Leg schema, versterkerkabels

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Hello,

Ik heb nou een aantal versterkers aangesloten, en dus ook kabels gelegd. Nou heb ik een beetje last van ruis en een turbo die niet afblaast, maar wel opspoelt op het rpm van motor. ;) :X

Ik ben benieuwd hoe jullie, de mensen met versterkers, de kabels hebben lopen.

Ik heb het zo:
- 12v vanaf accu, over de vloer, bijrijderskant, onder de achterbank, naar de kofferbak.
- RCA kabels + remote, via tunnel, naar bank, bestuurderskant, kofferbak naar binnen.
- luidsprekerkabels van versterker naar speakers voor, via de bovenkant dorpel, naar onderkant stoelen. Vanaf daar via een filter, op 5 cm afstand van de pluskabel over de vloer, naar de deur rubbers.
- De min heb ik, in de kofferbak op blank metaal. Vast gezet.

Ben benieuwd wat ik fout heb gedaan. Als ik mijn versterkers uitzet, heb ik nog steeds last van die verrekte turbo ;) :X

De ruis is er meteen als ik mijn versterkers aanzet.

Kom maar op.... :baseball: :baseball:
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Heb je wel afgeschermde bedrading genomen waarbij om de kern draad zit die je op de - (min) kunt aansluiten?
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Je/ U bedoelt, de dat in de mantel van de draad, gevlochten staaldraad zit.

Neey die heb ik niet gebruikt. Ik heb kabels gebruikt die speciaal voor auto hifi bedoelt zijn.
RCA kabels van Dietz,
+ en - kabel ook van Dietz.

Luidspreker gewoon luidsprekerkabel, 2,5 mm2
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
ik zou ff een kabel van je accu naar het massa punt achterin leggen.
vanwege veel kitnaden in een auto heb je een slechte massa.
je kunt het eerst ff proberen met een 10mm2 of zo.
ik heb zelf als voeding een 50mm2 en een 16mm2 als massa van de accu en een 50mm2 naar de massa achter waar normaal het reserve wiel aan vast zit.
sucses
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
slippernick zei:
ik zou ff een kabel van je accu naar het massa punt achterin leggen.
vanwege veel kitnaden in een auto heb je een slechte massa.
je kunt het eerst ff proberen met een 10mm2 of zo.
ik heb zelf als voeding een 50mm2 en een 16mm2 als massa van de accu en een 50mm2 naar de massa achter waar normaal het reserve wiel aan vast zit.
sucses

Van slechte massa door kit naden heb ik nooit gehoord, alle kitnaden zijn ook gepuntlast.

Ik zou inderdaad ook een losse massa aanleggen om te controleren.
Wat ook belangrijk is:

-speaker, + en - kabels mogen elkaar eigenlijk niet tegen komen, en anders veel ruimte vrij laten
-bekabeling van audio niet langs kabelboom van de auto leggen, kan dit niet anders dan de audio kabels verpakken in alu folie om af te schermen voor ruis vanuit auto kabelboom.
-zorgen dat je aansluitingen op versterker e.d perfect zijn. Elke weerstand zorgt voor kwaliteits vermindering
- de voeding en massa moeten eigenlijk van gelijke dikte zijn, wat erin gaat, moet er ook weer uit....




gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
slippernick zei:
ik zou ff een kabel van je accu naar het massa punt achterin leggen.
vanwege veel kitnaden in een auto heb je een slechte massa.
je kunt het eerst ff proberen met een 10mm2 of zo.
ik heb zelf als voeding een 50mm2 en een 16mm2 als massa van de accu en een 50mm2 naar de massa achter waar normaal het reserve wiel aan vast zit.
sucses


Dat zijn beste kabels slipper,........ :D is het niet 1 kwadraat of 5 kwadraat?
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
je moet zeker niet te dun gaan want dan heb je dadelijk dikke verstrekers maar geen voeding er voor.
gaat zeker fout. '
een goede condensator er overheen scheelt soms ook wel
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Een condensator draagt niks bij aan ruis, deze is alleen om spanningsval op te vangen. Een condensator is wel aan te raden bij stevige versterkers maar bied geen oplossing voor dit probleem.



gr. koen
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Fluiten heeft volgens mij te maken met dat je/ik speakerkabels/rca-kabels te dicht langs een kabelboom heb lopen.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Moet je bij kruisingen of gelijk oplopen van kabels, kabels nemen waar je de mantel kunt aarden, dus massa.Dan ben je van die interferentie af als het goed is.
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Nou mijn 'problemen' zijn opgelost.

De ruis, was het veel te hard staan van de versterkers. Stonden zo goed als helemaal open. Verder waren ze niet afgesteld. Nou zo bijna goed.

De 'turbo' fluit, is ook opgelost, ik had de speaker kabels voor, voor, achter bij de bank vast gemaakt aan de kabelbomen aan beide kanten. Heb deze weer los gemaakt en anders vastgezet. En daarmee is de fluittoon weggegaan. :D :D

Me happy, nu nog een subwoofer maken en inbouwen.