Lexus CT 200H Automaat olie verversen.

Goodfella010

Nieuw hier
13 mrt 2021
2
1
3
Beste Leden,

Inmiddels is mijn Lexus CT 200H 198dkm en wil ik bij de grote onderhoudsbeurt meteen de automaatbak olie verversen, volgens de Lexus dealer is dit niet nodig dus zei willen dat niet doen.

Iemand die toevallig een goede garage kent waar ik hiervoor terrecht kan? Omgeving Zuid Holland het liefst.
 
  • Leuk
Waarderingen: United lexus society

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Bij mijn IS300h is de automaat olie bij 110dkm door de lexus dealer (zwolle) vervangen.
Zij vonden dit ook overbodig, toch op mijn verzoek gedaan.
De olie die er uit kwam was als nieuw en is niet te vergelijken met een conventionele automaat (bij mijn vrouw haar bmw z4 was deze zwart).
Als ik jou was zou ik gewoon doorrijden zonder te verversen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De automaat van de Toyota en Lexus hybrides heeft vooral een koelende werking en is in mindere mate vereist voor het betere smeerwerk. In conventionele automaten heeft de olie ook een functie als koppelmedium in de koppelomvormer en bij het openen en sluiten van kleppen. Dat is niet het geval in de hybride CVT. Vandaar dat alleen een niveaucontrole vereist is van tijd-tot-tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Volgensmij is de eerste controle beurt van de automaat bij 280.000. Dat is dus alleen een inspectie. Verder niet. Ik zou er al helemaal geen andere garage naar laten kijken. Als die namelijk de olie vervangen door standaard automaat olie, kun je wel eens serieus problemen krijgen.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Met alles eens. Gewoon dicht laten.
Onze CT heeft geen covention automaat!

Mijn dealer wilde ook niet dat we de e-cvt van mijn CT gingen openen, omdat ik hetzelfe wenste.
Toen liet men mij het complete onderhoudsschema zien.
De cyclus herhaalt zich pas na 300.000 km.
En een oliebeurt van de bak komt er, meen ik, niet eens in voor.

Ze controleren alleen op lekkage.
Als dat optreedt, dan pas gaan ze er aan werken. Niet eerder.
Ze wilden het pas doen als ik het toch eiste.
Heb hen dus maar geloofd en heb alles gelaten voor hoe het was.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
In een conventionele automaat met koppelomvormer kan de olie zeer heet worden. In principe is het daarbij mogelijk dat je met je ene voet vol op de rem en de andere voet op het gaspedaal het volledige motorvermogen de koppelomvormer instuurt - waar, omdat je je voet op de rem hebt dat alleen kan worden omgezet in 100% slip en veel warmte. Een dergelijke "stall test" vormt vaak een onderdeel van het controleren van de transmissie in bijvoorbeeld grondverzetmachines, maar doe je beter niet in een auto omdat de koeling van de transmissie daar niet op is berekend :)

Tijdens rijden met een conventionele automaat treedt ook bij wegrijden uit stilstand regelmatig veel slip op en dat kan de olietemperatuur doen oplopen tot waarden boven 150 C. Het gevolg daarvan is dat de olie oxideert en er verouderingsproducten ontstaan. Dat kan leiden tot klevende bedieningskleppen in de hydraulische aansturing, lakafzetting, kleurverandering en olie die ruikt naar brand. Om die reden is bij een conventionele automaat af en toe verversen nodig.

Volgens veel autofabrikanten is dat inmniddelsniet meer nodig, wat eiegenlijk betekent dat de versnellingsbak de garantietermijn wel ruimschoots zal overleven en schakelonvolkomenheden bij kmstanden tot 150.000 wel achterwge zullen blijven. De praktijk blijkt vaak anders. Vooral bij taxi's en bij het voortzeulen van paardentrailers leidt dat regelmatig tot problemen en er heeft zich inmiddels een hele bedrijfstak ontwikkeld die probeert door spoelen zowel de oude olie als eventuele verouderingsproducten te verwijderen om daarna met verse olie het oorspronkelijke schakelgedrag terug te krijgen.

Bij de e-cvt bij de hybrides is er geen koppelomvormer en daardoor wordt de olie aanzienlijk minder warm. Daarom is verversen in de praktijk doorgaans helemaal niet nodig. In veel gevallen wordt de olie daarnaast voldoende gekoeld: bij een koude start wordt de olie vrij snel opgewarmd door het door de motor opgewarmde koelwater en vervolgens wordt door het opgewarmde koelwater de olietemperatuur in de versnellingsbak beheerst op een zodanige waarde dat het ontstaan van verouderingsproducten in de olie over zeer lange gebruikstijd wordt onderdrukt.

Dealers die geen verversing willen uitvoeren hebben dus gelijk - en mogelijk ook de ervaring dat als dat wel wordt gedaan de olie er als nieuw uit komt in de gebruikelijke helder rode kleur.

Gewoon laten zitten dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis en Erjee