Lexus IS 200 automaat, oliekoeler nodig bij trekhaak?

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Goedendag,

Ik ben pas in het bezit van een mooie Lexus IS 200 Automaat uit 1999.
Nou ben ik van pan daar een trekhaak onder te zetten, maar nou hoorde ik bij de dealer dat er een oliekoeler bij nodig is?
Wat is hier precies de werking van, is dit ook echt nodig, en is dit eventueel veel werk om te monteren?
Ik hoor graag van jullie! :D
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Normaal gezien niet nodig,ik trok met mijn bmw 730i regelmatig +2ton aan zand en stenen en heb nooit problemen gehad,totaal had deze 726000 km toen ik hem verkocht,heb dat 1x geplaatst op een hi-lux maar die deed er dakar mee:p bij niet extreem overbelasten is dit imo een nutteloze kost
 

Jurgen

Actief
26 dec 2013
164
5
0
Erik, ik wil graag mijn Thule Trekhaaksysteem er af halen, wellicht heb je interesse om een keer te klussen en zo de boel over te zetten. Ik woon in Zuid-Holland, bij interesse hoor ik het wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erikzalm

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Hoi Jurgen, dat is wel interessant ja! ben alleen nog even benieuwd naar dat hele verhaal van dat koelsysteem, maar we houden zeker contact! :)
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Heb trouwens met mijn APK even laten kijken naar mijn koelsysteem, en ik heb een warmtewisselaar erop zitten, dus mijn radiator is gesplitst, en koelt zowel de motor als de automaatbak, dus een oliekoeler is niet nodig. Bedankt voor alle info! :thumbsup:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
jongens let wel op.
lees het verhaal over de bmw 730 met 726.000 km achter zijn kiezen.
dat is een compleet andere bak die daar onder zit.
lexus schrijft voor een aparte oliekoeler te monteren en er is zelfs een kit voor in de handel die bij de dealer besteld kan worden.
ga je een vouwwagentje of karretje trekken is het geen probleem maar zodra jij met de IS de bergen ingaat in bijvoorbeeld frankrijk of oostenrijk compleet met caravan en 2 fietsen op de dissel dan gaat dat standaard koelertje in je radiateur het niet bijbenen hoor!
dus mijn advies: als er een caravan achter komt te hangen denk dan aan een aparte oliekoeler maar bij een normaal karretje/vouwwagentje is het niet nodig.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1

Die extra zekerheid staat in geen verhouding tot eventueel verbrande olie in je automaat en gevolgen ervan...