foto vertekend omdat mijn iphone het donkere en het lichte flink corrigeert. In echt zie je dus niks na de 2 wegbelijning streep. Is 1 groot zwart gat. Ik wil de verlichting alleen een tikje hoger zetten. Maar ik heb aardig lopen klooien maar de tandwielen draaien niet lijkt het. Zowel niet naar links als naar rechts.
Gaat dat zo stroef, of heb ik mogelijk niet het juiste gereedschap?

078CD3D2-BAD2-4B3C-984A-4A2CD8FE3AA5.jpeg
 
De PH-2 kruiskop werkt bij mij het beste (niet een PZ gebruiken!). Als je schroevendraaier niet lekker past en het mechanisme is een beetje stroef dan schiet je schroevendraaier over de tandwielen heen. Op de zijkant (achterkant eigenlijk) van die stelschroef zit volgens mij een bout waar je met een steek- of dopsleutel veel meer grip hebt. Je moet wel even kijken of je daar zo bij kunt. Bij een kant kun je er relatief makkelijk bij, bij de andere kant moet je even wat weghalen. Maar misschien kun je er ook bij met een dopratel met verlengstuk en een knietje.

Ik hoef je niet uit te leggen dat je niet te ver omhoog moet draaien anders verblind je tegemoetkomend verkeer. En een tip; als je tevreden bent over de hoogte, zet je auto dan op een afstand van een muur. Meet de afstand van de koplamp tot aan de muur. Schrijf dat op. Meet vervolgens vanaf de grond de snijlijn van het licht op de muur en schrijf dat ook op. Zo kun je na de APK makkelijker de juiste hoogte weer terugdraaien als de keurmeester het boeltje heeft aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje en Vortaxian
Heb het opgelost door de auto leveling opnieuw te kalibreren via de OBD. Heb zelf zo'n garagekast en zag dat die functie beschikbaar was.
Kreeg het gewoon niet voor elkaar met de schroevendraaier. Licht schijnt nu goed zonder te verblinden. Heel blij mee!

Tijdens APK zal ik wel even melding maken dat als die volgens de regels toch te hoog staat dat ze auto leveling weer in de 'basis' stand kunnen zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Is de auto toevallig verlaagd (geweest)? Dan zou dat een reden kunnen zijn dat het niet lukte om “nog hoger” te kunnen draaien. Aan de achter wielophanging zit namelijk een hoogte sensor die de automatische koplamphoogteverstelling bepaalt. Bij een verlaging veranderd de neutraal positie t.o.v. de fabrieksinstellingen. Dan kun je die inderdaad opnieuw kalibreren. Daarvoor heb je geen testkast of Techstream nodig, het is ook mogelijk om dit met een aantal handelingen met de lichtschakelaar in bepaalde volgorde uit te voeren. Daarbij speelt ook de hoeveelheid brandstof in je tank een rol (ja ja).

Kun je nu wel iets doen met die schroevendraaier na deze kalibratie? Want dat zou eigenlijk wel moeten kunnen. Maar goed is goed en het is jouw auto 😁
 
Met de schroeven draaier heb ik niet meer geprobeerd. Ik denk niet dat de auto verlaagd is geweest, maar had al wel vaker gelezen dat men vindt dat die lampen echt te laag zijn afgesteld. iig is het voor mij nu zo opgelost.
 
Nog even een update: Bleek toch niet zo goed als ik dacht. Zal wel placebo effect zijn geweest.
Auto is inmiddels voor een 75000km beurt geweest en heb ze gevraagd te kijken naar de lampen. Zoals verwacht zou alles prima zijn.

Toch maar zelf met de schroevendraaier op het stelmotortje achter de koplamp gezeten en verrek.. ik deed het gewoon verkeerd. Lampen heb ik nu werkelijk iets hoger afgesteld. Wat een wereld van verschil nu. Niet meer turen in het donker en nu gewoon normaal voor je uit kijken in het donker. Heb er geen foto van gemaakt. let wel, ik heb enkel de verticale verstelling gedaan. Links/rechts heb ik niet aan gezeten.

Wel nog vraag nav foto van de oude situatie.
Op deze foto zie je nogmaals hoe het beeld WAS. Maar ligt het aan mij of zit de cutoff ook veel te veel naar rechts? Hoort die afbreking niet tot op mijn eigen weghelft links te geraken?
licht.jpg
 
Er zal niet voor niets een reden zijn waarom koplampen ook links/rechts bijgesteld kunnen worden. Misschien omdat wanneer de hoogte versteld wordt, dat dit niet 100% waterpas/verticaal kan (constructie gebonden) en dat je daarom naast hoogte, ook links/rechts moet corrigeren?

Ik heb de lichtstraal van mijn koplampen ook omhoog gedraaid, ik zag ook weinig licht verder voor de auto. Ik heb geprobeerd links/rechts te zien of dat wat uitmaakt, maar ik kon op de muur geen verschil ontdekken bij links/rechts draaien. 🤷‍♂️

Ik was al lang blij dat ik meer zicht had in het donker door die aanpassing. Ik heb niet een keer een signaal van tegenliggers gehad bij rijden in het donker. Hier laat ik het bij. Ik noteer een keer de huidige hoogte van de lichtbundel op een muur want bij een APK kan deze teruggedraaid worden. Dan schroef ik daarna wel weer de boel naar mijn voorkeursinstelling. Mijn vorige IS had hetzelfde (toen xenon, nu LED).
 
  • Leuk
Waarderingen: Vortaxian
Er zal niet voor niets een reden zijn waarom koplampen ook links/rechts bijgesteld kunnen worden. Misschien omdat wanneer de hoogte versteld wordt, dat dit niet 100% waterpas/verticaal kan (constructie gebonden) en dat je daarom naast hoogte, ook links/rechts moet corrigeren?

Ik heb de lichtstraal van mijn koplampen ook omhoog gedraaid, ik zag ook weinig licht verder voor de auto. Ik heb geprobeerd links/rechts te zien of dat wat uitmaakt, maar ik kon op de muur geen verschil ontdekken bij links/rechts draaien. 🤷‍♂️

Ik was al lang blij dat ik meer zicht had in het donker door die aanpassing. Ik heb niet een keer een signaal van tegenliggers gehad bij rijden in het donker. Hier laat ik het bij. Ik noteer een keer de huidige hoogte van de lichtbundel op een muur want bij een APK kan deze teruggedraaid worden. Dan schroef ik daarna wel weer de boel naar mijn voorkeursinstelling. Mijn vorige IS had hetzelfde (toen xenon, nu LED).
ja precies dat.

Heb zelf nog niet eerder een auto gehad met LED lampen af fabriek. Vind het licht wel echt heel prettig. Wel auto's met fabrieks af xenon, maar is toch ook weer ander licht.

Bijzonder dat jullie het allebei zo ervaren. Is mij nog nooit opgevallen. Zal er eens op letten.
Kan best zijn dat er ooit al eens iemand aan heeft geschroefd