Lexus CT200h voor herhaling vatbaar ?

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Had mijn vraag al gesteld in een andere topic over het verbruik van de Lexus CT200h.
viewtopic.php?f=41&p=68715#p68684
Zouden jullie na enkele maanden, jaren ervaring met de Lexus CT200h terug een ( Lexus ) hybride overwegen of terug opteren voor iets anders ?
Graag een eerlijk antwoord aub.
Hieronder mijn bevindingen :
Heb mijn Lexus CT al een tijdje geleden verkocht. Werd gek van het gejank van die CVT als ik de autobaan op reed, moest op eieren rijden om een laag verbruik te halen en die auto gaf mij helemaal geen rijplezier omdat hij niet echt paste bij mijn rijstijl. Na een testrit dacht ik wel dat ik eraan zou wennen, niet dus ...
Nu rijd ik terug met een 2l diesel die maar 0,5 l. op 100 km. meer verbruikt bij een normale rijstijl, een enorm koppel heeft in lage toeren, maar me vooral terug rijplezier bezorgt. Daarom een kleine vraag aan de andere bezitters van een Lexus CT op dit forum, zijn jullie tevreden over deze auto en zouden jullie als volgende auto terug een hybride aanschaffen ???
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Heb er geen gehad en zal er ook niet aan beginnen. Een diesel evenmin. Met mijn IS 300 op LPG zou ik een diesel moeten vinden met 225 PK die minder dan 1 op 24 verbruikt om goedkoper uit te zijn. De LPG kost hier 50 cent en diesel bijna 1,50 euro. Bovendien is taks voor een zware diesel duurder dan op LPG. Meest milieuvriendelijke en goedkoopste optie is sowieso om zo lang mogelijk met dezelfde auto te rijden. Denk aan afschrijving,vervuiling afbraak/afvoer auto,benodigde energie om nieuwe auto te bouwen etcetera. Bovendien is de IS200/300 de Lexus met het fijnste onderstel,storingsvrij,spullen zijn goedkoop en hij is relatief simpel dus nog zelf te onderhouden. Ik blijf erbij dat de IS200/300 de beste allrounder is die ik ooit gereden heb. En geloof me : ik heb al met van alles gereden. Snap nog steeds niet waarom ik niet eerder een IS 200/300 heb geprobeerd. Deze modellen moeten kennelijk een goed bewaard geheim in de autoliefhebberswereld zijn, want ik ga bijna alleen met petrolheads om en a. ze kennen de auto niet of nauwelijks en b. ze staan allemaal versteld van het gebruiksgemak en de dynamiek van de IS 300. Nou moet ik stoppen want anders draaf ik door....
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ik heb de CT nu 2 jaar en er staat 80.000 op de teller. Hiervoor heb ik diverse auto's/merken/type motoren gereden. Audi, Renault, Opel, Ford, Mercedes.

Nu ik de vraag zo zie bedenk ik me ineens weer dat ik in een CVT rij. Ofwel een ander type motor geluid het wel bekende gejank bij hard het gas intrappen. Tsja dat blijkt toch voor sommige mensen een probleem te zijn. Ik heb er geen last van. Optrekken in de CT gaat zoveel sneller dan een "normale" auto. Als je gewoon wegrijdt hoor je de CVT ook niet janken en ben je nog sneller dan de meeste autorijders.
De buitenkant mag van mij wel een ander model krijgen, maar de binnenkant is toch wel erg goed afgewerkt. En dat is het enige dat ik zie als ik rij.
En op eieren rijden doe ik ook niet. Ik rij eigenlijk alleen maar snelweg. En dan is de hybride nog steeds zuiniger dan een benzine motor. Je wordt alleen wat meer geconfronteerd met het verbruik dan door allerlei meters en displays.

Ik he er nog steeds veel plezier van en zal hem zo weer bestellen.... of de nieuwe IS hybride. En als het per se weer een ouderwetse diesel moet worden, ach dan is een A3 of nieuwe Mercedes A ook prima. Dan zal het wel inleveren worden qua luxe binnen in voor dezelfde prijs.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Ik zou m'n CT200h zo weer kopen. Van de CVT heb ik geen last, want ik heb al lang geleden ontdekt dat het gaspedaal geen tweestandenschakelaar is. En ik rij ook niet alsof ik de auto heb gestolen, of als een autojournalist. Dat scheelt een stuk. Ik geniet voornamelijk van het lage toerental bij een constante snelheid. Het 'gieren' is niet erger dan doortrekken in de versnellingen, het vergt niet meer dan het accepteren van een paradigmaverschuiving.

Voor m'n volgende hybride wil ik graag wel een wat zachtere vering. Die van de eerste serie CT200h's is mij nog steeds wat te hard. Het scheurt wel lekker hard over rotondes, maar zo hard hoeft de demping voor mij niet te zijn. Misschien dat de tweede serie beter is.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dat lijkt mij een vervelende beslissing te zijn geweest. Je kiest niet met regelmaat een nieuwe auto uit. Ik sluit mij aan bij Lexus4all en Termin8er. Ik heb er geen, maar wel anderhalve maand in gereden en daarom denk voldoende ervaring opgedaan.

Belangrijk in het eierenverhaal, wat is je referentiekader? De een vind 200 pk weinig en de ander denkt dat hij daarmee de snelste op de weg is. Sommigen willen liefst binnen tien seconden op de 100 zitten en dan nog gaat het voor hun gevoel langzaam. En voor zover van toepassing, want ik wil je niet voor je hoofd stoten: jezelf spiegelen aan de rest van de weggebruikers, in de zin dat je net zo snel moet zijn als hen.

Auto's worden nog steeds comfortabler, stiller en sneller. Vroeger was in 10 seconden naar de 100 al heel wat, nu is dat normaal aan het worden in zelfs de kleinere klassen. Als je daar aan wil voldoen, dan kan dat betekenen dat je een bepaald potentieel van de CT aanspreekt, met als (technisch) gevolg meer toeren. Want dat is nu eenmaal nodig om de gevraagde acceleratie te behalen. Of er zou sprake moeten zijn geweest van een technisch mankement?

In mijn beleving is het 'loeien' van de CVT alleen ter sprake gekomen bij de sportstand en binnen mijn referentie meer dan gemiddeld veel gas geven. Anders is de CT de rust zelve in vrijwel alle omstandigheden. Nu ben ik blij met m'n IS300 en is een CT te duur, maar ik zou deze wel overwegen.

Hoewel de verbruiksperiode misschien niet geheel representatief is, haalde ik met korte stukken en op de snelweg voornamelijk 100 op de cruise een verbruik van bijna 1:22. Daarbij reed ik veel in de ECO-modus. En zoveel mogelijk elektrisch rijden, wat ongeveer ging to 65 km/u mits gebruik makend van de cruise.

Ik zie de CT's veel rijden en zou behoorlijk gas moeten geven om ze bij het stoplicht bij te houden. Naar mijn mening is dan voor die categorie 14% belangrijk geweest en past men zich niet aan aan de auto. Ik liet eens een collega meerijden in de CT en die trok het verbruik direct naar beneden. Dat was nu eenmaal zijn rijstijl.
 

t0rbz

Nieuw hier
7 mrt 2013
7
0
0
Na bijna 1,5 jaar rijden in de CT200h ben ik nog altijd dik tevreden. Ik ga er niet omheen draaien: die 14% was een belangrijk onderdeel van mijn keuze voor de CT. Daarnaast ben ik altijd fan geweest van Lexus: de afwerking, luxe en exclusiviteit (die nu natuurlijk iets minder aan het worden is) en de service maken het voor mij allemaal waar. En als ik op het einde van de maand mijn bijtelling bekijk kan ik niet anders dan collega's met een dikke 25% zuipende bak (met vaak veel minder luxe) lachend aan kijken.

Ik zie mezelf als een redelijk sportieve rijder en ook daarmee geniet ik nog altijd van de CT. En nee, met sportief bedoel ik niet dat ik zo snel mogelijk weg wil bij het stoplicht (wat vaak wel lukt, de eerste 100m), of zo snel mogelijk aan de 100km/h wil zitten. Met sportief bedoel ik een beetje lekker bochtenwerk, en af en toe wat doorversnellen. Mijn CT heeft inmiddels de smalle bergweggetjes van Oostenrijk, de haarspeldbochten door de fjorden van Noorwegen en de hobbelige wegen in de Ardennen mogen voelen, en dat was iedere keer een genot! De vering, die volgens sommige te strak is, is voor mij perfect en in de bochten heb ik het gevoel dat ik volledige controle heb.

Buiten die vakantiebochtjes rijdt ik voornamelijk zakelijk verkeer, wat voor mij redelijk wat snelweg en file inhoudt. Ook daarin wordt mijn keuze voor de CT steeds weer bevestigd, heerlijk die automaat! Laten we eerlijk zijn, in Nederland mag je blij zijn als je uberhaupt 120km/h k?n rijden op de snelweg (in de spits), dus heb ik ook niet de behoefte aan 200+ pk. Ik moet toegeven dat de CVT, en met name het geluid, even wennen was en het niet haalt bij een dikke V6 maar dat kan me niet storen. Qua verbruik zit ik in de winter rond de 1:17,5 en in de zomer 1:19,5. Natuurlijk minder dan de fabriekopgave maar nog altijd netjes voor een bezine auto. Toen ik overigens in Noorwegen geen snelweg kon rijden (die kennen ze daar niet) en aangewezen was op 80km/h wegen haalde ik een verbruik van 1:23,5.. dus het kan wel :)

Voor mij is de CT een echte rijdersauto, die (let op) binnen de grenzen van zijn kunnen uitblinkt op alle vlakken. Ik zou er zo weer een bestellen!!
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik kan me bijna geheel aansluiten bij de vorige reactie van t0rbz.
De CT is inmiddels mijn 8e auto van de zaak (niet geleased, maar eigendom van het bedrijf). Ik heb hem nu 1 jaar en 4 maanden, en er staan ruim 36.000 km op de teller. Ik moet eerlijk zeggen dat ook bij mij de 14% bijtelling de eerste aanleiding was om naar een CT te gaan kijken. Ik stond enigszins sceptisch t.o.v. hybride auto's, maar na een uitgebreide proefrit was ik om. Het werd uiteindelijk een LL incl. performance dampers en schuif/kanteldak.
Ik geniet dagelijks van deze auto, de totale rijbeleving vind ik fijner dan in een van mijn vorige auto's (waarvan er 6 in het D-segment zaten). Elke dag zoef ik lekker ontspannen naar mijn werk en weer terug, genietend van de rust, maar ook soms van snelle bochtjes of een klein sprintje bij een stoplicht ;) Net zoals de vorige schrijver heb ook ik uitstekende ervaringen met de CT op Oostenrijkse bergweggetjes. De handelbaarheid en het bochtgedrag van deze auto vind ik echt subliem. De CVT heeft voor mij meer voor- dan nadelen.
Samengevat, deze auto past mij in alle opzichten uitstekend. Voor herhaling vatbaar? Absoluut! :)
 

NanMac

Hoort erbij
3 mei 2011
35
0
0
We hebben de CT200h nu 1.5 jaar en hoewel het verbruik enorm tegenvalt is het wat rijden betreft een geweldige auto. Enorm goede vering demping welke heel veel feedback geeft en erg comfortabel is. Heerlijk stil en goede geluidsinstallatie. Fijne stoelen.

Het is een fijne auto maar om ons als klant te behouden moete er wel want zaken verbeterd worden:
ergonomie bediening ramen zit te ver naar voren. Stuur kan niet ver genoeg naar de bestuurder. Ruimte voor rechterbeen is erg beperkt door breedte middenconsole vooral aan de bovenzijde. Vloer is niet vlak, dakraam budget verhaal in vergelijking prachtige schuifdak op de prius.
Adaptieve Cruisecontrol ook adaptief voor de rijmodi laten zijn.

Verbruik realistischer ten opzichte van werkelijkheid en ook de KM teller BMW Audi Mercedes kunnen het waarom Lexus niet?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Verbruik realistischer ten opzichte van werkelijkheid en ook de KM teller BMW Audi Mercedes kunnen het waarom Lexus niet?
Daar zijn toch wel wat gemengde geluiden over te lezen (volgens diverse reviews dan). E.e.a. lijkt grotendeels gerelateerd aan een 'sportieve' rijstijl en een optimistische weergave van de fabrikant (geldt voor vrijwel elk merk tegenwoordig). Een voorbeeld:
BMW 116d Business 2012
Gemiddeld verbruik: 6,1 l/100km (1 op 16,5)
Fabrieksopgave: 4,1 l/100km (1 op 24,4)
Verschil: 47,8% minder zuinig

Maar goed, back on topic ;)
 

Pierre

Nieuw hier
13 mrt 2011
7
0
0
Ik heb mijn CT200 op 28 juli 2011 gekregen (nouja, zelf gekocht). Heb er inmiddels 85.000 km mee gereden, zowel korte stukken als autosnelheid. Geen seconde spijt van gehad - integendeel - ik zou deze auto morgen weer kopen.
Ik vind hem heerlijk rijden, rustig, prettig, redelijk stil, de CVT vind ik geweldig evenals adaptieve cruise control.
Ik rij niet het rustigste maar ook niet uiterst sportief; verbruik 1 liter op bijna 19 km.

Jammer is alleen dat de auto niet zo'n goede inruilwaarde heeft anders zou ik 'm na 3 of 4 jaar inruilen. Door de wat lagere inruilwaarde zal ik 'm waarschijnlijk 5 of misschien wel 6 jaar rijden. De kans is groot dat ik dan dezelfde of een andere Lexus koop.