Lexus CT met trekhaak

Lexie

Nieuw hier
12 feb 2011
3
0
0
Ik begrijp de hybride auto's vanwege het bescheiden vermogen geen trekhaak mogen hebben. Geldt dat ook voor de lexus CT?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
In principe is er geen specifieke reden waarom een hydride geen caravan zou mogen slepen of daaraan zou kunnen bezwijken - mits zowel automaat als hybridedeel zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat er sprake is van voldoende koeling, ook bij de hogere continue belasting die zo'n sleurhut met zich brengt. Bij een aantal Lexus modellen kan dat (GX, GS), bij de meeste modellen niet.

Het is in feite een kwestie van kosten - de extra voorzieningen maken de auto duurder en maar weinig gebruikers hebben behoefte aan het extra "zeulvermogen". Bij een hybride vallen de aanpassingen bovendien duurder uit omdat niet alleen de versnellingsbak extra koeling nodig heeft maar ook het hybride deel.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.115
4
816
113
Nog een kleine opmerking, bij mijn vorige LS en huidige ook zag ik nergens onder de auto stevige balken voor een trekhaak. Zal ook wel een grote rol spelen. Plus... De fabrikant (Lexus) geeft geen sleurgewicht op, dus het mag niet van het RDW.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
Nee hoor, ook de NX300h bijvoorbeeld met "dezelfde" motor als in de IS300h, dus 2,5 4 cilinder mag 1500kg trekken.....ik heb non hybrides en handgeschakelde auto's gehad die minder aankonden.
ja inderdaad, dat valt nog mee. Dan is het kennelijk alleen de Auris die gewoon bijna niks mag trekken :(
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Oh ja, ook dat nog; ze zijn inderdaad schreeuwend duur. Onder mijn IS zit een Westfalia met afneembare haak, ben blij dat 'ie eronder zat toen ik 'm kocht. (heb er ook naar gezocht hoor, een trekhaak met een mooie auto eraan vast)
 
  • Geweldig
Waarderingen: Arbitrator

Rigormortis

Nieuw hier
23 jan 2022
7
0
1
Ik ben nieuw hier en krijg volgende week mijn CT uit 2015 met 2 losse kogels voor de Brink trekhaak. Het is me niet bekend of ie alleen voor mijn elektrische fietsendrager geschikt is. Ik wilde er ook soms een aanhanger mee gaan trekken…
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Môge, en welkom!
Een aanhanger trekken met een CT is niet toegestaan. Heeft 'ie de typegoedkeuring niet voor gehad en als je kijkt naar de gegevens bij de RDW zie je dat toegestane gewichten op 0 staat. Fietsdrager geen probleem maar aanhanger raad ik je af, om een aantal voor de hand liggende redenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis