Lexion Carplay Monitor

Vortaxian

Hoort erbij
4 mrt 2025
39
45
18
Ik heb de sprong gewaagd en een Lexion Carplay Monitor gekocht. Import kosten waren nog geen 40,-
Komt vandaag binnen volgens de Tracking.

Waarom deze? Alles zit in het scherm ingebouwd. Dus geen losse module die je ergens weg moet werken. Het hele scherm wordt vervangen. En de originele audio van de auto wordt gebruikt en niet via een extra module. Tevens is het scherm touchscreen.

All in all lijkt het veel op de Hamilton Motor Company oplossing, maar schijnbaar is deze toch anders.
Lexion is Linux gebaseerd en schijnbaar werkt dit toch sneller en beter dan een Android OS. We gaan het zien. Als de boel draait zal ik wel een update posten.

O dat klinkt wel goed!
Prijs is aardig wat maar als de kwaliteit en het gebruikersgemak goed zijn dan is dat het wel waard.
Ben benieuwd naar je ervaringen.

Bouw je alles zelf in? Heb je er ervaring mee of wordt dit de eerste keer? šŸ˜„
(voor mij zou het dat laatste zijn, al ben ik redelijk handig).

Ja ga zelf inbouwen, heb de filmpjes gezien. Moet zo gepiept zijn. Ben daar handig genoeg voor. Heb ook de nodige dashboard-uitelkaar-haal gereedschap.

Er zijn goedkopere oplossingen uiteraard, maar ik hoor daar toch wisselende geluiden over. Lexion is in de VS aardig bekend heb ik het idee in de YT filmpjes zie je duidelijk hoe goed het werkt. Daarom de knoop maar door gehakt en die aangeschaft. En dat het hele scherm door een HD touchscreen scherm wordt vervangen was me ook de stap waard. Want ik kan zelf makkelijk bij het scherm om wat apps aan te klikken etc.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik zou vooral graag Spotify en Google maps op het scherm willen hebben. En ik heb nog het kleine scherm. Dus zit wel een klein beetje naar iets te kijken.
Moet wel goed spul zijn en alle Lexus functionaliteit (vooral de camera) moet zeker behouden blijven.

Succes met inbouwen (y)

Linux FTW šŸ’Ŗ (Android is gebaseerd op Linux, maar dan met bloat :trollface:)

Ook benieuwd naar je ervaringen. De installatie procedure lijkt erg op dat van een apart kastje dat CarPlay/Android Auto ondersteunt. Maar inderdaad dan wel met een kastje dat je ergens kwijt moet met die stugge kabelboom eraan vast. In veel YouTube filmpjes lijkt er ruimte te zijn bij Amerikaanse/Canadese modellen achter het dashboardkastje maar de Europese modellen hebben daar veel minder ruimte omdat er aanvullende systemen in Europa standaard aanwezig zijn op een IS. Zo moest ik echt zoeken naar een plekje.

Is dit een touchscreen? Ik ben ook benieuwd naar hoe je de zichtbaarheid van dat scherm ervaart. Ik vind de zichtbaarheid van het originele scherm uitstekend, ook met een polariserende zonnebril op in het volle zonlicht. En dan vergelijk ik dat met het scherm van m’n iPhone. Als ik die bekijk als ie in de houder zit met diezelfde polariserende zonnebril op, dan is dat veel minder goed zichtbaar. Ik heb wisselende ervaringen met zichtbaarheid van schermen in verschillende auto’s met zo’n zonnebril op. Soms zag ik duidelijk minder met bril op dan af. Dat schijnt te komen door de richting waarin die polarisatie van het scherm verwerkt is. Bij de meeste smartphones is dat onder een schuine hoek zodat je met een polariserende zonnebril alsnog het scherm in portret- of landschap-positie goed kunt aflezen. De IS heeft dat (af-fabriek) uitmuntend voor elkaar. Ben erg benieuwd hoe dat met een Lexion scherm is.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Ja is volledig touchscreen. Maar je kan ook met de joystick werken als een muis.

Tis enkel een scherm en wat kabels. Geen extra kast of module die je ergens achter moet zien te verstoppen.

Als die erin zit laat ik wel van me horen.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik zag in video’s dat dit systeem in CarPlay een muiscursor laat zien. Dat lijkt me in de UX (=User eXperience) al een hele grote verbetering t.o.v. de Carplaybox. Die laatste ā€œsnaptā€ van UI-element naar UI-element zonder force feedback zoals het Lexus-systeem dat wel doet. Inmiddels kan ik er vlot mee uit de voeten maar een visuele benadering van wat je fysiek bedient met de ā€œmuisā€ doet is wel een plus naar mijn idee.