Led koplampen te laag - 300h 2018

Vortaxian

Nieuw hier
4 mrt 2025
11
16
3
Ik zag op het net dat ik niet de enige ben die hier hinder aan ondervind.
Vandaag mijn IS 300h in ontvangst genomen. Vanavond dus voor het eerst mee in het donker gereden, maar de koplampen staan zo laag dat je een kleine 20m voor je dus al niks meer ziet.

Onder de motor kap kan ik op de zwarte plastic afdek kappen de melding vinden dat je ergens aan stelschroeven kan draaien. 1 zit in je spatscherm en die is volgens mij voor verticale omhoog/omlaag verstelling en 1 zit midden op de koplamp van boven af bekeken aan de achterzijde voor horizontaal l/r. Heb ze dus wel beide gevonden.

Ik zag hier ook al een topic, maar als ik daar een kruiskop schroevendraaier in steek dan verdraait er niks. Het lichtbeeld blijft ongewijzigd.

Hieronder een voorbeeld. De foto vertekend omdat mijn iphone het donkere en het lichte flink corrigeert. In echt zie je dus niks na de 2 wegbelijning streep. Is 1 groot zwart gat. Ik wil de verlichting alleen een tikje hoger zetten. Maar ik heb aardig lopen klooien maar de tandwielen draaien niet lijkt het. Zowel niet naar links als naar rechts.
Gaat dat zo stroef, of heb ik mogelijk niet het juiste gereedschap?

078CD3D2-BAD2-4B3C-984A-4A2CD8FE3AA5.jpeg

De PH-2 kruiskop werkt bij mij het beste (niet een PZ gebruiken!). Als je schroevendraaier niet lekker past en het mechanisme is een beetje stroef dan schiet je schroevendraaier over de tandwielen heen. Op de zijkant (achterkant eigenlijk) van die stelschroef zit volgens mij een bout waar je met een steek- of dopsleutel veel meer grip hebt. Je moet wel even kijken of je daar zo bij kunt. Bij een kant kun je er relatief makkelijk bij, bij de andere kant moet je even wat weghalen. Maar misschien kun je er ook bij met een dopratel met verlengstuk en een knietje.

Ik hoef je niet uit te leggen dat je niet te ver omhoog moet draaien anders verblind je tegemoetkomend verkeer. En een tip; als je tevreden bent over de hoogte, zet je auto dan op een afstand van een muur. Meet de afstand van de koplamp tot aan de muur. Schrijf dat op. Meet vervolgens vanaf de grond de snijlijn van het licht op de muur en schrijf dat ook op. Zo kun je na de APK makkelijker de juiste hoogte weer terugdraaien als de keurmeester het boeltje heeft aangepast.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Vortaxian
Heb het opgelost door de auto leveling opnieuw te kalibreren via de OBD. Heb zelf zo'n garagekast en zag dat die functie beschikbaar was.
Kreeg het gewoon niet voor elkaar met de schroevendraaier. Licht schijnt nu goed zonder te verblinden. Heel blij mee!

Tijdens APK zal ik wel even melding maken dat als die volgens de regels toch te hoog staat dat ze auto leveling weer in de 'basis' stand kunnen zetten.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Is de auto toevallig verlaagd (geweest)? Dan zou dat een reden kunnen zijn dat het niet lukte om “nog hoger” te kunnen draaien. Aan de achter wielophanging zit namelijk een hoogte sensor die de automatische koplamphoogteverstelling bepaalt. Bij een verlaging veranderd de neutraal positie t.o.v. de fabrieksinstellingen. Dan kun je die inderdaad opnieuw kalibreren. Daarvoor heb je geen testkast of Techstream nodig, het is ook mogelijk om dit met een aantal handelingen met de lichtschakelaar in bepaalde volgorde uit te voeren. Daarbij speelt ook de hoeveelheid brandstof in je tank een rol (ja ja).

Kun je nu wel iets doen met die schroevendraaier na deze kalibratie? Want dat zou eigenlijk wel moeten kunnen. Maar goed is goed en het is jouw auto 😁

Met de schroeven draaier heb ik niet meer geprobeerd. Ik denk niet dat de auto verlaagd is geweest, maar had al wel vaker gelezen dat men vindt dat die lampen echt te laag zijn afgesteld. iig is het voor mij nu zo opgelost.