In een conventionele automaat met koppelomvormer kan de olie zeer heet worden. In principe is het daarbij mogelijk dat je met je ene voet vol op de rem en de andere voet op het gaspedaal het volledige motorvermogen de koppelomvormer instuurt - waar, omdat je je voet op de rem hebt dat alleen kan worden omgezet in 100% slip en veel warmte. Een dergelijke "stall test" vormt vaak een onderdeel van het controleren van de transmissie in bijvoorbeeld grondverzetmachines, maar doe je beter niet in een auto omdat de koeling van de transmissie daar niet op is berekend
Tijdens rijden met een conventionele automaat treedt ook bij wegrijden uit stilstand regelmatig veel slip op en dat kan de olietemperatuur doen oplopen tot waarden boven 150 C. Het gevolg daarvan is dat de olie oxideert en er verouderingsproducten ontstaan. Dat kan leiden tot klevende bedieningskleppen in de hydraulische aansturing, lakafzetting, kleurverandering en olie die ruikt naar brand. Om die reden is bij een conventionele automaat af en toe verversen nodig.
Volgens veel autofabrikanten is dat inmniddelsniet meer nodig, wat eiegenlijk betekent dat de versnellingsbak de garantietermijn wel ruimschoots zal overleven en schakelonvolkomenheden bij kmstanden tot 150.000 wel achterwge zullen blijven. De praktijk blijkt vaak anders. Vooral bij taxi's en bij het voortzeulen van paardentrailers leidt dat regelmatig tot problemen en er heeft zich inmiddels een hele bedrijfstak ontwikkeld die probeert door spoelen zowel de oude olie als eventuele verouderingsproducten te verwijderen om daarna met verse olie het oorspronkelijke schakelgedrag terug te krijgen.
Bij de e-cvt bij de hybrides is er geen koppelomvormer en daardoor wordt de olie aanzienlijk minder warm. Daarom is verversen in de praktijk doorgaans helemaal niet nodig. In veel gevallen wordt de olie daarnaast voldoende gekoeld: bij een koude start wordt de olie vrij snel opgewarmd door het door de motor opgewarmde koelwater en vervolgens wordt door het opgewarmde koelwater de olietemperatuur in de versnellingsbak beheerst op een zodanige waarde dat het ontstaan van verouderingsproducten in de olie over zeer lange gebruikstijd wordt onderdrukt.
Dealers die geen verversing willen uitvoeren hebben dus gelijk - en mogelijk ook de ervaring dat als dat wel wordt gedaan de olie er als nieuw uit komt in de gebruikelijke helder rode kleur.
Gewoon laten zitten dus.