Lexus IS 200 - Stuur draait niet goed terug

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Hallo Leden,

Ik heb eerder al een bericht geplaatst over de mogelijke aanschaf van een Lexus IS 200. Dit is inmiddels gelukt!

Nu heb ik zojuist de auto opgehaald, nadat ik er eerder al twee keer in had gereden en nu merk ik dat het stuur niet goed terug draait. Dit viel me vrij snel op en dit is me in de eerdere ritten niet opgevallen. Ik kom dit probleem slechts 1 keer tegen op een ander forum.

Is er iemand bekend met dit probleem? En hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Kom je uit een voorwiel aangedreven auto? Dan zal je dit namelijk wat sneller merken. Kom naar de meeting op 23 juni en vergelijk dan even met de andere IS-en, mocht je er niet uit kunnen komen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43
Hube zei:
Kom je uit een voorwiel aangedreven auto? Dan zal je dit namelijk wat sneller merken. Kom naar de meeting op 23 juni en vergelijk dan even met de andere IS-en, mocht je er niet uit kunnen komen.

Dat inderdaad, maar daar ben je in een dag aan gewend. Ik merkte dat verschil ook heel erg ten opzichte van de Polo waar ik voorheen in reed. Dat heeft gewoon met een achterwielaangedreven auto te maken.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
volgens mij is het gewoon wennen...

voorwiel aangedreven lijkt het wel of er een spanveer in zit die het stuur terug draait en bij een achterwiel aangedreven moet je een beetje helpen.

of moet je echt terugduwen?
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Bedankt voor de reakties mensen.

Nee, het is geen terugduwen, meer een beetje meehelpen en nu ik er een week of 2 in heb gereden went het wel, maar.. op de snelweg voelt de auto wat zweverig, vooral met zijwind. Het kan een gewenning zijn, maar voor nu voelt het alsof het er mee te maken kan hebben.

Een meeting klinkt goed, waar wordt deze gehouden?

ps: Het is verder een geweldige auto en het genieten begint bij elke keer starten.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
misterm zei:
Bedankt voor de reakties mensen.

Nee, het is geen terugduwen, meer een beetje meehelpen en nu ik er een week of 2 in heb gereden went het wel, maar.. op de snelweg voelt de auto wat zweverig, vooral met zijwind. Het kan een gewenning zijn, maar voor nu voelt het alsof het er mee te maken kan hebben.

Een meeting klinkt goed, waar wordt deze gehouden?

ps: Het is verder een geweldige auto en het genieten begint bij elke keer starten.

:rulez: das mooi! ik moet ook nog altijd even wennen als ik uit de auto van me vriendin stap en dan weer gelijk in me eigen auto.

maar deze link geeft meer info over de meeting, je bent van harte welkom :)

http://www.lexusforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=2642
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Ik begrijp wat de topicstarter bedoeld. Ik moest er ook aan wennen maar of dit een typische eigenschap van een achterwielaangedreven auto is vraag ik me af. Mijn Honda S2000 met achterwielaandrijving heeft een veel meer zelfcentrerend stuurwiel, is wel een elektrische stuurbekrachtiging dus eigenlijk niet goed te vergelijken met mijn IS200.
En inderdaad, het genieten begint al zodra je de IS200 start met het mooie 6-cylinder geluid. :)
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
ik heb hetzelfde maar vind het niet zo storend. Bij mij was het eerst minder maar nadat ik 2 onderste fusee kogels vervangen had werd het iets zwaarder, dit komt natuurlijk omdat het nieuwe fusee kogels zijn en moeten eff een poosje inslijten voordat ze heel soepel draaien.
Denk ook dat, dat de rede is dat ze wat zwaarder terug sturen, doordat de Is200/300 stuurt op 2 fusee kogels en niet op veerpoot lagers.
Ik denk niet dat het ligt aan de achterwielaandrijving, heb hiervoor namelijk een MR2 gehad ook met achterwiel aandrijving en die had nergens last van.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
ps

Op mijn werk hebben we verschillende nieuwe autos gehad waarbij deze klacht was, daarbij was de oplossing die het meest verschil maakte de bandenspanning.

bij al deze autos was de bandenspanning te hoog ( 2.5 tot 2.7 bar ) die hebben we verlaagd naar 2.1 en toen was het probleem weg
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
onder de brug zetten en kijken of alles wel goed vast zit en anders ligt het vaak aan de uitlijning van de auto.
 

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
Heeft misschien met geometrie te maken, maar dan is het een erg licht fenomeen in elk geval. Kijk eens op engelse lexusownersclub en zoek op WIM (van wheels in motion), die heeft goeie geometrie-instellingen opgesteld. Ze zitten nu op mijn wagen en waw: speels neutraal karakter EN bandensparend. Probeer eens uit of de auto mooi terug recht komt als je rond 80 op een vlakke weg even met je duim een rukje aan je stuur naar L of R geeft en onmiddellijk stuur loslaat. Normaal moet hij vrij snel stabiliseren en terugkeren. Als hij niet snel terug rechtuit rijdt en je moet veel corrigeren zal je toespoor of openspoor slecht staan (kan allebei op de is200). Laten nameten dus door iemand die het vaker doet bij achterwielaandrijvers.
(Mocht hij nawiebelen vooraleer hij rechtuit rijdt, dan heb je nog een ander probleem: versleten dempers.)

Kijk ook eens in je voorste wielkasten of de veren bewegen als je aan je stuur draait? Het zou kunnen dat de "top mounts" van je dempers aan vervanging toe zijn. Dan gaat je veer meedraaien en lijkt het alsof er wat hapert en gaat de veer tegenkracht uitoefenen. Dat zou echter ook bij insturen merkbaar moeten zijn, en vooral bij grote stuuruitslag.

Laat iets weten als je meer weet.
 

misterm

Hoort erbij
17 apr 2012
31
0
0
Leden,

Inmiddels heb ik hier ook een antwoord op. Ik ben bij een Toyota dealer geweest en die heeft de Lexus onder handen genomen. In eerste instantie heeft een werknemer een stukje gereden en die zei 'Ik merk niet echt iets'. Ik rijd zelf elke dag in de auto en ik kon me niet voorstellen dat het aan mij lag.
De auto toch aangeboden om na te lopen en ze hebben uiteindelijk de auto opnieuw gelijnd (netjes een rapport van). Het bleek dat de voorwielen beide iets naar buiten gericht stonden (dan gaat de auto wel zoeken op de weg!) en de vlucht stond niet helemaal juist, en hij is tevens opnieuw gebalanceerd. Er was dus wel degelijk iets mis mee!

De auto rijdt inmiddels weer een stuk aangenamer.