Lennert's IS200 // Handrem probleem

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
Re: Lennert's IS200

Robokill zei:
<onbekende bijlage (IMG_20120211_151538res.jpg)>

Oude sleutel (enige die ik bij de auto had)

<onbekende bijlage (IMG_20120215_205811.jpg)>

Bovenste sleutel nieuw

<onbekende bijlage (IMG_20120215_205734.jpg)>
sleutels kan je via marktplaats bestellen adres is en epe en dan via de sleutelservice laten slijpen sleutel kost dan 15 eurie en slijpen kostte mij 17,50 groet joop :rulez:

Oke, 180,- lichter maar wel een nieuwe sleutel. De oude kapotte ga ik met een ebay sleutel opknappen (sleutel stuk overschroeven en de chip)

Tevens een plasticje besteld waarin je stokkie van je moterkap hangt. Hier heeft de vorige eigenaar nogal goor een schroef doorheen gedraaid. Kost me weer 30,- maar dan is het tenminste netjes.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200

:D eindelijk zijn al me spullen binnen voor de service beurt.

- Remschijven rondom
- Remblokken rondom (inc handremblokken)
- 3 Multiriemen voor de troep aan de voorkant van de motor
- Distributie riem plus spanners
- olie/lucht en cabine filter
- 6x iridium NGK bougie
- Waterpomp
- Origineel Toyota klepdeksel pakking :)

Totaal zo'n 600 euro maar merendeel komt uit de UK. Nou gaan we denk ik maar een weekendje sleutelen. Ik zal proberen wat foto's te maken voor de ge?nteresseerde doe-het-zelver.

Hoop dat de krukas poelie niet te moeilijk doet. Had daar op 4a-ge's vaak wel last van.

Tevens heb ik dankzij een medewerker van Lexus Amsterdam de toegestane klepspeling informatie gekregen dus kan ik dat ook gelijk even controleren.
 

Bijlagen

  • P1070490 (Large).JPG
    P1070490 (Large).JPG
    437,7 KB · Weergaven: 55

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Re: Lennert's IS200 // Onderhoud onderdelen binnen

succes! :)

ik verwacht wel een how-to :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Lennert's IS200 // Onderhoud onderdelen binnen

Zo, jij gaat lekker bezig zijn! :hi:
Mijn auto is ook toe aan een beurt, dus ben ook op zoek naar de onderdelen.
Succes ermee!
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Jeeej koop je een Lexus omdat het luxer en nieuwer is maar sommige toyota kwalen blijven.

Ik ben van mijn AE86's wel wat gewend maar mijn linker voor remklauw verraste mij met een vast gerotte bout van de zwevende klauw. Hierdoor werkt het "glij" systeem niet en blijft je klauw dus op een punt hangen wat niet goed is voor je remkracht omdat hij dus niet gelijk beide blokken op de schijf drukt.

Nu een stukje over algemeen de remmen.

Als je de remmen gaat doen onthoud dan gelijk de pinnen (slide pinnen) in de klauw. Je hoeft het niet nieuw te kopen als je het maar even los maakt en goed opnieuw invetten. UK heeft een prachtige link hiervoor

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?app=tutorials&article=17

Nu de remmen.

Achter ben ik begonnen, de blokken waren op en rechts waren de schijven ook al ingesleten.

P1070492 (Large) (Medium).JPG

Achter is mijn advies de pin even in te spuiten met kruip olie. Ik heb de lexus dealer gezien dat ze met het uittikken de rand afbrak. Haal de splitpin eruit en probeer de pin er al draaiend uit te krijgen.

P1070493 (Large).JPG
P1070494 (Large).JPG
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

P1070495 (Large).JPG

Voor het vervangen van de remblokken kun je nu met een hefboom effect je zuiger iets terug duwen om vervolgens nieuwe remblokken te plaatsen. (let op als je je remolie te hoog hebt aangevuld kan het reservoir overlopen)

De remblokken hebben ook kleine plaatjes op zichzelf zitten. Ik snap tot op de dag vandaag niet waarvoor auto's dat hebben (op me ae86 zijn ze er ook vanaf) maar deze waren nog ok dus heb ik ze terug gezet.

In het midden zie je 4 vlakke plaatjes liggen. 2 per remblokje. Let op de volgorde. Je ziet de zuigerafdruk op het achtersteplaatje
P1070497 (Large).JPG

Maar omdat ik ook de schijven ging doen moet de klauw eraf. Deze zit vast met een bout waar je dop 17 voor nodig hebt.

P1070496 (Large).JPG
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Remschijf gedemonteerd en klauw eraf. De remschijf kan klemmen, schrik niet zolang hij kan draaien (auto niet op de handrem en in zijn vrij) kun je rustig even een hamer pakken en op de schuine rand van de remschijf een paar "schrik" meppen geven om de remschijf los te trillen.

Extra kleine tip, links op de foto zie je geel schroefpunt. Hier zit een plastic kapje op 3 punten vast waarachter veel rommel blijft zitten. Deze kapjes zitten links en rechts in de wielkast. Het kan geen kwaad deze te demonteren en schoon te maken omdat je kans hebt dat het gaat roesten.

P1070499 (Large).JPG

Je ziet nu ook de remschoenen. Deze waren in verhouding tot de nieuwe bijna niet versleten en heb deze daarom ook niet vernieuwd. Doe ik wel bij de volgende keer. (remschoenen slijten zoiezo veel minder snel dan de blokken omdat je de auto alleen op de handrem stil zet)

Alles klaar behalve de pin
P1070500 (Large).JPG

P1070502 (Large).JPG
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Voor is het process erg vergelijkbaar.

Je verwijderd de remklauw (2 grote dop 17 bouten) haalt de klauw van de schijf laat de schijf schrikken (als ie vast zit) en verwijderd de schijf.

P1070505 (Large).JPG
P1070513 (Large).JPG

Verwijder uit de klauw de oude blokken (let weer op de kleine staalplaatjes die op de blokken zitten)
Monteer de klauw op zijn plek en verwijder nu de bovenste bout (dop 14) om de klauw open te kunnen slaan.

P1070506 (Large).JPG

De bout 14 die je los draait komt uit een bout uitziend stukje. Deze moet je dus even verwijderen en invetten. Dit is namelijk je "zwevende klauw systeem" (vergeet niet je remklauw heeft 2 van deze bouten)

dus:

- 2x bout dop 14 eruit.
- zwevende klauw gedeelte verwijderen
- sleutel 17 op de plek zetten waar de bout uitkwam (die dop 14)
- probeer de bout rustig rond te draaien met een beweging naar buiten
- De bout vervolgens schoonmaken en invetten en terug plaatsen
zie (http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?app=tutorials&article=161)

Vervolgens moet je de cylinders terug duwen. Ik zet het nieuwe blokje in de klauw. Zet het oude blokje van de andere kant tegen het nieuwe blokje en gebruik een lijmtang om hem terug te draaien (pas op voor je ontluchtings-ventiel bovenop de klauw)

Hierna nieuwe blokken erin en de "veertjes" (v vormige ijzertjes) weer aanbrengen. Klauw naar beneden klappen en die 2 boutjes (dop 14) er weer in draaien.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

P1070503 (Large).JPG

Nu mijn hoofdpijn

P1070508 (Large).JPG

Rubbertje was kapot waardoor de pin was drooggelopen en was gaan roesten. Hij brak bij het verwijderen waardoor ik de hele klauw heb moeten uitboren.

P1070509 (Large).JPG
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

De klauw doorgeboord zodat ik vanaf de achterkant met een pin het restant uit de klauw kon slaan. Dit heb ik vervolgens met een rubber dopje weer afgedicht en volledig ingevet met een home made geleide pin die precies hetzelfde doet.

P1070512 (Large).JPG

Voor nu prima maar ik ga wel op zoek naar een andere setje klauwen die ik volledig ga reviseren want dit is gewoon jammer.

P1070510 (Large).JPG
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Nieuwe todo:

- Motor grote beurt
- 2e hands remklauwen (voor) zoeken en reviseren

Zucht normaal duurt remmen uurtje of 2 max. Nu ben ik een dag kwijt omdat er weer zo nodig wat moet afbreken :)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Mooie how-to :)
Ik had gelukkig helemaal geen problemen. Alles ging makkelijk en netjes los, zelfs de bouten van de draagarmen. Misschien had ik geluk daarmee.
Succes met je volgende to-do's.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Goed motor is ook gedaan. Echter vergeten foto's te maken, maar even voor het idee: (1G-FE)

- min accupool loschroeven
- Schroef de luchtfilter bak ervanaf
- Schroef de distributie bovenste beschermkap eraf
- Dynamo spanner los draaien
- multi-riem dynamo - waterpomp krukas eraf
- spanner van de airco pomp multiriem los draaien
- multi-riem airco krukas eraf
- stuurbekrachtigingspomp los schroeven
- multiriem verwijderen
- Poelie waterpomp verwijderen
- zijkantblok (linker als je ervoor staat) stuurbekrachtingspomp losschroeven vanaf het blok
- kapje distributieriem bescherming loschroeven
- krukas poelie losschroeven
- krukas poelie verwijderen. Moet netjes emt een poelietrekker maar je kan hem ook rustig er af "tikken"
- laatste distributie riem kapje verwijderen
- auto in 2e versnelling (D met automaat)
- zet het blok op tijd. Pas op de krukas staat vanuit tdc iets naar rechts dan staat ie op 0 en dan staat je nokastandwiel recht omhoog ( ik heb dit echt meerdere malen nagekeken want ik vertrouwde het niet)
- Auto uit zijn versnelling (blok mag niet meer bewegen)
- riempje eraf

Hier was ik denk ik 1,5 uur mee bezig........

- Radiateur leeg laten lopen (opvangen in bak kun je vaak weer gewoon gebruiken)
- waterpomp losschroeven (let op er komt altijd nog een hoop water uit het bloK)
- alles netjes schoon/droog maken
- nieuw waterpompje met nieuwe pakking (pakking en waterpomp rand beetje invetten)
- nieuwe spanrol monteren ( degene met de veiligheids pin erin, er niet uittrekken)
- riempje er strak omheen leggen langs de spanrol (linkerkant vanaf voorkant blok)
- geleide rol monteren en het zit vast
- spanrol pin verwijderen en de distributieriem op 1 duim speling monteren (klein beetje verend)
- en dan van alle tupperware troep er weer op.
- even schuurpapiertje 320 door de binnekant van de krukas polie, schoonmaken en invetten dan glijd het wat makkelijker (is beter voor de toekomst)
- Dan alles riempjes er in de zelfde volgorde weer op en keurig spannen met 1 vinger speling (duw ruimte)

Uurtje later ..... (2,5)

- olie plug eruit (vergeet het niet op te vangen)
- dwars stang vanuit onderblok naar inlaatkop weghalen (kun je makkelijker bij het oliefilter)
- olie filter verwijderen (komt altijd nog olie uit)
- even poetsen (troep weghalen)
- olieplug erin en een nieuw olie filtertje
- 6x bougie, eerst die boutjes en stekkertje verwijderen en vervolgens de ontsteking units eruit
- bougies eruit en vervangen door nieuwe (kan altijd 1 graadje kouder nemen dan standaard en minimaal iridium)
- de boel weer terugbouwen
- luchtfilter pak voorste en achterste klipje eruit om je lexus logo met luchtfilter eruit te trekken
- vervangen van het filter en spuit als je kunt de bak met luchtpistool even schoon (blijft altijd rommel inzitten)
- vervang als je dan toch bezig bent even het interieur filter
- dashboard kasje open
- wandjes opzij duwen
- kastje naar beneden
- laatje eruit
- nieuw filtertje erin

3,5 uur later liep de 1G-FE serieus een stuk mooier dan voorheen. Dit is niet gek gezien de bougies duidelijk aan vervanging waren en de rek van de distributieriem volledig weg is en het blok dus weer "strak" op tijd loopt.

Ik was samen met me "stief" vader bezig. (alleen rommelen zuigt aan dit soort dingen)

Onderdelen ben ik denk ik totaal zo'n 350,- euro lichter en wat tijd.

Nou alleen nog even 2 gereviseerde remklauwen voor en dan is ie technisch goed.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Re: Lennert's IS200 // Motor 100% nu alleen nieuwe voorklauw

Wat heb ik nu totaal al gespendeerd aan deze IS200:

- nieuwe dashboard lampjes: ?12,-
- nieuwe sleutel: ?180,-
- nieuw motorkap stang houder: ?30,-
- remmen rondom plus blokken ?170,-
- motoronderhoud (filters, riemen spanrollen etc) ?350,-
- verzendkosten van al die troep: ?80,- (zal ook nog wel stukje kosten verwerking inzitten)
- 2hands achterklep kentekenplaat verlichting plastig ?30,- (moet ik nog monteren)

Al met al wel ok, de IS200 is nu gezond en ik ben ervan overtuigd dat de toyota techniek me niet in de steek laat.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Re: Lennert's IS200 // Motor 100% nu alleen nieuwe voorklauw

Nice :) Inderdaad altijd leuker/beter om het met zn twe?n te doen...is ook dubbelcheck.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Re: Lennert's IS200 // Motor 100% nu alleen nieuwe voorklauw

in ieder geval een nette how-to!! :)
 

Silent Tuner

Nieuw hier
23 jul 2012
21
0
0
Re: Lennert's IS200 // Motor 100% nu alleen nieuwe voorklauw

Netjes. Heb zelf ook mijn distributieriem gelegd (werk wel in toyota garage, maar dat doet er nie toe :p ) En ik vind dat toyota/lexus de gemakkelijkste motoren en 'mecaniek' hebben om aan te werken. Alles legt eigenlijk zen eigen uit, heel handig tov andere merken zoals peugeot enz...
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Re: Lennert's IS200 // Motor 100% nu alleen nieuwe voorklauw

k denk de meeste japanse auto's. bij me vorige auto, een nissan 200sx was het ook heel goed te doen.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: Lennert's IS200 // Remmen gedaan // rest moet nog

Robokill zei:
Nieuwe todo:

- Motor grote beurt
- 2e hands remklauwen (voor) zoeken en reviseren

Zucht normaal duurt remmen uurtje of 2 max. Nu ben ik een dag kwijt omdat er weer zo nodig wat moet afbreken :)

Dat is inderdaad ook mijn probleem , alles breekt gewoon af.
Wel jammer dat je niet meteen een revisie setje oringen heb besteld op EBay
( vermijd de dealer want die vraagt voor een LS260 eu ) Ebay maar 50 eu.

Nog 1 vraagje Robokill:

Wanneer komen er weer foto's en upgrades van je IS200 ?

:worship: