Leuk artikel autoweek over Lexus design

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Zou toch zo maar een succes kunnen worden.
Het een sluit inderdaad het ander niet uit. Wat design betreft heb ik steeds meer het idee dat auto-ontwerpers een beetje de weg kwijt zijn. Vroeger had ieder merk zijn eigen karakter wat betreft vormgeving. Wat je nu ziet is steeds meer eenheidsworst met een overdaad aan lastig (via een aanraakscherm te bedienen) electronica en een voorkant waarbij door het ontbreken van een luchttoevoer iedere vorm van een eigen "gezicht" ontbreekt.

Dat kan beter - kijk naar recente Stellantis modellen waarbij men toch door een aantal simpele aanpassingen toch een Jeep, Peugeot, Opel en FIAT redelijk van elkaar weet te onderscheiden. Bij nieuwe Lexus modellen valt binnen vooral de goedkopere "plasticachtige" uitvoering van het dashboard en het klokje op....

Gelukkig schijnt bij diverse fabrikanten het besef door te dringen dat "ouderwetse" fysieke knoppen een voordeel hebben qua bedieningsgemak. Bij de toekomstige NCAP tests zal het niet meer mogelijk zijn om de hoogste score te behalen wanneer allerlei regelmatig te gebruiken zaken opgeborgen zitten in een tablet - veel recent geintroduceerde modellen voldoen qua ergonomie niet aan het niveau van een Volvo uit 2005....
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Het een sluit inderdaad het ander niet uit. Wat design betreft heb ik steeds meer het idee dat auto-ontwerpers een beetje de weg kwijt zijn. Vroeger had ieder merk zijn eigen karakter wat betreft vormgeving. Wat je nu ziet is steeds meer eenheidsworst met een overdaad aan lastig (via een aanraakscherm te bedienen) electronica en een voorkant waarbij door het ontbreken van een luchttoevoer iedere vorm van een eigen "gezicht" ontbreekt.

Dat kan beter - kijk naar recente Stellantis modellen waarbij men toch door een aantal simpele aanpassingen toch een Jeep, Peugeot, Opel en FIAT redelijk van elkaar weet te onderscheiden. Bij nieuwe Lexus modellen valt binnen vooral de goedkopere "plasticachtige" uitvoering van het dashboard en het klokje op....

Gelukkig schijnt bij diverse fabrikanten het besef door te dringen dat "ouderwetse" fysieke knoppen een voordeel hebben qua bedieningsgemak. Bij de toekomstige NCAP tests zal het niet meer mogelijk zijn om de hoogste score te behalen wanneer allerlei regelmatig te gebruiken zaken opgeborgen zitten in een tablet - veel recent geintroduceerde modellen voldoen qua ergonomie niet aan het niveau van een Volvo uit 2005....
Die nieuwe richtlijnen van de NCAP vind ik overigens wel goed nieuws. Nu kan ik zaken blindelings bedienen zonder mijn ogen van de weg te halen. Met een volledige touchscreeninterface kan dat niet meer. Prima als je zaken die je niet vaak gebruikt via een touchscreen kunt bedienen, maar alles dat je tijdens het rijden nog wel eens aanpast, graag via fysieke knoppen.

Wat betreft het design: tja, het valt ook weer in de "alles moet een SUV/crossover zijn" hype van tegenwoordig. Elke auto lijkt op elkaar, en met die tablets aan de binnenkant is dat voor de binnenkant niet anders. (ik vraag me trouwens altijd af hoe lang zo'n displays goed blijven, want vervanging is erg duur)
 

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Ik kan me helemaal vinden in het stuk.
Echt nu al een saai ding om te zien.